Του Κώστα Αλατζά
Στην γαλλική προσφορά των Belharra φαίνεται ότι καταλήγει η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, όπως αναφέρουν στο OnAlert καλά πληροφορημένες πηγές.
Η γαλλική πρόταση κρίνεται ως η καταλληλότερη καθώς πληροί τα επιχειρησιακά κριτήρια του Πολεμικού Ναυτικού, εξασφαλίζει ενδιάμεση λύση μέχρι της ναυπήγηση των νέων φρεγατών και ταυτόχρονα δίνει ανάσα ζωής στα ελληνικά ναυπηγεία.
Στην επιλογή της ηγεσίας του υπουργείου Άμυνας καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει η στρατηγική σχέση που οικοδομούν σταθερά τον τελευταίο χρόνο Αθήνα και Παρίσι.
Οι οριστικές αποφάσεις αναμένονται μετά τα μέσα Μαρτίου, οπότε αναμένεται να έχει κατατεθεί από το ΓΕΝ η short list των υποψηφίων φρεγατών που ανταποκρίνονται στις επιχειρησιακές απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού.
Η πολιτική ηγεσία συνδυάζοντας το την προσφορά της ενδιάμεσης λύσης, τη συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας στο πρόγραμμα και σταθμίζοντας τους γεωπολιτικούς συσχετισμούς θα αποφασίσει τον νέο τύπο φρεγατών. Όπως πληροφορείται το OnAlert, η γαλλική πρόταση για τις Belharra θεωρείται η πιο ολοκληρωμένη και εκτός απροόπτου είναι εκείνη που προκρίνεται από τη στρατιωτική και την πολιτική ηγεσία.
Τα λόγια του Γάλλου πρέσβη και η συνάντηση ΥΕΘΑ εργαζομένων Σκαραμαγκά
Την περασμένη Πέμπτη στην 114 ΠΜ της Πολεμικής Αεροπορίας, την ημέρα των διακεκριμένων προσώπων της ελληνογαλλικής συνεκπαίδευσης «Skyros 2021», ο Γάλλος πρέσβης προοικονόμησε τις εξελίξεις, ευχόμενος να δει και άλλα Rafale στον ελληνικός ουρανό και γαλλικές φρεγάτες στη θάλασσα.
Λίγες ώρες αργότερα στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ενημέρωνε τους εργαζόμενους των ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) για την πορεία του προγράμματος των φρεγατών, που θεωρείται ζωτικής σημασίας για την όποια επένδυση γίνει στα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά αλλά και της Ελευσίνας. Σύμφωνα με τους εργαζόμενους των ΕΝΑΕ από τη πλευρά της ηγεσίας του υπουργείου υπήρξαν διαβεβαιώσεις για την ανάληψη μέρους του έργου από τα ναυπηγεία.
Τι περιλαμβάνει η συμφωνία
Η απόκτηση των γαλλικών φρεγατών Belharra αποτελεί το μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρόγραμμα που έχουν υλοποιήσει στην ιστορία τους οι Ένοπλες Δυνάμεις. Ούτε τα Rafale ούτε παλαιότερα τα F-16 ή τα υποβρύχια type 214 είχαν τόσο υψηλή οροφή. Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί ότι η ανανέωση των μονάδων επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού είναι ένα πρόγραμμα που έχει καθυστερήσει πολλά χρόνια.
Το τελευταίο πρόγραμμα που υλοποιήθηκε, ήταν ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών «S» το 2003. Επομένως, υπό αυτό το πρίσμα, δικαιολογείται ο υψηλός προϋπολογισμός του προγράμματος.
Το συνολικό κόστος του νέου προγράμματος ανέρχεται στα 5 δις ευρώ. Περιλαμβάνει τη ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών πολλαπλών ρόλων μαζί με τον εξοπλισμό τους, τον εκσυγχρονισμό των παλαιότερων φρεγατών, τύπου ΜΕΚΟ και την τεχνική υποστήριξη τους.
Μέχρι να ολοκληρωθεί το χτίσιμο των νέων πλοίων , δηλαδή σε διάστημα 4-5 χρόνων, η συμφωνία με τους Γάλλους προβλέπει την απόκτηση 2 εκσυγχρονισμένων φρεγατών La Fayette. Από τις τέσσερις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού οι δύο αναμένεται να ναυπηγηθούν σε ελληνικά ναυπηγεία. Επιπλέον τα ελληνικά ναυπηγεία θα πραγματοποιήσουν τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ.