* Του Κώστα Σαρικά
Σε απόφαση για ενεργοποίηση της option αγοράς 4ης φρεγάτας Belharra φαίνεται να καταλήγει η κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έπειτα από σχετική εισήγηση του Πολεμικού Ναυτικού με απόλυτη στήριξη της πρότασης από το ΓΕΕΘΑ.
Η εμφανής διάθεση της Τουρκίας να επαναφέρει επί του πεδίου – με χρήση μάλιστα στρατιωτικών μέσων – τις παράνομες αξιώσεις της στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο επισπεύδουν τις εξελίξεις. Ειδικά την ώρα που οι ανάγκες συνεχούς παρουσίας Μονάδων του Πολεμικού Ναυτικού σε όλες τις θαλάσσιες περιοχές ενδιαφέροντος αυξάνονται με τη συμμετοχή φρεγάτας του Στόλου στην επιχείρηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης «ASPIDES» στον Κόλπο του Άντεν.
Η πρόσφατη αποκάλυψη της γαλλικής κατασκευάστριας εταιρείας Naval Group ότι η option για απόκτηση και 4ης φρεγάτας Belharra αν και έχει λήξει εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο παραμένει ενεργή με το κόστος απόκτησης του πλοίου να παραμένει στο 1 δισ. ευρώ μαζί με τον οπλισμό του, έγινε δεκτή με απόλυτη ικανοποίηση από την ελληνική πλευρά. Κατά συνέπεια δεν τίθεται ζήτημα νέων διαπραγματεύσεων και αρκεί απλά μια επαφή των δύο πλευρών προκειμένου να ενεργοποιηθεί η σύμβαση ναυπήγησης και του τέταρτου πλοίου.
Για το Πολεμικό Ναυτικό η απόκτηση και 4ης φρεγάτας Belharra σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών MEKO κλάσης «ΥΔΡΑ» αποτελούν μονόδρομο ώστε τα επόμενα χρόνια ο Στόλος να διαθέτει τουλάχιστον οκτώ Κύριες Μονάδες οι οποίες να μπορούν να επιχειρούν στο σύγχρονο περιβάλλον.
Με δεδομένο ότι έχει ήδη αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για τον παροπλισμό σε πρώτη φάση των μη εκσυγχρονισμένων φρεγατών S και στη συνέχεια και των υπολοίπων σε βάθος δεκαετίας, η άμεση υλοποίηση του σχεδιασμού για εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ και απόκτηση τουλάχιστον τεσσάρων καινούργιων φρεγατών κρίνεται από το Ναυτικό Επιτελείο ως επιτακτική ανάγκη. Το γεγονός ότι τα επόμενα δύο χρόνια το Πολεμικό Ναυτικό θα διαθέτει ήδη στο οπλοστάσιο του τρεις καινούργιες φρεγάτες Belharra με αντίστοιχη εξοικείωση των Στελεχών του στο συγκεκριμένο τύπο πλοίου αποτελεί το πιο ισχυρό επιχείρημα για απόκτηση ακόμη μιας φρεγάτας ίδιου τύπου.
Η οριστική όπως όλα δείχνουν αδυναμία ενίσχυσης του Στόλου με μεταχειρισμένες Μονάδες έπειτα από το «ναυάγιο» απόκτησης των αμερικανικών LCS σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν έχουν εντοπιστεί μεταχειρισμένα πλοία σε ικανή κατάσταση και με τα χαρακτηριστικά που επιθυμεί το Πολεμικό Ναυτικό κάνει μονόδρομο τη στροφή σε καινούργια πλοία.
Η απόκτηση τεσσάρων καινούργιων φρεγατών Belharra σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων ΜΕΚΟ με χρονικό ορίζοντα το 2028 του δίνει τις απαραίτητες «ανάσες» ώστε να παραμείνει επιχειρησιακά ισχυρό και να σχεδιάσει τις επόμενες κινήσεις του αναμένοντας στα μέσα της επόμενης δεκαετίας τις φρεγάτες Constellation με ταυτόχρονη ενίσχυση με κορβέτες, καθώς θα εξελίσσεται και το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα στο οποίο η Ελλάδα ήδη συμμετέχει.
Την ίδια ώρα το Πολεμικό Ναυτικό μπαίνει στην τελική ευθεία απόκτησης της πρώτης καινούργιας φρεγάτας Belharra. Εντός Σεπτεμβρίου αναμένεται να μεταβεί στη Γαλλία ο κύριος κορμός Στελεχών τα οποία θα αποτελέσουν το πλήρωμα της φρεγάτας «ΚΙΜΩΝ» η οποία αναμένεται να παραληφθεί εντός του 2025. Θα προηγηθούν τα Sea Trials του πλοίου και ενώ ήδη στο Παρίσι βρίσκονται Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού και εκπαιδεύονται στα οπλικά συστήματα της καινούργιας φρεγάτας. Ο ακριβής χρόνος παράδοσης της φρεγάτας «ΚΙΜΩΝ» δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί και εξαρτάται από το χρόνο ο οποίος θα απαιτηθεί για τις θαλάσσιες δοκιμές για να ακολουθήσει εντός των επόμενων μηνών και η παράδοση της φρεγάτας «ΝΕΑΡΧΟΣ».