Μπορεί αυτή τη στιγμή να υπάρχει «εκεχειρία” στον εμπορικό πόλεμο μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι τα συμφέροντα των δύο χωρών στον Ειρηνικό δεν συγκρούονται δημιουργώντας ζητήματα ασφαλείας και έτσι μια “άτυπη” κούρσα εξοπλισμών.
Η πρωτοκαθεδρία των Αμερικανών στην κυριαρχία των αιθέρων είναι εμφανής, ωστόσο τα τελευταία χρόνια στην περιοχή αυτή, η Πολεμική Αεροπορία της Κίνας αμφισβητεί ολοένα και περισσότερο, δημιουργώντας αεροσκάφη τα οποία έχουν ως στόχο να προκαλέσουν και να κοιτάξουν στα “μάτια” τα αντίστοιχα αμερικανικά.
Ενώ λοιπόν οι παρατηρητές και οι αναλυτές της αμυντικής βιομηχανίας εστιάζουν στο νέο stealth μαχητικό επόμενης γενιάς J-20 της Κίνας, η κινεζική αεροπορική βιομηχανία βελτιώνεται συνεχώς και κατασκευάζει σε μεγάλους αριθμούς ένα μαχητικό τέταρτης γενιάς, που ωστόσο έχει προοπτικές τεράστιων αναβαθμίσεων, το J-10.
Όπως και η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ με το συνδυασμό διάφορων αεροσκαφών, stealth και μη, η Πολεμική Αεροπορία της Κίνας αναπτύσσει ένα στόλο μαχητικών αεροσκαφών δύο επιπέδων.
Το μονοκινητήριο και μονοθέσιο J-10, που κατασκευάζει η Chengdu Aircraft Industry στην νοτιοδυτική Κίνα, πέταξε για πρώτη φορά το 1998 και εισήλθε στην πρώτη γραμμή υπηρεσίας το 2003, ενώ λόγω του σχεδιασμού του, πολλοί το παρομοιάζουν με το μαχητικό αεροσκάφος Lavi του Ισραήλ, αν και ποτέ δεν επιβεβαιώθηκε ότι οι Κινέζοι σκόπιμα αντέγραψαν τον σχεδιασμό του μοντέλου.
Τόσο σε αποδόσεις όσο και είδος και φύση αποστολών που εκτελούν, το υπερηχητικό J-10 είναι αντίστοιχο με το F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ.
Η ετήσια έκθεση του Πενταγώνου για το 2018, αναλύει τις κινεζικές στρατιωτικές ικανότητες και συγκεκριμένα αναφέρεται στην τελευταία έκδοση του μαχητικού, το J-10C ως “προηγμένο μαχητικό τέταρτης γενιάς οπλισμένο με τα πιο σύγχρονα οπλικά συστήματα τελευταίας γενιάς”.
Στα τέλη του 2017, η Πολεμική Αεροπορία του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού διέθετε περίπου 260 J-10, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα των παγκόσμιων αεροπορικών οπλικών συστημάτων της Flight Global.
Τα αεροσκάφη J-10 αποτελούν το 15% του συνόλου των κινεζικών αεροσκαφών και σχεδόν τα μισά από τα περίπου 600 κινεζικά αεροπλάνα που το 2018 το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ χαρακτήριζε ως “σύγχρονα”.
Η αναπτυσσόμενη δύναμη των μαχητικών J-10 είναι επικεντρωμένη σε ασκήσεις και περιπολίες εναέριας κυριαρχίας. Το φθινόπωρο του 2018, μαχητικά J-10 πέταξαν μαζί με άλλα κινεζικά πολεμικά αεροσκάφη στο πλαίσιο στρατιωτικής αεροπορικής άσκησης που η Πολεμική Αεροπορία χαρακτήρισε ως «ένα εξαιρετικά σημαντικό βήμα για την ολοκλήρωση των μαχητικών ικανοτήτων τους».
Τον Ιούλιο του 2017, ένα οπλισμένο J-10 πέταξε σε “απόσταση αναπνοής” από ένα αεροπλάνο επιτήρησης EP-3 του Πολεμικού Ναυτικού των Η.Π.Α. που πετούσε στον διεθνή εναέριο χώρο πάνω από τη Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας, με τους Αμερικανούς αξιωματούχους να χαρακτηρίζουν την πτήση ως «μη ασφαλής».
Το Πεκίνο συνεχίζει, έτσι, να βελτιώνει το J-10 αναπτύσσοντας παράλληλα τόσο τα stealth μαχητικά J-20 και όσο άλλους νέους τύπους μαχητών. Στην αεροπορική επίδειξη στο Zhuhai στις αρχές Νοεμβρίου του 2018, ένα J-10B με ένα καινοτόμο πρωτότυπο κινητήρα έδειξε εξαιρετική ευελιξία.
Από την άλλη, το νέο μοντέλο J-10C, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες εισήλθε στην πρώτη γραμμή υπηρεσίας το 2018, διαθέτει χαρακτηριστικά που βελτιώνουν τις αποδόσεις του κινητήρα αλλά μειώνει προφανώς και την “ορατότητα” του αεροσκάφους στα εχθρικά ραντάρ (radar signature).
Επίσης, πολύ πιθανή είναι και η ενσωμάτωση ραντάρ ενεργητικής ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA) το οποίο είναι πιο ισχυρό και αξιόπιστο από τους συμβατικούς αισθητήρες.
Παρά την μεγάλη και ταχεία αναβάθμιση και βελτίωση του στόλου των μαχητικών της κινεζικής Πολεμικής Αεροπορίας, εντούτοις δεν είναι τόσο εκσυγχρονισμένα όπως ο κύριος ανταγωνιστής τους.
Αυτό αποδεικνύεται από ποιοτικά και ποσοτικά. Ήδη από το 2018 οι ΗΠΑ διέθεταν περίπου από 2.800 μαχητικά αεροσκάφη συμπεριλαμβανομένων περισσότερα από 900 F-16 και εκατοντάδες stealth μαχητικά πέμπτης γενιάς F-22 και F-35, με τον αριθμό να αυξάνεται συνεχώς…
Με πληροφορίες από: The National Interest