Στο περιθώριο της Διεθνούς Έκθεσης Άμυνας και Ασφάλειας DEFEA 2023, η ιταλική εταιρεία Leonardo παρουσίασε το εντυπωσιακό ελικόπτερο πολλαπλών ρόλων τύπου AW139, που υπηρετεί στην ιταλική Ακτοφυλακή και μάλιστα έδωσε την ευκαιρία σε δημοσιογράφους όχι μόνο να δουν το από κοντά αλλά και να συνομιλήσουν με το πλήρωμα του ελικοπτέρου. Το OnAlert ήταν εκεί και σας παρουσιάζει αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία και πληροφορίες για το «καμάρι» της Leonardo.
Όπως είχαμε αναφέρει, τα AW139 είναι αποτέλεσμα ενός ιδιαίτερα επιτυχημένου διεθνούς προγράμματος ανάπτυξης και κατασκευής ελικοπτέρων πολλαπλών ρόλων, το οποίο έχει λάβει την πιστοποίησή του από το 2004 και πλέον χρησιμοποιείται για αποστολές έρευνας και διάσωσης (Search And Rescue – SAR) τόσο από στρατιωτικούς όσο και από κυβερνητικούς – πολιτικούς φορείς σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο και, ιδιαίτερα στην περιοχή της Μεσογείου.
Τα χαρακτηριστικά του
Χάρη στην μεγάλη του ισχύ, τις υψηλές ταχύτητες που αναπτύσσει, την μεγάλη χωρητικότητα καμπίνα και την αρθρωτή του σχεδίαση και κατασκευή, σε συνδυασμό με λειτουργικά συστήματα και aviuonics τελευταίας τεχνολογίας, το ελικόπτερο τύπου AW139 έχει αποδείξει την αξία τους σε σημαντικές αποστολές διάσωσης κάτω από δύσκολες επιχειρησιακές, παντός καιρού συνθήκες, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το οχηματαγωγό πλοίο Norman Atlantic.
Η Leonardo παρουσίασε στην DEFEA 2023 την πιο προηγμένη έκδοση του ελικοπτέρου για αποστολές Έρευνας και Διάσωσης, εξοπλισμένο με προβολέα αναζήτησης υψηλής ισχύος και ηλεκτρο-οπτικό σύστημα παρακολούθησης και επιτήρησης με υπέρυθρες, διπλό σύστημα ανύψωσης αλλά και με τα απαραίτητα εργαλεία επικοινωνίας όπως σύστημα ζεύξης δεδομένα Data Link 16 και σύστημα αναγνώρισης IFF, που του επιτρέπουν να εκτελεί αποστολές με αποτελεσματικότητα, ακρίβεια και σε συντονισμό με φίλιες δυνάμεις στο πεδίο επιχειρήσεων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το AW139 διαθέτει μεγάλη και ευρύχωρη καμπίνα αλλά και ειδικό χώρο αποθήκευσης εξοπλισμού, ενώ μπορεί να απογειωθεί με μέγιστο ωφέλιμο φορτίο 7 τόνων, να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 306 χιλιομέτρων / ώρα σε μέγιστη επιχειρησιακή εμβέλεια 641 ναυτικών μιλίων.
Έχει πλήρωμα πέντε ατόμων, 2 πιλότους, 1 τεχνικό, 1 χειριστή κονσόλας για τα λειτουργικά συστήματα και ραντάρ του ελικοπτέρου και 1 γιατρό, ο οποίος είναι σε θέση να προσφέρει άμεσα πρώτες βοήθειες στους ανθρώπους που διασώζουν. Μπορεί να μεταφέρει έως και 15 άτομα, ωστόσο οι πιλότοι του ελικοπτέρου μας δήλωσαν ότι κατά την διάρκεια αποστολής κατάφεραν να μεταφέρουν – εκκενώσουν συνολικά 11 άτομα.
Η στρατηγική επιλογή της USAF στην πλατφόρμα
Ένα άλλο χαρακτηριστικό του ελικοπτέρου είναι η αρθρωτή σχεδίαση, που επιτρέπει στις δυνάμεις που το χρησιμοποιούν, να το διαμορφώνουν εύκολα και γρήγορα ανάλογα με την αποστολή που καλείται να εκτελέσει είτε αυτή είναι έρευνα και διάσωση (SAR) είτε εκκένωση τραυματιών (medevac) και βέβαια μπορεί να εξοπλιστεί με οπλικά και πυραυλικά συστήματα αν αυτό απαιτηθεί, όπως συνέβη με την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ.
Συγκεκριμένα η USAF ξεκίνησε να χρησιμοποιεί τα προηγμένα ελικόπτερα τύπου MH-139A Grey Wolf, τα οποία είναι μια στρατιωτικοποιημένη έκδοση των AW139 που είναι σχεδιασμένο για την προστασία διηπειρωτικών βαλλιστικών πυραύλων και τη μεταφορά αξιωματούχων της κυβέρνησης των ΗΠΑ και των δυνάμεων ασφαλείας.
Διαθέτει βελτιώσεις, όπως καλύτερη θωράκιση πιλοτηρίου και καμπίνας, σύστημα προειδοποίησης πυραύλων, σύστημα κάμερας υπέρυθρης όρασης και δύο όπλα M240. Το δικινητήριο ελικόπτερο μπορεί να μεταφέρει εννέα εξοπλισμένους στρατιώτες. Η USAF έχει δηλώσει ότι χρειάζεται τουλάχιστον 80 ελικόπτερα αυτού του τύπου για την ικανοποίηση των αναγκών της υπηρεσίας.
O αντικαταστάτης των Huey και η ελληνική περίπτωση
Αυτό ωστόσο που του προσφέρει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα είναι ότι συνιστά «αντικαταστάτη» των ιστορικών ελικοπτέρων τύπου Huey, κάτι που θα μπορούσε να αποτελέσει «δυνατό χαρτί» και στην περίπτωση των ελληνικών στρατιωτικών δυνάμεων, αφού οι Έλληνες πιλότοι θα μπορούν να εξοικειωθούν γρήγορα με την προηγμένη πλατφόρμα.
Στο σημείο αυτό, εξίσου σημαντική είναι και οι συνεκπαιδεύσεις με περιφερειακά συμμαχικά κράτη που ήδη χρησιμοποιούν τα ελικόπτερα τέτοιου τύπου, όπως η ιταλική Πολεμική Αεροπορία, το ιταλικό Λιμενικό, η Εθνική Φρουρά Κύπρου αλλά και η Πολεμική Αεροπορία της Αιγύπτου, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι στη Μεσόγειο επιχειρούν πάνω από 220 μονάδες.
Συνοπτικά, το AW139 θεωρείται ως μια αποδοτικά οικονομική και αξιόπιστη λύση, που έχει αποδείξει την αξία του στα πεδία των επιχειρήσεων και ειδικότερα της Μεσογείου, που μπορεί να αντιμετωπίσει εύκολα τα όποια ζητήματα διαθεσιμότητας που προκύπτουν από την συντήρηση και την υποστήριξη των ελικοπτέρων και αν η ελληνική πλευρά εξετάζει το ενδεχόμενο προμήθειας νέων ελικοπτέρων, αδιαμφισβήτητα μπορεί να αποτελέσει «φαβορί» μεταξύ των επιλογών που θα τεθούν.