“Αχτίδα φωτός” στο σκοτάδι των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Μια συνάντηση Αβραμόπουλου – Σάφα στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας που κρατήθηκε μυστική δημιουργεί ελπίδες ότι υπάρχει ελπίδα οριστικής λύσης. Αρκεί ο Σάφα να λογικευτεί.
Το ραντεβού έγινε πριν περίπου δέκα μέρες στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας υπό πλήρη μυστικότητα. Στην μία πλευρά του τραπεζιού κάθονταν ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος, ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Χατζιδάκης ,ο Ειδικός Γραμματέας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας Αντώνης Οικονόμου και ο Α/ΓΕΝ ναύαρχος Βαγγέλης Αποστολάκης. Στην απέναντι πλευρά ο Ισκαντάρ Σάφα μόνος του!
Η ελληνική πλευρά για πρώτη φορά στα σχεδόν πέντε χρόνια της διαμάχης έχει υιοθετήσει μια σκληρότερη στάση έναντι του Σάφα. Την Πέμπτη εκδικάστηκαν ασφαλιστικά μέτρα κατά της ιδιοκτησίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά ενώ είναι θέμα χρόνου και η κατάθεση ανταγωγής εναντίον της. Έχει ζητηθεί να γίνει υπολογισμός και καταλογισμός των ζημιών που έχουν υποστεί τα τρία υπό παράδοση υποβρύχια “αδελφάκια” του Παπανικολή στον Σκαραμαγκά. Οι εκτιμήσεις κυμαίνονται από 40 έως και 100 εκατομμύρια, με την πρώτη εκτίμηση να ανήκει σε κουβερνητικούς κύκλους και τη δεύτερη στους εργαζόμενους.
Ο Αβραμόπουλος που ανέλαβε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο ραντεβου που έγινε στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας ήταν ξεκάθαρος στο τι θέλει η ελληνική πλευρά και στο τι δίνει γι΄ αυτό:
-Παράδοση των τριών υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού , με το πρώτο να πέφτει στη θάλασσα σε διάστημα τριών μηνών από την ημέρα επίτευξης της συμφωνίας.
-Ο Σάφα θα πάρει τα 75 εκατομμύρια που αποδεδειγμένα και βάση συμφωνιών του χρωστάμε .
-Τα υποβρύχια που είναι στο τελικό στάδιο της ναυπήγησής τους θα ολοκληρωθούν από τους Γερμανούς .
Ο Ισκαντάρ Σάφα εμφανίστηκε θετικός στο να κουβεντιάσει την πρόταση . Το γεγονός ότι ήρθε από οτ εξωτερικό μόνος του να συναντηθεί με την ελληνική πλευρά και να καθήσει σ΄ ένα τραπέζι είναι από μόνο του ενθαρρυντικό. Ωστόσο όσοι έχουν εμπλακεί στην προσπάθεια να βρεθεί η ακρή του νήματος σ΄ αυτό το μπερδεμένο κουβάρι των συμφωνιών που έχουμε υπογράψει για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τα υποβρύχια, επισημαίνουν ότι “θα πρέπει να κρατήσουμε μικρό καλάθι”. Κι αυτό γιατί και σε άλλες περιπτώσεις ο Σάφα εμφανιζόταν ανοιχτός στο να συζητήσει τις ελληνικές προτάσεις, αλλά τελικά κατέληγε στο να ακολουθεί τις νομικές συμβουλές του επιτελείου του. Οι οποίες λένε ότι έχει βέβαιη τη νίκη στο διεθνές δικαστήριο που έχει προσφύγει. Νίκη που μεταφράζεται σε περίπου 400 εκατομμύρια κι όχι σε 75 που του δίνει η ελληνική πλευρά αυτή τη στιγμή.
Τι θα γίνει αν τελικά επιτευχθεί το πακέτο συμφωνίας που πρότεινε ο Αβραμόπουλος;
Πρώτα απ΄ όλα θα πληρωθούν επιτέλους οι περίπου 1000 εργαζόμενοι των Ναυπηγείων ,οι οποιοι εδώ και κοντά δυο χρόνια ταλαιπωρούνται αφάνταστα ,αυτοί και οι οικογένειές τους.
Δεύτερον αλλά ίσως και σημαντικότερο για τη χώρα είναι ότι η Ελλάδα σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για το Αιγαίο, την νοτιοανατολική Μεσόγειο και τα ελληνικά συμφέροντα σ΄ όλη αυτή τη περιοχή θα βρεθεί -επιτέλους- με τέσσερις ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΔΕΣ! Εξέλιξη που ενθουσιάζει τους ναυάρχους οι οποίοι επιμένουν ότι αυτός ο τύπος υποβρυχίου είναι αυτή τη στιγμή ότι “πιο σύγχρονο και αξιόπιστο υπάρχει σ΄ όλο το πλανήτη σε συμβατικό υποβρύχιο”. Με την ένταξη στο Στόλο τεσσάρων τέτοιων υποβρυχίων οι επιτελείς του ΠΝ υποστηρίζουν ότι μπορούν κυριολεκτικά να “κλειδώσουν” όλο το Αιγαίο έναντι της οποιας ναυτικής τουρκικής απειλής. Δεν είναι τυχαίο ότι η Άγκυρα έχει παραγγείλει στη Γερμανία έξι τέτοια υποβρύχια τα οποία θα αρχίσει να παραλαμβάνει το πολύ σε δυο χρόνια.
Σ΄ ότι αφορά στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των Ναυπηγείων; Η αποχώρηση Σάφα θεωρειται δεδομένη αν επιτευχθεί η συμφωνία που του προτάθηκε και αυτό δεν βολεύει μόνο τον ίδιο αλλά και την ελληνική πλευρά που έχει κατανοήσει ότι μ΄ αυτό το ιδιοκτησιακό σχήμα του Ναυπηγείο δεν πάει πουθενά. Δεδομένη θεωρείται και η εκκαθάριση εν λειτουργία με τον αριθμό των εργαζομένων που θα παραμείνουν βέβαια να μην είναι εγγυημένος.
Σε πρώτη φάση το σενάριο που φαντάζει ως πιο πιθανό ,τουλάχιστον μέχρι να επιλυθούν τα “νομικά ευρωπαϊκά κολλήματα” που δεν επιτρέπουν στον Σκαραμαγκά να παίρνει εμπορικές δουλειές, είναι να μετατραπεί σε Ναυπηγείο του Πολεμικού Ναυτικού. Εδώ που τα λέμε αν κοιτάξει κάποιος την ιστορία του Σκαραμαγκά από το 1996 και μετά θα διαπιστώσει ότι μοναδικός αποκλειστικός πελάτης του ήταν το ελληνικό ΠΝ! Ο ελληνικός στόλος έχει να δώσει δουλειά -εκσυγχρονισμούς και συντηρήσεις- υπάρχει εξαιρετικό τεχνικό προσωπικό και άρα το σενάριο αυτό μπορεί για κάποιο χρονικό διάστημα τουλάχιστον να λειτουργήσει. Πάντα βέβαια θα αναζητείται η λύση επιχειρηματικού σχήματος το οποίο θα μπορέσει να “τρέξει” τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Διαβάστε ακόμη:
Ασφαλιστικά μέτρα κατά Σάφα για τα υποβρύχια από το ελληνικό δημόσιο
Εκκαθάριση εν λειτουργία για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά «για να πάρουμε τα υποβρύχια»