Αποστολή πολεμικού υλικού στην Ουκρανία: Ήταν ανακριβή τα στοιχεία ; Τι είπε ο Παναγιωτόπουλος

Ο ΥΕΘΑ Νίκος Παναγιωτόπουλος απάντησε, στο πλαίσιο κοινοβουλευτικού ελέγχου, σε ερώτηση που κατέθεσαν οι Βουλευτές της κοινοποίησης, με θέμα «Ανακριβής η Κυβέρνηση στα στοιχεία αποστολής πολεμικού υλικού στην Ουκρανία» υπογραμμίζοντας αρχικά ότι η Κοινοτική οδηγία 2009/81 και το άρθρο 76 του ν.3883/2010, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει για την ενεργοποίηση προγράμματος δεν τυγχάνουν εφαρμογής για την υλοποίηση των προβλέψεων του άρθρου 107 του ν.3978/2011.

Τούτο διότι, το εν λόγω άρθρο καθορίζει αυτοτελώς τη διαδικασία για την αξιοποίηση του εύχρηστου και επιχειρησιακά μη αναγκαίου στρατιωτικού εξοπλισμού. Επίσης, η αξιοποίηση στρατιωτικού εξοπλισμού με βάση τις προβλέψεις του άρθρου 107 του ν.3978/2011, καθορίζει μεταξύ άλλων, την δυνατότητα διάθεσης αυτού στο πλαίσιο εξυπηρέτησης της αμυντικής πολιτικής της χώρας, αποσκοπώντας κυρίως στην ενίσχυση της συνεργασίας των δύο μερών, και ει δυνατόν, στην ανάθεση έργου στην αμυντική βιομηχανία για την εν συνεχεία υποστήριξή του, μέσω σύναψης διμερούς διακρατικής συμφωνίας.

Η διάθεση στρατιωτικού εξοπλισμού στην Ουκρανία επιδιώκει να ενισχύσει, άμεσα, επί του πεδίου τις ουκρανικές Ένοπλες Δυνάμεις για την υπεράσπιση των κυριαρχικών τους δικαιωμάτων, σύμφωνα με το Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, κατόπιν της ρωσικής εισβολής. Επιπλέον, οι αδιάκριτες ρωσικές επιθέσεις σε κατοικημένες περιοχές στην ουκρανική επικράτεια, απειλούν και την ελληνική ομογένεια και έχουν ως αποτέλεσμα το θάνατο αμάχων και την καταστροφή κρίσιμων πολιτικών υποδομών.

Συναφώς, οι Σύμμαχοι και οι εταίροι στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) κατόπιν συνεννόησης, λαμβάνουν πρωτοβουλίες και υιοθετούν μέτρα για να τερματίσουν τις αποσταθεροποιητικές ενέργειες της Ρωσίας, οι οποίες απειλούν την παγκόσμια ασφάλεια και παραβιάζουν τόσο τη Διεθνή τάξη βάσει Κανόνων, όσο και τις θεμελιώδεις αρχές του Διεθνούς Δικαίου.

Ως εκ τούτου, εκτιμάται ότι το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την σύναψη συμβάσεων στον τομέα της άμυνας και ασφάλειας και ειδικότερα το άρθρο 107 του ν.3978/2011, δε δύναται να αποτελέσει το ενδεδειγμένο πλαίσιο για τη διάθεση του στρατιωτικού εξοπλισμού στην Ουκρανία, καθώς το εν λόγω ζήτημα δεν μπορεί να προσεγγιστεί/αντιμετωπιστεί με αμιγώς διμερή κριτήρια/επιδιώξεις.

Περαιτέρω, για την παραχώρηση του στρατιωτικού εξοπλισμού, στοιχείο το οποίο αποτελεί βασική προϋπόθεση για την εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την σύναψη συμβάσεων στον τομέα της άμυνας και ασφάλειας.

Αναφορικά με τα ζητήματα αποστολής αμυντικού υλικού στην Ουκρανία, σας έχω απαντήσει ήδη με το (β) σχετικό επί της (α) όμοιας Ερώτησης, η οποία είχε κατατεθεί για το ίδιο ζήτημα. Στο σημείο αυτό, το στρατιωτικό αμυντικό υλικό που απεστάλη στην Ουκρανία με δύο αεροσκάφη τύπου C-130, είναι το ακόλουθο: