AΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ – Cessna Caravan: Το αεροσκάφος «πολυεργαλείο» στο στόχαστρο της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου

*Του Κώστα Σαρικά

Στην απόκτηση δύο ελαφρών αεροσκαφών τύπου Cessna Caravan, προκειμένου  να καλύψει μια σειρά από επιχειρησιακές ανάγκες και όχι μόνο, προσανατολίζεται σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Onalert.gr η Διοίκηση Ειδικού Πολέμου του ΓΕΕΘΑ.

Πρόκειται για το Cessna Caravan, ένα «best seller» μονοκινητήριο turboprop αεροσκάφος, το οποίο με πολύ χαμηλό κόστος απόκτησης και χρήσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μια σειρά από αποστολές τόσο εκπαιδευτικές όσο και επιχειρησιακές αλλά και σε πτήσεις με πολιτικά χαρακτηριστικά. Βασικό του πλεονέκτημα είναι η δυνατότητα μεταφοράς προσωπικού αλλά και VIP προσώπων σε περιοχές και νησιά με πολύ μικρά αεροδρόμια.

Πρόθεση του ΓΕΕΘΑ είναι να αποκτηθούν δύο διαφορετικοί τύποι Cessna Caravan και συγκεκριμένα ένα αεροσκάφος στη βασική του έκδοση με τροχούς, το οποίο θα χρησιμοποιεί διάδρομο και ένα ακόμη με πλωτήρες, δηλαδή το Cessna Caravan Amphibian, ουσιαστικά ένα μικρό υδροπλάνο με δυνατότητα να προσνηώνεται και να απονηώνεται από τη θάλασσα, ώστε να μπορεί να επιχειρεί σε κάθε γωνιά της νησιωτικής χώρας ακόμα και σε νησιά και νησίδες όπου δεν υπάρχει αεροδρόμιο.

Η απόκτηση των δύο Cessna Caravan θα δώσει «ανάσα» στην εκπαίδευση των αλεξιπτωτιστών ελεύθερης πτώσης για την οποία έως τώρα χρησιμοποιούνται μεταγωγικά αεροσκάφη C-130 και C-27 αλλά και ελικόπτερα Chinook με ότι αυτό συνεπάγεται για το κόστος, καθώς συχνά η αδυναμία διαθεσιμότητας εναέριων μέσων στερεί τη δυνατότητα εκπαίδευσης  ημέρα και νύχτα των Στελεχών του Ειδικού Τμήματος Αλεξιπτωτιστών.

Επιπλέον, το Cessna Caravan μπορεί να μεταφέρει έως και 13 κομάντος με τον εξοπλισμό τους, ενώ μπορούν να τοποθετηθούν έως και εννέα καθίσματα με δυνατότητα μεταφοράς προσωπικού ή VIP επιπλέον των δύο μελών του πληρώματος. Το αεροσκάφος μπορεί να πετάξει ακόμα και με έναν πιλότο και έχει δυνατότητα όχι μόνο να φτάσει έως και τα 25.000 πόδια, αλλά και να κάνει ρίψεις ακριβείας με μεγάλη ευελιξία.

Το Cessna Caravan μπορεί να προσγειωθεί και να απογειωθεί από διάδρομο μικρού μήκους και διαθέτει μέγιστη αυτονομία που αγγίζει τα 1.980 χιλιόμετρα. Μπορεί δηλαδή να καλύψει κάθε γωνιά της ελληνικής επικράτειας και πολύ πιο μακριά και να επιστρέψει πίσω στη βάση του χωρίς ανεφοδιασμό. Αναπτύσσει ταχύτητα που αγγίζει τα 344 χιλιόμετρα, πολύ μεγαλύτερη δηλαδή από τα μεταφορικά ελικόπτερα τύπου Chinook.

Κατά συνέπεια μπορεί να μεταφέρει είτε προσωπικό είτε κυρίως Ομάδα κομάντος οπουδήποτε απαιτηθεί εντός της ελληνικής επικράτειας αλλά κυρίως σε κάθε γωνιά του Αρχιπελάγους, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο σε αποστολές επιτήρησης και έρευνας όσο και για τις ανάγκες της Πολιτικής Προστασίας όπου απαιτηθεί.

Πρόκειται ουσιαστικά για ένα «πολυεργαλείο» με κόστος απόκτησης που δεν ξεπερνά τα 2 εκατομμύρια ευρώ ανά αεροσκάφος και κυρίως με πολύ χαμηλό κόστος συντήρησης και χρήσης. Επιπρόσθετα, η εκπαίδευση του πληρώματος μπορεί να ολοκληρωθεί σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα καθώς πρόκειται για ελαφρύ μικρό αεροσκάφος χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις.

Στόχος της ΔΕΠ είναι τα δύο Cessna Caravan να συμπληρώσουν τον εναέριο στόλο των ελικοπτέρων της νεοσύστατης Μοίρας Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων και να αποτελέσουν χρήσιμα «εργαλεία», όχι μόνο για τις ανάγκες των Μονάδων Ειδικών Επιχειρήσεων αλλά συνολικά των Ενόπλων Δυνάμεων και όχι μόνο.

Η βασική έκδοση του CESSNA CARAVAN έχει μήκος 11,46 μέτρα, άνοιγμα φτερών 15,87 μέτρα και μπορεί να μεταφέρει μέγιστο βάρος που ξεπερνά τους 3,5 τόνους. Το πρώτο Cessna Caravan 208 πέταξε το 1982 και από τότε έχουν κατασκευαστεί περισσότερα από 3.000 αεροσκάφη, τα οποία έχουν συμπληρώσει πάνω από 25 εκατομμύρια ώρες πτήσης.