Με 6 μήνες »καθυστέρηση» στα γρανάζια ελληνικής και αμερικανικής γραφειοκρατίας έκανε πριν μερικές ημέρες ουσιαστικά το πρώτο βήμα για υλοποίηση η απόφαση του Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ) , για την προμήθεια των εξαιρετικά αναγκαίων ανταλλακτικών/κινητήρων F100-PW-229 για τα νέα μαχητικά αεροσκάφη τύπου F-16 block52+.
Η απόφαση του ΚΥΣΕΑ ελήφθη αρχές Ιανουαρίου σε συνεδρίαση, υπό τον πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά και εισήγηση του τότε υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Πάνου Παναγιωτόπουλου. Τις προάλλες η Υπηρεσία Defense Security Cooperation Agency του αμερικανικού Υπουργείου Αμυνας, σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε («Greece – Spare Parts and Services for F100-PW-229 Engines»), ενημέρωσε το Κογκρέσο για ενδεχόμενη πώληση ανταλλακτικών κινητήρων και υπηρεσιών για τα αεροπλάνα F-16 που διαθέτει η Ελληνική Αεροπορία, όπως και σχετικού υλικού, εκπαίδευσης και υλικοτεχνικής υποστήριξης, με εκτιμώμενο κόστος 240 εκ. δολαριακό.Η ελληνική κυβέρνηση είχε ανακοινώσει τότε ότι το συνολικό κόστος της προμήθειας των ανταλλακτικών ανέρχεται σε 183,7 εκ. ευρώ και θα κατανεμηθεί σε 5 έτη.Σύμφωνα με την τότε κυβερνητική ανακοίνωση, η συγκεκριμένη προμήθεια θα διενεργηθεί μέσω διακρατικής συμφωνίας με την αρμόδια κυβερνητική αρχή των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.
Με βάση την απόφαση του ΚΥΣΕΑ, η Πολεμική Αεροπορία θα προμηθευτεί σετ ανταλλακτικων για 67 κινητήρες των αεροσκαφών F-16 block52+ τα οποία είναι τα νεότερης γενιάς μαχητικά που βρίσκονται στο οπλοστάσιο των ενόπλων δυνάμεων.
Πως καθυστερήσαμε για χρόνια
Στην αμερικανική ανακοίνωση (11 Ιούλη του 2013) αναφέρεται πως η πώληση, που γίνεται μετά από αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης, θα συμβάλλει στην εξωτερική πολιτική και στην εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ, μέσω της ενίσχυσης της ασφάλειας μιας σύμμαχης χώρας στο ΝΑΤΟ.Η αδιάλειπτη παροχή υλικοτεχνικής στήριξης – συνεχίζει- θα διασφαλίσει την διατήρηση της υψηλής ετοιμότητας της Ελληνικής Αεροπορίας για την αντιμετώπιση των οποιονδήποτε απειλών, ενώ δεν πρόκειται να διαταράξει την βασική στρατιωτική ισορροπία στην περιοχή.
Γιατί αναφέρουμε όλα αυτά ,αφού η αμερικανική ανακοίνωση είναι μια κίνηση ρουτίνας μέσα στην αλυσίδα ενεργειών;
Απλά για να επισημάνουμε ότι μια μικρή καθυστέρηση στην Ελλάδα έχει πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις στην αλυσίδα παραγωγής που μεγαλώνουν το χρόνο αναμονής κάποιες φορές και ότι δεν είναι όλα αυτόματα : Δηλαδή δεν ισχύει »σήμερα παραγγέλνω - αύριο παραλαμβάνω»! Και περισσότερο το αναφέρουμε -πέραν της ενημέρωσής - για να θυμίσουμε ότι αυτή η συγκεκριμένη - αναγκαία και προγραμματισμένη – παραγγελία είχε διατυπωθεί από την Πολεμική Αεροπορία από το 2006 ή 2007 και έκτοτε άλλοτε από …ευθυνοφοβία ( τα πρώτα χρόνια) και άλλοτε – αργότερα - λόγω οικονομικών δυσκολιών καθυστέρησε αδικαιολόγητα με άσχημες επιπτώσεις στην διαθεσιμότητα.Καθώς τα βήματα στην αλυσίδα παραγωγής και πώλησης δεν …τελειώσαν , ας ελπίσουμε ότι η από δω και πέρα δεν θα υπάρχουν απρόβλεπτες αργοπορίες…
Το επιμύθιο…
Και να μην ξεχνάμε και το …επιμύθιο με το οποίο κλείνει η αμερικανική ανακοίνωση:
»Η ανακοίνωση της πιθανής πώλησης απαιτείται από το νόμο και δεν σημαίνει ότι η πώληση έχει ολοκληρωθεί»….
Η ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ :http://www.dsca.mil/PressReleases/36-b/2013/Greece_13-39.pdf