Με το εκτιμώμενο κόστος του προγράμματος στα 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια, το stealth μαχητικό 5ης γενιάς F-35 έχει αντιμετωπίσει μια σειρά από δαπανηρές αποτυχίες και προβλήματα τα τελευταία χρόνια. Τον Οκτώβριο του 2018, οι ΗΠΑ καθήλωσαν προσωρινά το σύνολο του στόλου των F-35 παγκοσμίως μετά από συντριβή ενός αεροσκάφους.
Κατά τη διάρκεια συναντήσεων υψηλού επιπέδου στο Πενταγώνου, ο νυν αμερικανός υπουργός Άμυνας Πάτρικ Σανάχαν επέκρινε σκληρά το F-35 της Lockheed Martin, χρησιμοποιώντας υβριστικούς χαρακτηρισμούς για να περιγράψει το μαχητικό, όπως αναφέρει το Politico.
Σύμφωνα με πρώην αξιωματούχο, ο Shanahan αποκάλεσε το μαχητικό «f *** ed up», υποστηρίζοντας ότι η Lockheed «δεν ξέρει πώς να τρέξει ένα πρόγραμμα» και ότι «εάν είχε πάει στην Boeing, θα γινόταν πολύ καλύτερα» .
Το Politico, επικαλούμενο έναν πρώην αξιωματούχο της κυβέρνησης Τραμπ, αναφέρει ότι ο Υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ όταν ήταν ακόμα Υφυπουργός Άμυνας, επανειλημμένα είχε «καταφερθεί» για το πρόγραμμα των F-35 , αποκαλώντας το «μη βιώσιμο».
«Το κόστος, σε όλη την διάρκεια της ζωής του προγράμματος, είναι απλά πάρα πολύ μεγάλο, δεν θα μπορέσουμε να το διατηρήσουμε», δήλωσε ο Shanahan εκείνη την εποχή.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Πάτρικ Σάναχαν, πριν αναλάβει καθήκοντα ως Υφυπουργός Άμυνας και μετέπειτα ως Υπουργός Άμυνας, διετέλεσε στέλεχος της Boeing για 30 χρόνια. Η Boeing είναι το αντίπαλο δέος της Lockheed Martin στον τομέα της αμτυνικής βιομηχανίας.
To F-35 Lightning II Joint Strike Fighter εκτιμάται ότι είναι το πιο ακριβό οπλικό σύστημα στην ανθρώπινη ιστορία, με βάση το προβλεπόμενο κόστος καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του, περίπου 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια (406 δισεκατομμύρια δολάρια για το αεροσκάφος, τα υπόλοιπα σε λειτουργικά έξοδα) – και αυτό πριν λάβουμε υπόψιν τις ατέρμονες υπερβάσεις κόστους.
Ωστόσο, το πρόγραμμα F-35 έχει κακοδιαχειριστεί σε κακουργηματικό βαθμό, με συνεχής υπερβάσεις στον προϋπολογισμό και σημαντικές καθυστερήσεις στα χρονοδιάγραμμα παράδοσης. Σήμερα η Lockheed παραδίδει F-35s που δεν έχουν πλήρη λειτουργία και τα οποία θα πρέπει να αναβαθμιστούν εκ των υστέρων, όταν τελικά είναι έτοιμα νέα εξαρτήματα και συστήματα.