«Αλλαγή πλεύσης» για το Ελληνικό Στόλο με ναυπήγηση «μικρότερων σκαφών» – Το νέο σχέδιο

Του Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗ 

<<Στροφή>> σε απόκτηση  μικρότερων σκαφών φέρνει για το Πολεμικό Ναυτικό η οικονομική κρίση! Το ενδεχόμενο αυτό άρχισε να εξετάζεται από το Γενικό Επιτελείο – με ενθάρρυνση και κυβερνητικών κύκλων που έχουν συνολική εικόνα των οικονομικών του κράτους – και το πρώτο σκάφος που μπαίνει στο τραπέζι είναι οι πυραυλάκατοι (ΤΠΚ) βρετανικής τεχνολογίας «SUPER VITA» με ενδεχόμενη επέκταση της παραγγελίας που ήδη υπάρχει με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. 

Με δεδομένο ότι πάντα πρέπει να υπάρχει ένας μίνιμουμ δεδομένος αριθμός πλοίων στον Στόλο,  η οικονομική κρίση »εμπλέκεται» με τέσσερις συνδυαζόμενους τρόπους, ως εξής: 

-1. Επειδή εκ των πραγμάτων θα πάει πιο αργά ( χωρίς όμως να εγκαταλείπεται!) το πρόγραμμα απόκτησης νέων φρεγατών.
– 2. Επειδή το τρέχον πρόγραμμα ναυπήγησης πυραυλακάτων, κατά την ηγεσία του ΓΕΝ, πάει επιχειρησιακά πολύ καλά και τα νεα μοντέλα έχουν εξοπλισμό εφάμιλλο μεγάλων σκαφών.
– 3. Επειδή σταδιακά απαιτείται η αντικατάσταση κάποιων από των παλιότερων μικρών σκαφών. Και 
– 4. Επειδή πρέπει πάντα να υπάρχει - κατά την γνώμη των ειδικών –  ένα εγχωρίως εξελισσόμενο ναυπηγικό πρόγραμμα, για λόγους αφομοίωσης της τεχνολογίας αλλά και κάλυψης θέσεων εργασίας. 

 Η πορεία μέχρι τώρα

Μέχρι τώρα έχουν ναυπηγηθεί – όχι χωρίς προβλήματα φυσικά – 4 πυραυλάκατοι «SUPER VITA» ( Ρουσσέν, Δανιόλος,Κρυσταλίδης και Γρηγορόπουλος) ενώ είναι υπό ναυπήγηση και άλλες 3 : Ρίτσος, Καραθανάσης, Βλαχάκος- με την πρώτη να είναι ουσιαστικά έτοιμη και οι άλλες σε ικανοποιητικό σχετικά επίπεδο, όπως ανέφερε αρμόδια πηγή.

Το πρόγραμμα ναυπήγησης των πυραυλακάτων του Πολεμικού Ναυτικού περιελάμβανε αρχικά την κατασκευή τριών (3) σκαφών τύπου Super Vita και υπεγράφη στις αρχές του 2000. Η ναυπήγηση έγινε στα ναυπηγεία Ελευσίνας με την εταιρεία Vosper Thornycroft να παρέχει τα σχέδια, την  λογιστική υποστήριξη και τον εξοπλισμό των σκαφών. Το ύψος του προγράμματος ανήλθε σε 150.000.0000.000 δραχμές με εγχώρια προστιθέμενη αξία 19%. Στα πλαίσια των αντισταθμισμάτων από την Βρετανία παραδόθηκαν 2 μεταχειρισμένα ναρκοθηρικά.

Στις 28 Αυγούστου 2003 ασκήθηκε το δικαίωμα προαίρεσης για δύο ακόμη πυραυλάκατους Super Vita, με συνολικό κόστος τα 268.160.554 ευρώ. Η κατασκευή τους ανατέθηκε ξανά στα Ναυπηγεία Ελευσίνας σε συνεργασία με την αγγλική εταιρεία VOSPER .
Στις 25 Σεπτεμβρίου 2008 υπογράφηκε σύμβαση ύψους 299.000.000 ευρώ με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας  για την προμήθεια δύο ακόμη Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνόμενων βλημάτων  τύπου Super Vita κλάσης ΡΟΥΣΣΕΝ. Πρόκειται για το 6ο και 7ο σκάφος από την έναρξη του σχετικού προγράμματος, για την απόκτηση των οποίων ασκήθηκε το δικαίωμα προαίρεσης της αρχικής σύμβασης. 

Αβαντάζ ο  νέος οπλισμός με βλήματα

Μάλιστα τα τελευταία κομμάτια της κλάσης έχουν, σύμφωνα με το Ναυτικό, αρκετά πλούσιο εξοπλισμό ( νέα Εξοσετ κλπ)  και μπορούν να υπερκαλύψουν τις επιχειρησιακές ανάγκες για αγώνα σε κλειστές θάλασσες όπως το Αιγαίο. Η νέα έκδοση αυξάνει τη μέγιστη απόσταση βολής από 72km σε 180km, ενώ το βλήμα περιλαμβάνει την ικανότητα μεταβολής πορείας σε ενδιάμεσα σημεία της διαδρομής (»ζικ -ζακ»), τα οποία μπορούν να φτάσουν τα 10, σε διάφορες κατευθύνσεις  επιτρέποντας έτσι την παράκαμψη νησιών ή εξάρσεων της ακτογραμμής ή στόχων…

Από »ελληνικά χέρια»

Έτσι, λένε αρμόδιες  πηγές, καθώς η απόκτηση νέας φρεγάτας ίσως αργήσει – ανεξάρτητα αν η συζήτηση για ενοικίαση  γαλλικών φρεγατών παραμένει στο τραπέζι – και η επιχειρησιακο- οικονομική ανάγκη να γίνει κάτι σχετικά άμεσο και μάλιστα  »από ελληνικά χέρια» είναι ισχυρή, έχουν αρχίσει να εξετάζονται προτάσεις για ένα μικρότερο σκάφος με καλό εξοπλισμό.  Εκ των πραγμάτων η Super Vita κλάσεως ΡΟΥΣΣΕΝ αποτελεί μια από τις λύσεις – πιθανώς την πιο ρεαλιστική υπό αυτό το σκεπτικό, όπως αφήνει να εννοηθεί αρμόδιος αξιωματούχος.
 Ήδη στην κατεύθυνση αυτή έχουν αρχίσει να γίνονται κάποιες πιο συγκροτημένες σκέψεις, καθώς μια τέτοια »ήπια» δημοσιονομικά λύση θα εξασφαλίσει  θέσεις εργασίας στον ναυπηγικό τομέα, κάτι που αποτελεί ισχυρό πονοκέφαλο για την κυβέρνηση ιδίως τώρα, στην κορύφωση της κρίσης.

Ο »Κρυσταλλίδης» στην ΝΑ Μεσόγειο!

Στο μεταξύ σήμερα αποπλέει για την Ν Α Μεσόγειο η πυραυλάκατος  (ΤΠΚ) Super Vita »Κρυσταλλίδης»  προκειμένου να αντικαταστήσει στην ναυτική Δύναμη Επιτήρησης του Λιβάνου που έχεi συγκροτήσει ο ΟΗΕ  (UNIFIL), την κανονιοφόρο »Κραταιός».
 Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις επιτελών αν αρχίσουν επιχειρήσεις από τους αμερικανούς και ο χώρος δράσης της UNIFIL κοντά στον Λίβανο  είναι και χώρος επιχειρήσεων, τότε τα σκάφη θα αποσυρθούν είτε από τον ΟΗΕ είτε από τα κράτη. Το ίδιο, υπό την προϋπόθεση αυτή,  θα διαταχθεί να κάνει και ο Κρυσταλλίδης.
.