Το κόστος της κατασκευής του αεροσκάφους πολλαπλών ρόλων F-35, που προορίζεται να αντικαταστήσει πολύ μεγάλο μέρος του στόλου των μαχητικών των ΗΠΑ, είναι «απρόσιτο» στην τρέχουσα εκδοχή του και πρέπει να επανεξεταστεί, είπε αυτή την εβδομάδα ο υπεύθυνος για τις προμήθειες του Πενταγώνου Άστον Κάρτερ. Η υπόθεση μας ενδιαφέρει αφού το F-35 θα είναι ένα από τα υποψήφια αεροσκάφη που θα εξετασει για αγορά η ελληνική ΠΑ ,όταν με το καλό θα επιτρέψουν τα οικονομικά να καλυφθει η κάτι παραπάνω από επείγουσα ανάγκη επιλογής και αγοράς νέου μαχητικού .
«Το κόστος ανά αεροσκάφος για τα 2.443 αεροπλάνα που θέλουμε έχει διπλασιαστεί σε πραγματικές τιμές (. . .). Για να το πούμε διαφορετικά, τόσο θα κοστίσει εάν συνεχίσουμε αυτό που κάνουμε κι αυτό είναι απαράδεκτο, είναι απρόσιτο σε αυτό το κόστος», δήλωσε ο Κάρτερ στην επιτροπή Άμυνας της Γερουσίας.
Το κόστος του αεροσκάφους έχει εκτοξευθεί στα 385 δισεκατομμύρια δολάρια, περίπου 103 εκατομμύρια δολάρια ανά αεροσκάφος σε σταθερές τιμές (χωρίς να υπολογίζεται ο πληθωρισμός) ή στα 113 εκατομμύρια δολάρια σε δολάρια το οικονομικό έτος 2011, δήλωσε η Κριστίν Φοξ, υπεύθυνη για την εκτίμηση του κόστους των εξοπλιστικών προγραμμάτων στο υπουργείο Άμυνας.
Για τον ρεπουμπλικάνο γερουσιαστή Τζον Μακέιν, η εκτίναξη του κόστους αποτελεί «τεράστιο πρόβλημα» – αρχικά η κρατική δαπάνη ανά αεροσκάφος υπολογιζόταν στα περίπου 69 εκατομμύρια δολάρια.
«Κανένα πρόγραμμα δε θα έπρεπε να συνεχίζεται με τέτοιο ιστορικό, πάνω απ’ όλα μέσα στο σημερινό κλίμα όσον αφορά τον προϋπολογισμό», είπε. «Μου φαίνεται ότι θα έπρεπε τουλάχιστον να αρχίσουμε να εξετάζουμε τις εναλλακτικές λύσεις».
Το F-35, ή Joint Strike Fighter (JSF), που κατασκευάζει η Lockheed Martin, είναι το ακριβότερο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πενταγώνου. Μια πρόσθετη ανάθεση τεσσάρων δισεκατομμυρίων δολαρίων θα φέρει το κόστος μόνο της ανάπτυξης του αεροσκάφους στα 51 δισεκατομμύρια, ποσό «αποθαρρυντικό», σχολίασε ο πρόεδρος της επιτροπής, ο δημοκρατικός Καρλ Λέβιν, τόσο για τα μέλη της επιτροπής όσο και «για τους φορολογούμενους».
Για τον Κάρτερ οι υπερβάσεις του κόστους οφείλονται στις δυσκολίες όσον αφορά τα περίπλοκα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει το αεροσκάφος, ειδικά το να αποπροσγειώνεται κάθετα και να αποφεύγει τα ραντάρ, αλλά και στην κουλτούρα της ‘αφθονίας’ στο Πεντάγωνο μετά την 11η Σεπτεμβρίου 2001.
«Ήταν πάντα εφικτό για τους αξιωματούχους (που χειρίζονταν το πρόγραμμα), όταν αντιμετώπιζαν κάποιο πρόβλημα ή έπρεπε να κάνουν μια δύσκολη επιλογή, να ζητούν περισσότερα χρήματα», παραδέχθηκε.