Η χώρα σε μόνιμο οικονομικό πόλεμο,με την τύχη της να παίζεται σχεδόν κάθε μέρα στις Βρυξέλλες.Το μέλλον αβέβαιο και ζοφερό. Με αυτά τα δεδομένα ποιος θα τολμήσει να θέσει τα υπαρκτά και επείγοντα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν στο χώρο της Άμυνας; Κι όμως οι «μαύρες τρύπες» που υπαρχουν στο ελληνικό οπλοστάσιο είναι μεγάλες και κάπως πρέπει να κλείσουν.
Ο προβληματισμός που υπάρχει στην ηγεσία του ΥΕΘΑ για το “συμμάζεμα” των ΕΔ ,δεν έχει να κάνει μόνο με τις περικοπές των στρατοπέδων και τη γενικότερη μείωση του όγκου των ΕΔ αλλά και με τους εξοπλισμούς.
Μετά από τη ξέφρενη κούρσα αγορών από το 1996 έως το 2005 ,που μας επιβάρυνε με ακόμη 15 δις ευρώ φθάσαμε στη σημερινή κατάσταση ανάγκης:αναζητούνται επειγόντως χρήματα για την συντήρηση κρίσιμων οπλικών συστημάτων και το γενικό “ρεκτιφιέ” του οπλοστασίου μας.Η κατάσταση μοιάζει αδιέξοδη.
Κανείς βέβαια στο υπουργείο Άμυνας και στα Γενικά Επιτελεία,δεν συζητά ούτε γι΄ αστείο το ενδεχόμενο οποιασδήποτε νέας αγοράς! Η κεντρική εντολή που υπάρχει είναι:
•Περικοπή του 30% στο σύνολο των οπλικών συστημάτων,με παροπλισμό όλων των παλαιών όπλων.
•Στόχος η άμεσα εξοικονόμηση κονδυλίων που θα δοθούν για την αγορά ανταλλακτικών αλλά και για την συντήρηση των πιο σύγχρονων και άρα αξιοποιήσημων όπλων. “Καλύτερα να έχουμε 250 αεροσκάφη που να δουλεύουν όλα άψογα,παρά 300 και να μην πετάνε ούτε τα μισά”,έλεγε κορυφαίο στέλεχος του ΥΕΘΑ.
Άμεσα αναζητείται 1,5 δις. Δεν είναι ούτε εύκολο,ούτε σίγουρο ότι θα βρεθεί και γι΄ αυτό έχει δοθεί εντολή οι όποιες περικοπές να γίνουν ταχύτατα,ώστε ένα μέρος αυτού του ποσού να εξοικονομηθεί από αυτές. Πως προκύπτει αυτό το περίπου 1,5 δις για το …ρεκτιφιέ στις Ένοπλες Δυνάμεις;
ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
Ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος για τη πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του ΥΕΘΑ είναι η ΠΑ. Οι συγκρίσεις με την ΠΑ της “φίλης και συμμάχου” Τουρκίας, είναι αναπόφευκτες και έχουν αρχίσει να προβληματίζουν έντονα. Η Τουρκία με 11% ρυθμούς ανάπτυξης,δεν έχει κανένα απολύτως προβλημα να σπαταλά τεράστια ποσά για όπλα,αναπτύσοντας όμως παράλληλα και δική της εγχώρια αμυντική βιομηχανία.
Η Τουρκία έχει πλεον ολοκληρώσει τις συζητήσεις για την αγορά 100 μαχητικών αεροσκαφών F-35 από τις ΗΠΑ. Μέχρι το τέλος του χρόνου θα παραγγελθούν τα πρώτα έξι, τα οποία αναμένεται να πετάξουν στο Αιγαίο,το 2015. Το κόστος της όλης παραγγελίας προκαλεί …ζάλη. 12 δις δολάρια είναι ο προϋπολογισμός,αλλά θεωρείται βέβαιο ότι το τελικό ποσό που θα πληρώσουν θα είναι μεγαλύτερο!
Ενδεχόμενο αγοράς νέου μαχητικού αεροσκάφους δεν προβλέπεται για την Ελλάδα,τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια. Άρα η μόνη λύση είναι το “συμμάζεμα” και οι εκσυγχρονισμοί-αναβαθμίσης. Αυτή τη στιγμή οι προτάσεις που υπάρχουν στο τραπέζι και εξετάζονται είναι:
•Εκσυγχρονισμός των 128 από τα 158 αεροσκαφών F-16. Οι αμερικανοί έχουν κάνει πρόταση κόστους 1,2 δις δολαρίων αν και στο ΥΕΘΑ πιστεύουν ότι θα μπορέσουν να επιτύχουν συμφωνία που δεν θα ξεπερνά τα 800 εκατομμύρια.
•Οι αεροπόροι θέλουν να εκσυγχρονίσουν και τα υπόλοιπα 15 Mirage 2000 σε 2000-5,όμως οι Γάλλοι “εκβιάζουν” λέγοντας ότι οι γραμμες παραγωγής έχουν κλείσει και για να ξαναλειτουργήσουν το κόστος είναι πολύ μεγάλο. Οι Γάλλοι πίεζαν πολύ για τον εκσυγχρονισμό μέχρι και πριν από ένα χρόνο ,αλλά τότε εμείς πιστεύαμε ακόμη ότι θα αγοράσουμε νέο αεροσκάφος!
.
ΣΤΡΑΤΟΣ ΞΗΡΑΣ
Ο Στρατός Ξηράς ζητά πολλά ,αλλά δεν θα πάρει σχεδόν τίποτα. Το ΓΕΣ θέλει να εκσυγχρονίσει τα ελικόπτερα Apache ,αλλά η απάντηση που παίρνει είναι μονίμως “όχι”.
Προβληματισμός υπάρχει και για την αποδοχή της “προσφοράς” 400 αρμάτων μάχης Abrams από τους Αμερικανούς,γιατί πρέπει να υπολογιστεί το κόστος των εργασιών αναβάθμισης-εκσυγχρονισμού τους.
Το μόνο πρόγραμμα που θα προχωρήσει είναι αυτό της προμήθειας πυρομαχικών για τα άρματα μάχης Leopard. Το κόστος υπολογίζεται σε 60 εκατομμύρια ευρώ αλλά το κέρδος θα είναι η απόσυρση 500 (!) παλαιών αρμάτων μάχης που παραμένουν σε επιχειρησιακή ενέργεια με μεγάλο κόστος συντήρησης ,λόγω της έλλειψης πυρομαχικών για τα Leopard.
ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ
Ο Στόλος αντιμετωπίζει ανάλογα προβλήματα συντήρησης,τα οποία αντιμετωπίζονται με αυταπάρνηση και πολλές …πατέντες! Οι φρεγάτες του Στόλου θέλουν “φρεσκάρισμα”. Μετά από τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών τύπου ΛΗΜΝΟΣ-ΕΛΛΗ, που ολοκληρώθηκε, οι ναύαρχοι έχουν αρχίσει να σκέφτονται σοβαρά να προωθήσουν το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ. Εκτιμωμενο κόστος 400 εκατομμύρια ευρώ. Δεν φαίνεται να υπάρχει άλλη επιλογη,αφού το πρόγραμμα ναυπήγησης νέων φρεγατών Fremm, ναυάγησε οριστικά.
Το ΠΝ αποφάσισε να προχωρήσει τελικά σε μία ακόμη παράταση ζωής των “αρχαίων” αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3 Orion.