Η ανακοίνωση της ΓΔΑΕΕ ,για διάλυση της επιτροπής διαπραγμάτευσης για την αγορά των ρωσικών BMP χωρίς τη κατάθεση πρακτικού –σημαντική λεπτομέρεια- ήταν απλά η ταφόπλακα σ΄ ένα πρόγραμμα που είχε ουσιαστικά τελειώσει με τη κυβερνητική αλλαγή πέρυσι τον Οκτώβριο. Η κυβέρνηση του Γ.Παπανδρέου ποτέ δεν αισθάνθηκε άνετα με τη «ρωσική προμήθεια» σε αντίθεση με τη «γαλλική των φρεγατών»,για την οποία επικαλείται τη συνέχεια του κράτους. Όμως αυτοί που φταίνε πρώτα απ΄ όλους είναι οι ίδιοι οι Ρώσοι οι οποίοι λειτούργησαν άλλες φορές αλλαζονικά κι άλλες ράθυμα,χάνοντας περίπου 1,7 δις ευρώ.
*Πριν από τέσσερα χρόνια Πούτιν και Καραμανλής υπογράφουν διακρατική συμφωνία για την αγορά 450 Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης (ΤΟΜΑ) BMP.Η αγορά αποτελεί την «υλική» επισφράγιση του υπό …κατασκευή τότε άξονα Αθήνας-Μόσχας. Το κόστος του προγράμματος υπολογιζόταν τότε σε 1,2 δις ευρώ.
*Οι στρατιωτικοί στο ελληνικό Πεντάγωνο δεν είχαν και τη καλύτερη άποψη γι΄ αυτή την επιλογή η οποία όμως πρώτα απ΄ όλα ήταν πολιτική. Αντιδράσεις όμως υπάρχουν από πολλές ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες και επιχειρήσεις οι οποίες διαπιστώνουν ότι οι άνθρωποι των Ρώσων στην Αθήνα λειτουργούν μάλλον αλλαζονικά και δεν συζητάνε καν για αύξηση των ποσοστών παραχώρησης κατασκευαστικού έργου σε ελληνικά χέρια. Οι πιο έντονες αντιδράσεις προέρχονται από την ΕΛΒΟ, της οποίας η σωτηρία ακόμη και σήμερα …παίζεται.
*Οι Ρώσοι θεώρησαν ότι με τη διακρατική συμφωνία που είχαν υπογράψει με το Καραμανλή , «είχαν δέσει και το γάϊδαρό τους». Δεν είχαν προβλέψει ούτε κι εκείνοι τη ταχεία κάθοδο και τελικά τη συντριβή της κυβέρνησης Καραμνλή. Με την άνοδο του ΠΑΣΟΚ, έπεσαν στη παγίδα της στρεβλής εικόνας που τους μετέφεραν διάφροι σύνδεσμοί τους στην Αθήνα: «Δεν μπορούν να πούνε όχι στο Πούτιν. Θα υπογράψουν».
*Ίσως γι΄ αυτό όταν πριν από περίπου ένα χρόνο ο Ευάγγελος Βενιζέλος πήγε στη Μόσχα, άκουσε μάλλον έκπληκτος ότι ναι μεν έδιναν κάτι παραπάνω στα α.ω,ωστόσο το κόστος του προγράμματος είχε ανέβει στο 1,9 δις! Δεν μπορούσαν να δώσουν καλύτερο άλλοθι στην Αθήνα για να βάλει το πρόγραμμα στον πάγο.
*Η καθυστέρηση στις διαπραγματεύσεις κινητοποίησε τους Γερμανούς που είχαν και προϊόν και πρόταση για την ΕΛΒΟ. Την κατέθεσαν στις 29 Δεκεμβρίου του 2009 και σε γενικές γραμμές προβλέπει:
*Προμήθεια από τον ελληνικό στρατό 422 μεταχειρισμένων ΤΟΜΑ, Marder 1 Α 3, με κόστος 199,6 εκατομμύρια ευρώ.
*Οι εργασίες ανακατασκευής-εργοστασιακής αξιοποίησης των ΤΟΜΑ θα γίνουν στην ΕΛΒΟ
*Οι Γερμανοί υποστηρίζουν στη πρότασή τους ότι θα κατασκευάσουν στην ΕΛΒΟ μεγάλο αριθμό των νέων ΤΟΜΑ, Puma για παραγγελίες που έχουν γίνει από τρίτες χώρες. Αν και υπστηρίζουν ότι δεν θα υπάρχει δέσμευση για αγορά αυτού του νέου ΤΟΜΑ από τον ελληνικό στρατό,ελπίζουν ότι στο μέλλον έχοντας δώσει τεχνογνωσία στην ΕΛΒΟ, η επιλογή του θα είναι μονόδρομος.
Η πρόταση όπως έχει κατατεθεί εξασφαλίζει σε μεγάλο βαθμό την επιβίωση της ΕΛΒΟ,αν βέβαια οι Γερμανοί τηρήσουν όσα γράφουν. Σ΄ αυτή τη φάση της εξέτασης των εγγυήσεων βρίσκεται η ελληνική πλευρά.
Οι Ρώσοι άρχισαν να καταλαβαίνουν ότι το παιχνίδι πάει να χαθεί και άρχισαν να γίνονται εξαιρετικά ευέλικτοι. Έκαναν πρόταση ακόμη για αποπληρωμή -μέρους του κόστους- των ΤΟΜΑ που έπεσαν στο 1,7 δις,μέσω αγροτικών προϊόντων.Πρότειναν στο τέλος να μην πέρουμε 450 BMP, αλλά 220. Τίποτα όμως δεν ήταν ικανό να αλλάξει την απόφαση της Αθήνας: BMP τέλος.
Τώρα επειδή κάποιοι θα υποστηρίξουν ότι η διάλυση της επιτροπής διαπραγματεύσεων δεν σημαίνει οπωσδήποτε και το τέλος του προγράμματος,ας δούμε τι προβλέπει ο νόμος και η απόφαση της ΓΔΑΕΕ να διαλυθεί η επιτροπή:
Σύμφωνα με τον Ν.3433/06 και ειδικότερα από τις προβλέψεις των άρθρων 13 (Όργανα Πραγματοποίησης Προμηθειών των Ενόπλων Δυνάμεων) και 16β (Αρμοδιότητες Οργάνων Εκτέλεσης των Προμηθειών – Επιτροπές Διαπραγματεύσεων), η Επιτροπή Διαπραγματεύσεων που είχε συγκροτηθεί από το ΥΠΕΘΑ/ΓΔΑΕΕ για την Προμήθεια των ΤΟΜΑ BMP-3M ορθώς καταργήθηκε την 22 Νοε 2010 ύστερα από απόφαση του Γεν. Διευθυντού ΓΔΑΕΕ διότι :
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του παραπάνω νόμου η εν λόγω επιτροπή εκτός των άλλων είχε ως αποστολή :
Επιτροπές Διαπραγματεύσεων:
(1) Συγκροτούνται για προμήθειες που διενεργούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 51 του νόμου αυτού.
(2) Διενεργούν την τεχνικοοικονομική αξιολόγηση της προσφοράς με βάση τους όρους συμφωνιών, τα πρακτικά αξιολόγησης των επιτροπών εμπειρογνωμόνων και αντισταθμιστικών ωφελημάτων και εισηγούνται την κατακύρωση της προμήθειας.
(3) Καταρτίζουν μετά από διαπραγματεύσεις τις σχετικές συμβάσεις και τις τροποποιήσεις αυτών, εφαρμόζοντας αναλογικά και όσα καθορίζονται στην παρ. 2 του άρθρου 60 του νόμου αυτού.
(4) Οι Επιτροπές αυτές συγκροτούνται από ανώτατους ή και ανώτερους αξιωματικούς ή και μόνιμους υπαλλήλους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με απόφαση του οργάνου που έχει την οικονομική αρμοδιότητα ή του εξουσιοδοτημένου από αυτό οργάνου.¨
Συνεπώς από τα ανωτέρω είναι σαφές ότι μια επιτροπή καταργείται στις παρακάτω περιπτώσεις :
α. Στη περίπτωση που ολοκληρώσει την τεχνικοοικονομική αξιολόγηση και όλα όσα προβλέπονται στη παράγραφο 2. Κάτι τέτοιο δεν έγινε στη περίπτωση των BMP.
β. Στη περίπτωση που η Επιτροπή ή κάποιο μέλος αυτής διαπιστωθεί ότι παρανόμησε ή παρατύπησε οπότε στη περίπτωση αυτή εκτός από την διάλυσή της ακολουθείται και η διοικητική – ποινική ευθύνη αυτής.Ούτε αυτό έχει συμβεί απ΄ όσο γνωρίζουμε.
γ. Στη περίπτωση που αποφασισθεί για διάφορους λόγους (πολιτικο στρατιωτικο οικονομικούς – γεωπολιτικούς κλπ) η μη προμήθεια των υλικών για την προμήθεια των οποίων η εν λόγω επιτροπή συγκροτήθηκε. Εδώ είμαστε…
Τι θα συνέβαινε σ΄ αυτή τη περίπτωση; Στη περίπτωση αυτή η επιτροπή θα ήταν νομικά εκτεθειμένη διότι αφενός μεν δεν θα μπορούσε να ολοκληρώσει το έργο της (όχι λόγω δικής της αδυναμίας αλλά λόγω ως είθισται προφορικών εντολών) αφετέρου δε δεν θα μπορούσε, ¨για ευνόητους λόγους¨, ποτέ να υποβάλλει, δια του προέδρου της, υπηρεσιακή αναφορά που να εκθέτει τους πολιτικο στρατιωτικο οικονομικούς – γεωπολιτικούς κλπ λόγους για τους οποίους αδυνατεί να ολοκληρώσει το έργο της.
Συνεπώς η απόφαση του Γεν. Διευθυντή της ΓΔΑΕΕ αφενός μεν νομικώς είναι ορθή αφετέρου δε καλύπτει πλήρως την επιτροπή.