Δείχνουν Βενιζέλο ,αλλά και πιέσεις από τους αμερικανούς,για το “ναυάγιο” της υπόθεσης των ελικοπτέρων Apache-64A. Αξιωματούχος που έχει παρακολουθήσει από πολύ κοντά όλη την υπόθεση και τις διαπραγματεύσεις πληροφόρησε το Onalert για όλη την εξέλιξη της υπόθεσης με χρονολογική σειρά. Παρά το γεγονός ότι η ενημέρωση ήταν “στρατιωτικού” χαρακτήρα με αποφυγή οποιουδήποτε σχολιασμού ή αιχμής,προκύπτει το συμπέρασμα ότι ο προηγούμενος ΥΕΘΑ Ε.Βενιζέλος ,απέφυγε να κλείσει την υπόθεση του εκσυγχρονισμού των ελικοπτέρων,αν και στις συναντήσεις που είχε με δύο αμερικανούς πρέσβεις (Σπέκχαρντ-Σμίθ) δεν είχε εκφράσει κάποια ουσιαστική διαφωνία.
Πως εξελίχθηκαν τα πράγματα στην υπόθεση του εκσυγχρονισμού που τελικά δεν προχώρησε,σύμφωνα με τη πηγή του Onalert:
• Δεκέμβριος 2009
Πρόταση ΓΕΣ για αναβάθμιση 20 Ε/Π με κόστος 830 εκ. $ περίπου (τιμές 2008. Τα Ε/Π είχαν κόστος αγοράς το 2003 671 εκ. $). Τιμή αγοράς 20 νέων περίπου 1,2 δις $. Δεν υπήρχε καμία ένταξη στο ΕΜΠΑΕ και καμία πρόβλεψη πιστώσεων. Υποχρέωση του ΥΠΕΘΑ να υποβάλει αίτημα LOR για σύναψη σύμβασης μέσω FMS μέχρι Μάρτιο 2010. Ο Μπεγλίτης ,τότε ΑΝΥΕΘΑ πρότεινε να γίνει σύσκεψη με την ηγεσία του ΓΕΣ για να εξεταστεί το θέμα.
• Απρίλιος 2010
Νέα πρόταση ΓΕΣ. Συνολικό κόστος αναβάθμισης 19 Ε/Π (απώλεια ενός σε ατύχημα) σε τιμές 2010 930,5 εκ. $. Εναλλακτική πρόταση για βασική αναβάθμιση με κόστος 448 εκ. $ ή αναβάθμιση 12 Ε/Π με κόστος 282,5 εκ. $ (οι προτάσεις δεν συμπεριλάμβαναν σημαντικές παραμέτρους, όπως ραντάρ ελέγχου πυρών, σύστημα αυτοπροστασίας, υποστήριξη κ.λ.π).
Η πρόταση φθάνει στο γραφείο του Μπεγλίτη ,ο οποίος ζητά (Μάιος 2010) επακριβή προσδιορισμό επιχειρησιακής απαίτησης, αξιολόγηση κόστους προς αποτέλεσμα, ιεράρχηση απαίτησης, αξιολόγηση δυνατότητας νέας προμήθειας από το 2016 κλ.π.
• Ιούνιος 2010
Νέα πρόταση ΓΕΣ, με 2 σενάρια: Αναβάθμιση 12 Ε/Π με κόστος 500 εκ. € ή 19 Ε/Π με κόστος 781,5 εκ. €. Σε συζητήσεις που γίνονται ο ΑΝΥΕΘΑ κάνει λόγο για υποβολή LOR, ως διερευνητική διαδικασία για διαμόρφωση ολοκληρωμένης εικόνας κόστους/ωφέλους.Ζητούμενο ήταν να υπάρξει πρόβλεψη για συμμετοχή της ΕΑΒ και της εγχώριας βιομηχανίας ως υποκατασκευαστών και να γίνει πλήρης διερεύνηση για την υποστήριξη των Ε/Π, αν δεν αποφασισθεί τελικά η αναβάθμιση.
• Ιούλιος 2010
Πιέσεις αμερικάνικης πλευράς για αποστολή LOR μέχρι 31 Ιουλίου 2010, ή μέχρι 31 Αυγούστου 2010 αργότερα.
• Ιούλιος 2010
Η Boeing δεν επεκτείνει χρονικά την ισχύουσα Τεχνική Συμφωνία Υποστήριξης (ΤΑΑ) για τα Ε/Π ΑΗ – 64D.Αντί της χρονικής ανανέωσης της υπάρχουσας, προτείνει νέα ΤΑΑ στην οποία συμπεριλαμβάνει πιθανή αναβάθμιση των Ε/Π ΑΗ – 64Α και εισάγει ώς τρίτο μέρος στη συμφωνία την εταιρεία ISA Business Consultants (Φώτης Ηλιούδης). Το ΥΕΘΑ συμφώνησε μόνο στη χρονική επέκταση της προηγούμενης ΤΑΑ, αφού αποκλείστηκαν τα τρίτα μέρη και οι επιπλέον όροι.
• Νοεμ. 2010
Πρόταση ΓΕΣ για υποβολή LOR για επικαιροποίηση στοιχείων τιμών και διαθεσιμότητας με εναλλακτικές προτάσεις. Η πολιτική ηγεσία η οποία εκφράζεται μέσω του τότε ΑΝΥΕΘΑ εκφράζει σύμφωνη γνώμη στην υποβολή LOR, με παράλληλη εξέταση από το ΓΕΣ προτάσεων της ΓΔΑΕΕ για ανάλυση σε μεγαλύτερο τεχνικό βάθος των ερωτημάτων-επιλογών του LOR που θα αποσταλεί και να δρομολογηθεί LOR για τιμές/διαθεσιμότητα υποστήριξης των Ε/Π.
Επί της εισήγησης του κ. ΑΝΥΕΘΑ δεν εδόθη καμία συνέχεια, γιατί ο σχετικός φάκελος παρέμεινε για μεγάλο χρονικό διάστημα ανυπόγραφος μέχρι τον Ιούνιο του 2011 από τον έχοντα την πολιτική ευθύνη της υπογραφής, με αποτέλεσμα να χαθούν οι προθεσμίες.
Ποιος ήταν αυτός; Προφανώς ο Ε.Βενιζέλος.Το γιατί είναι απλό.Η λογική που έχει κυριαρχήσει τα τελευταία χρόνια στο ΥΕΘΑ είναι όλοι οι υπουργοί να αφήνουν τις αποφάσεις και τις υπογραφές …για τον επόμενο.