Μια μεγάλη τράπεζα η Alpha Bank επεσήμανε ότι είναι αναγκαία η περικοπή κατά ακόμη 12% των ειδικών μισθολογίων ,στα οποία περιλαμβάνεται κι αυτό των στρατιωτικών. Η είδηση προκάλεσε σάλο σ΄ όλους τους στρατιωτικούς και ένα “κίνημα” για απόσυρση των ελάχιστων χρημάτων που έχουν κάποιοι στη τράπεζα αναπτύχθηκε μέσα από μηνύματα προς το Onalert.
Την ίδια ώρα τράπεζες -μεταξύ των οποίων και η Alpha- διαβάζουμε ότι έδωσαν το “πράσινο φως” για να προχωρήσουν οι διαδικασίες ένταξης των Ναυπηγείων Ελευσίνας στο άρθρο 99 και να επιχειρηθεί έτσι η σωτηρία τους, έστω και τελευταία στιγμή. Δεν πρέπει να σωθούν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Όχι μόνο πρέπει αλλά επιβάλεται. Δουλεύουν άνθρωποι εκεί και η σωτηρία των θέσεων εργασίας είναι αναγκαία. Όμως υπάρχει ένα θέμα για το πως οι τράπεζες αντιμετωπίζουν τους πολίτες και ειδικά τους πιο “λαβωμένους” από τη κρίση και πως αντιμετωπίζουν επιχειρήσεις οι οποίες είχαν πολλές ευκαιρίες να μην καταλήξουν στο άρθρο 99 και έχουν στηριχθεί για πολλά χρόνια από το κράτος. Τα ναυπηγεία Ελευσίνας είναι μία απ΄ αυτές.
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας από το 1998 έχουν υπογράψει δημόσιες συμβάσεις που υπερέβησαν το 1,5 δις ευρώ. Τελευταία αυτή του 2008,ύψους 300 εκατομμυρίων για την ναυπήγηση δύο ταχέων Περιπολικών Κατευθυνομένων Βλημάτων (ΤΠΚ).
Τον Φεβρουάριο του 2011 η BAE Systems,σχεδιαστής των πλοίων και κύριος υπεργολάβος του έργου κατήγγειλε τη σύμβαση με τα ναυπηγεία λόγω καθυστέρησης καταβολής των συμβατικών πληρωμών.
Στη συνέχεια τα Ναυπηγεία Ελευσίνας ,έχοντας αρνητικούς ισολογισμούς τη τελευταία επταετία και αντιμετωπίζοντας τους κινδύνους από την έλλειψη ρευστότητας ,ζήτησαν τη προστασία του άρθρου 99 ,του πτωχευτικού κώδικα.
10 μήνες μετά με την ενδιάμεση οικονομική κατάσταση του Σεπτεμβρίου 2011, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας μας πληροφόρησαν ότι συνεχίζουν την συζήτηση με τη BAE Systems ,προκειμένου να βρεθεί μια αμοιβαία αποδεκτή λύση για την ολοκλήρωση του προγράμματος,καθώς σε διαφορετική περίπτωση δεν θα ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των δύο ΤΠΚ του ΠΝ.Στο μεταξύ όμως τα Ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν ήδη λάβει 220 εκατομμύρια ευρώ.
Πολλοί αμφισβήτησαν ότι υπήρξαν ουσιαστικές διαπραγματεύσεις μεταξύ της Ελευσίνας και της BAE κι αυτό γιατί κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι με τη δεδομένη οικονομική κατάσταση θα υπήρχε ξένη εταιρεία που θα υπέγραφε σύμβαση με ελληνική η οποία έχει 63 εκατομμύρια ληξιπρόθεσμες οφειλές κι έχει καταφύγει στο άρθρο 99.
Σ΄ όλα αυτά προσθέστε το γεγονός ότι το ΠΝ αναμένει την παράδοση τριών πυραυλακάτων πληρωμένων σχεδόν στο σύνολό τους.
Πως λοιπόν οι τράπεζες ,οι ίδιες που λένε ότι πρέπει να χάσουν οι στρατιωτικοί ακόμη 12% από το εισόδημά τους, δίνουν “πράσινο φως” για την σωτηρία; Αναμένοντας ότι τα ναυπηγεία Ελευσίνας ΘΑ ΠΑΡΟΥΝ το πρόγραμμα ναυπήγησης φρεγατών Fremm;
Αν δεν κάνουμε λάθος είναι ένα πρόγραμμα που όχι απλά έχει μπει στο ψυγείο,αλλά …στη δυνατή κατάψυξη και δεν νομίζουμε ότι θα βγει ποτέ από εκεί.
Αν είναι έτσι, τότε να πάνε και οι στρατιωτικοί αύριο το πρωί και να ζητήσουν δάνεια εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ ,με την …εγγύηση ότι σ΄ένα χρόνο, σε δύο,άντε σε τρία το πολύ θα κερδίσουν εκατομμύρια ευρώ στο λόττο! Γιατί να μην γίνει δεκτή κι αυτή η διαβεβαιώση.
Το ζητούμενο επαναλαμβάνουμε ,δεν είναι να κλείσουν τα ναυπηγεία. Αλλά από την άλλη οι τράπεζες πρέπει να σοβαρευτούν και τέλος το ΠΝ να παραλάβει όσο το δυνατόν γρηγορότερα τις πυραυλακάτους για τις οποίες όλοι έχουμε πληρώσει. Αυτό είναι θέμα που το ναυπηγείο οφείλει να επιλύσει με συνέπεια ανάλογη του ΠΝ -δηλαδή των φορολογούμενων πολιτών- το οποίο στις οικονομικές του υπορεώσεις ήταν συνεπές μέχρι παρεξηγήσεως.