Συνεχίζεται η διαμάχη στη Κύπρο για την προμήθεια πολεμικών πλοίων που κρίνεται αναγκαία λόγω των εξελίξεων στη περιοχή. Το Onalert, είχε δημοσιεύσει το ρεπορτάζ της εφημερίδας Μάχη, σύμφωνα με το οποίο το Ισραήλ έχει προτείνει την πώληση δύο σκαφών.
Η εφημερίδα επανέρχεται εν όψει και της επίσκεψης Αβραμόπουλου στη Κύπρο τη Πέμπτη. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της το υπουργείο Άμυνας,προσανατολίζεται στη λύση προμήθειας μεταχειρισμένων ταχέων σκαφών από την Ελλάδα.
Γράφει η εφημερίδα:
Επιμένει το ΥΠΑΜ να συζητά με την Ελληνική κυβέρνηση για να αποκτήσει τις δύο φορές ήδη παροπλισμένες και εντελώς άχρηστες γερμανικές τορπιλο-πυραυλακάτους τύπου S-148 και με αυτό τον τρόπο να αντιμετωπίσει τις καινούργιες απαιτήσεις των καιρών όπως αυτές διαμορφώνονται από την ανάγκη για προστασία των ζωτικών συμφερόντων της Δημοκρατίας στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) της Κύπρου.
«Η ΜΑΧΗ» επαναφέρει σήμερα στο φως της δημοσιότητας σε όλη της την τραγικότητα την προσπάθεια του ΥΠΑΜ να επιλύσει το πρόβλημα της ΑΟΖ με ημίμετρα και λανθασμένες λύσεις, βασιζόμενο στη φιλοσοφία ότι παρά να πληρώσουμε για κάτι καλό, είναι καλύτερα αν μπορούμε να πάρουμε κάτι υποδεέστερο φτάνει να μην πληρώσουμε τίποτε.
Μόνο που στην συγκεκριμένη περίπτωση, τα σκάφη που το ΥΠΑΜ μελετά να πάρει από την Ελλάδα, δεν είναι μόνο υποδεέστερα. Είναι εντελώς ΑΧΡΗΣΤΑ και μακροπρόθεσμα θα κοστίσουν στην Δημοκρατία πολύ περισσότερα. Μύθοι και πραγματικότητες Η θαλάσσια περιοχή της Κυπριακής και της Ισραηλινής ΑΟΖ είναι πραγματικά τεράστια, για τον έλεγχο και επιτήρηση της οποίας απαιτούνται σκάφη ικανού εκτοπίσματος και αυτονομίας, με σύγχρονες επιχειρησιακές δυνατότητες.
Με δεδομένο ότι η Ισραηλινή πλευρά έχει τις δυνατότητες να εξασφαλίσει την απαιτούμενη ασφάλεια σον θαλάσσιο χώρο της δικής της ευθύνης, γίνεται εύκολα αντιληπτό, ότι με τα μέσα που διαθέτει η Κυπριακή Δημοκρατία, περιορίζεται σε δύο μόνο επιλογές: είτε να μη μπορέσει ανταπεξέλθει σε μία ενδεχόμενη κρίση, είτε να προσφύγει στην βοήθεια και στήριξη του Ισραήλ.
Μοιραία λοιπόν τίθεται το ερώτημα κατά πόσο η Κυπριακή Δημοκρατία επιθυμεί να δείξει στην διεθνή κοινότητα ότι είναι ένα ανεξάρτητο και κυρίαρχο κράτος. Αδιαφορώντας δυστυχώς μέχρι σήμερα για την απόκτηση των απαραιτήτων μέσων που θα εξασφάλιζαν την ασφάλεια στον χώρο ευθύνης της, η Κυπριακή Δημοκρατία ουσιαστικά αποποιείται των διεθνών υποχρεώσεων και δικαιωμάτων της για τον έλεγχο αυτής της θαλάσσιας περιοχής, αφήνοντας ένα κενό που θα μπορούσε να καλύψει ο πρώτος κοντινότερος ενδιαφερόμενος (και είναι εκ των προτέρων γνωστό ποιος θα ήταν αυτός ο ενδιαφερόμενος), γεγονός που ουσιαστικά θα έθετε σε κίνδυνο την επιτυχία του σχεδίου εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων της Κυπριακής ΑΟΖ.
Σύμφωνα με απόλυτα ασφαλείς και αποκλειστικές πληροφορίες της «ΜΑΧΗΣ», το ΥΠΑΜ έχει επανανοίξει συζητήσεις με την Ελληνική κυβέρνηση και ήδη επεξεργάζεται την ιδέα της απόκτησης περιπολικών σκαφών, από αυτά που έχει παροπλίσει η Ελλάδα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με απόλυτα ασφαλείς πληροφορίες της «ΜΑΧΗΣ» το Υπουργείο Άμυνας έδωσε οδηγίες στο ΓΕΕΦ να επεξεργαστεί τεχνο-οικονομική μελέτη για την απόκτηση των εν λόγω περιπολικών σκαφών.
Ο λόγος, για τις τορπιλο-πυραυλακάτους τύπου S-148, τις οποίες παρέλαβε η Ελλάδα, από τα παροπλισμένα σκάφη του Γερμανικού Ναυτικού, σαν αντισταθμιστικά οφέλη για την προμήθεια των «αμαρτωλών» υποβρυχίων, που γέρνουν! Πρόκειται δηλαδή για σκάφη που ναυπηγήθηκαν την διετία 1972-73 και έχουν παροπλιστεί μέχρι στιγμής ήδη δύο φορές, τόσο από την Γερμανία όσο και από την Ελλάδα. Άχρηστα τα σκάφη Μεγάλα και ανυπέρβλητα είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σκάφη, προβλήματα που τα καθιστούν ουσιαστικά άχρηστα για τις ανάγκες της Κύπρου και που συνοψίζονται στα παρακάτω:
Σκάφος
• Το σχετικά μικρό τους μέγεθος και εκτόπισμα, σε συνδυασμό με την παλαιά τεχνολογία που φέρουν, ουσιαστικά τα καθιστούν ακατάλληλα για τις ανάγκες της Κυπριακής Δημοκρατίας, αφού παρουσιάζουν χαμηλή αυτονομία και περιορισμένες δυνατότητες στις καιρικές συνθήκες.
• Λόγω της προχωρημένης ηλικίας τους και των περιορισμένων επιχειρησιακών δυνατοτήτων τους, καθίσταται ασύμφορη και εξαιρετικά δαπανηρή η οποιαδήποτε ιδέα για την περεταίρω χρησιμοποίησή τους.
• Το οριακό τους εκτόπισμα, καθιστά απαγορευτική την προσθήκη οποιουδήποτε επιπρόσθετου οπλικού συστήματος ή αισθητήρα.
• Παρουσιάζουν εκτεταμένες διαβρώσεις στα χαλύβδινα ύφαλά τους και δομικά προβλήματα στην αλουμινένια υπερκατασκευή. Η ενδεχόμενη αποκατάσταση αυτών των προβλημάτων, λόγω της ξεπερασμένης τεχνολογίας των σκαφών, θα απαιτούσε, εκτός από μια πολύ μακρά περίοδο ακινησίας και την εξαγωγή των κυρίων μηχανών, των αξόνων κλπ, γεγονός που θα εκτίνασσε στα ύψη το κόστος.
Μηχανές
• Έχει πάψει προ πολλού η κατασκευή των κυρίων μηχανών που φέρουν τα σκάφη και υπάρχει πλέον σοβαρό πρόβλημα εξεύρεσης ανταλλακτικών. Η Ελλάδα εδώ και αρκετά χρόνια είχε καταφύγει στην χρήση απομιμήσεων αντί για γνήσια ανταλλακτικά, με αποτέλεσμα οι βλάβες να είναι πολύ συχνές και συνήθως πολύ σοβαρές. Επειδή δε είναι παλαιάς σχεδίασης, απαιτούν συχνές και εκτεταμένες εργασίες συντήρησης και μάλιστα από εξειδικευμένα συνεργεία με χρήση ειδικού εργαλειακού εξοπλισμού.
• Με δεδομένο ότι η Ελλάδα είχε αποφασίσει προ πολλού τον παροπλισμό τους, τα εν λόγω σκάφη είναι ιδιαίτερα καταπονημένα, με μεγάλες υπερβάσεις (πλέον του 50%) των ωρών λειτουργίας τους, χωρίς την μεσολάβηση γενικών επισκευών.
Επιχειρησιακές δυνατότητες
Οπλισμός
• Κάποια από τα σκάφη φέρουν κατευθυνόμενα βλήματα Harpoon (αμερικανικής προέλευσης) και κάποια Exocet. Ο συγκεκριμένος τύπος των βλημάτων Exocet, είναι παλαιότερο μοντέλο από αυτά που διαθέτει η Δημοκρατία στις συστοιχίες αυτοκατευθυνομένων βλημάτων ξηράς και λόγω παλαιότητας δεν έχουν επαρκές υπόλοιπο επιχειρησιακού βίου.
• Τα δύο πυροβόλα τους (76mm και 40mm αντίστοιχα) έχουν εκτεταμένες φθορές και φέρουν κάνες με πολύ περιορισμένο υπόλοιπο βολών, λόγω παλαιότητας.
• Τα ραντάρ τους είναι παλαιά με περιορισμένες δυνατότητες και ανυπαρξία ανταλλακτικών. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι η κατασκευάστρια εταιρεία έχει πλέον κλείσει…
Η Ελλάδα έχει παροπλίσει τρία από αυτά τα πλοία, τα οποία κανιβαλίζει (αφαιρεί δηλαδή συστήματα και μηχανήματα) προκειμένου να εξασφαλίσει μερικώς την υποστήριξη των υπολοίπων, για όσο αυτά θα είναι ακόμη στην ενεργό δράση. Είναι λοιπόν απορίας άξιον, πως ακόμη και μόνο σαν σκέψεις κάποιοι στο ΥΠΑΜ επιμένουν να επεξεργάζονται αυτά τα σχέδια για την προμήθεια τόσο παλαιών και απαξιωμένων πλοίων.
Η Διοίκηση Ναυτικού
Στο μεταξύ, όπως και στο παρελθόν αποκάλυψε με αποκλειστικά δημοσιεύματα της «Η ΜΑΧΗ», η Διοίκηση Ναυτικού της Ε.Φ. έχει επανειλημμένα υποβάλλει συγκεκριμένη εισήγηση για αγορά καινούργιων Ταχέων Περιπολικών Σκαφών Κρούσης, που να είναι σύγχρονα, ταχέα, ευέλικτα, υψηλής αυτονομίας και ακτίνας δράσης, με μοντέρνα οπλικά συστήματα μεγάλης ισχύος, ώστε να μπορούν να ελέγχουν και αν απαιτηθεί να προασπίσουν τα ζωτικά συμφέροντα της πατρίδας μας στο θαλάσσιο χώρο του «Οικοπέδου 12», σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις και το διεθνές δίκαιο και να καταστρέψουν όποιες εχθρικές ναυτικές ή αεροπορικές μονάδες απειλήσουν τα ζωτικά συμφέροντα της Κύπρου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
ΠΟΙΑ ΣΚΙΑ ΤΟΥ ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΥ ΕΙΧΕ ΤΑΞΙΔΕΨΕΙ ΣΤΗ ΚΥΠΡΟ;