Οι φήμες που θέλουν Γερμανούς και Αμερικάνους να αναμένουν κίνηση από την ελληνική κυβέρνηση για να μπουν στη διεκδίκηση της ΕΑΒ,δεν εμποδίζουν την κυβέρνηση να επιμένει δημοσίως τουλάχιστον ότι προτεραιότητά της είναι να διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας της ΕΑΒ.
Αυτό τόνισε ενημερώνοντας σχετικά την Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων και Άμυνας της Βουλής ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας, κ. Παναγιώτης Μπεγλίτης.
«Η ευαισθησία της εθνικής άμυνας μάς υπαγορεύει τη διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα της Αμυντικής Βιομηχανίας. Σε αυτό δεν υπάρχει καμία έκπτωση, καμία διαπραγμάτευση», επεσήμανε ο κ. Μπεγλίτης, προσθέτοντας ότι «βεβαίως, θα προχωρήσουμε σε συγχωνεύσεις, σε εκσυγχρονισμό, σε αναζήτηση στρατηγικών εταιρικών σχέσεων».
Για την ΕΑΒ, την οποία ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας χαρακτήρισε «ναυαρχίδα της Αμυντικής Βιομηχανίας του ευρύτερου δημοσίου και ιδιωτικού τομέα της χώρας», τόνισε πως, παρά τα προβλήματα που διαπιστώνονται, έχει «όλες τις προϋποθέσεις να αναπτυχθεί, να απογειωθεί αναπτυξιακά, προς όφελος της άμυνας της χώρας, για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των Ενόπλων Δυνάμεων , αλλά παράλληλα και για την εξυπηρέτηση των ευρύτερων συμφερόντων της ελληνικής οικονομίας και του κόσμου της εργασίας».
Ο κ. Μπεγλίτης αναφέρθηκε διεξοδικά στις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει σήμερα η ΕΑΒ, η οποία καταγράφει χρέος περίπου 700 εκατ. ευρώ. Από αυτά, περίπου 300 εκατ. οφείλονται σε φόρο και μη επιστροφή Φ.Π.Α. που ζητεί η Εφορία, λόγω της σύμβασης για την κατασκευή του προγράμματος «Ερμής 1», και «Ερμής 2», ζήτημα για το οποίο η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με το Υπουργείο Οικονομικών και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, ώστε να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση.
Τα υπόλοιπα χρέη αφορούν στην κατάπτωση εγγυήσεων του Υπουργείου Οικονομικών για τα ομολογιακά δάνεια της ΕΑΒ και τα δάνεια από τράπεζες. Κατά την άποψη της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, όπως ανέφερε ο Αναπληρωτής Υπουργός, το ποσό αυτό μπορεί να καταστεί διαχειρίσιμο από τη διοίκηση της ΕΑΒ, στην περίπτωση που θα κεφαλαιοποιηθούν οι οφειλές των ομολογιακών δανείων και θα γίνει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.
Όσον αφορά στο προσωπικό της ΕΑΒ, το 2005 – ημερομηνία της τελευταίας πρόσληψης στην ΕΑΒ – είχαν καταγραφεί 2.950 εργαζόμενοι και σήμερα, όπως είπε ο κ. Μπεγλίτης, έχουν μειωθεί στους 1.909, με προοπτική, εάν άμεσα δεν αντιμετωπιστεί το ζήτημα, στο τέλος του 2013 ο αριθμός των εργαζομένων να κατέβει στους 1.450.
Γι’ αυτό δικαιολόγησε την απόφαση της ΕΑΒ να παίρνει υπεργολαβικό προσωπικό, ως προσωρινή λύση ανάγκης και μόνο, για να είναι αξιόπιστη στις συμβατικές της υποχρεώσεις. Ανέφερε, μάλιστα, ότι η διοίκηση είχε ζητήσει πριν τον Οκτώβριο 2009, με τη διαδικασία του ΑΣΕΠ, την πρόσληψη 247 εξειδικευμένων εργαζομένων, επιστημονικού και τεχνολογικού επιπέδου. Δυστυχώς, όμως, λόγω της οικονομικής κρίσης, οι διαδικασίες πάγωσαν και γι’ αυτό είπε πως βρίσκεται σε συνεχή επαφή με την ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών για να αρθεί το αδιέξοδο.
Ο κ. Μπεγλίτης αναφέρθηκε αναλυτικά και στα περιβαλλοντικά ζητήματα και τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί στην ΕΑΒ από τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος του Υπουργείου Ενέργειας, Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, αποδίδοντας τις έντονες αντιδράσεις κατά της βιομηχανίας σε φαινόμενα παραπληροφόρησης ή υπερβολικών αντιδράσεων τοπικών φορέων και υπηρεσιακών παραγόντων του ΥΠΕΚΑ. Και πρόσθεσε χαρακτηριστικά: «Από την πλευρά μας, ως Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αναγνωρίζοντας την στρατηγική σημασία της ΕΑΒ, δεν είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε καμία έκπτωση στην προστασία του περιβάλλοντος. Ελέγχουμε και εμείς, ως οφείλει να ελέγχει το αρμόδιο ΥΠΕΚΑ, τη συμπεριφορά της ΕΑΒ. Την ίδια στιγμή, όμως, δεν είμαστε διατεθειμένοι να ανεχτούμε ενδεχόμενα παίγνια ή σκοπιμότητες, όπου με καταγγελίες κατά της ΕΑΒ, δημιουργούν απαξία σε αυτή την στρατηγική επιχείρηση»
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας εξήρε το ρόλο της ΕΑΒ για την ελληνική οικονομία στο σύνολό της και υπογράμμισε ότι «πρέπει να νιώθουμε υπερήφανοι όλοι, γιατί έχουμε μια εταιρεία που αυτή τη στιγμή έχει υπογεγραμμένο προς κατασκευή ή επισκευή έργο που φτάνει περίπου το ένα δισεκατομμύριο για την επόμενη πενταετία, μέχρι το 2015», χωρίς σ’ αυτό να υπολογίζονται οι υποχρεώσεις της Πολεμικής Αεροπορίας και η συνεργασία της ΕΑΒ και του Υπουργείου στον τομέα του εκσυγχρονισμού των πτητικών μέσων. Τόνισε χαρακτηριστικά πως αυτή την περίοδο η ΕΑΒ εκτελεί ένα μεγάλο κατασκευαστικό έργο της Lockheed Martin στο σκέλος της κατασκευής των σύγχρονων και ανανεωμένων F16 και στον τομέα της κατασκευής τμημάτων του μεταφορικού αεροπλάνου C130J, ενώ αναφέρθηκε και στη συνεργασία της ΕΑΒ με χώρες του Περσικού κόλπου και γενικότερα του Αραβικού Κόσμου.