Κατάθεση βόμβα του πρώην Γενικού Διευθυντή Εξοπλισμών Ε.Βασιλάκου στην επιτροπή της Βουλής ,για το θέμα των υποβρυχίων!
Ο κ.Βασιλάκος εξέφρασε την άποψη ότι το υποβρύχιο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ , “δεν κάνει για το Αιγαίο”!
Είπε ο κ.Βασιλάκος:
“Με απλά λόγια, λοιπόν, να σας πω ότι το Ναυτικό δεν ήθελε τόσο βαρύ υποβρύχιο. Αυτό έχει εκτόπισμα 1.800 τόνους. Αυτά που σας λέω είναι από έγγραφα που έχω διαβάσει, δεν είμαι ναυπηγός. Ήθελαν ένα υποβρύχιο εκτοπίσματος 1.400-1.500 τόνων, όσο δηλαδή τα τύπου 209 του 1972. Τελικά, τους βγήκε εκτόπισμα 1.800 τόνων. Και είναι τόσο δύσκολο να πει κάποιος την αλήθεια στον ελληνικό λαό; Επειδή άκουσα διάφορες ανακρίβειες, σας λέω ξανά ότι αυτό το υποβρύχιο μπορεί και να είναι μια χαρά για τον ωκεανό, αλλά όχι για το Αιγαίο. Ας το πει το Ναυτικό. Η δική μου η άποψη, αυτή που σας λέω…”
«Ιδιαίτερη έμφαση είχαμε δώσει στις διαπραγματεύσεις για την ενσωμάτωση στο συμβατικό κείμενο διενέργειας δοκιμής για τη συμπεριφορά του υποβρυχίου σε κυματισμό, κάτι που αρνούνταν πεισματικά η γερμανική πλευρά.
Τελικά, το Φεβρουάριο του 2008 διεξήχθη άτυπη δοκιμή, η οποία επιβεβαίωσε ότι η συμπεριφορά του υποβρυχίου σε κυματισμό δεν ήταν η ενδεδειγμένη. Επιτρέψτε μου να σας πω, κύριε Πρόεδρε, -και το λέω πολύ ευθαρσώς- πως ό,τι κι αν έχει ακουστεί για τις δοκιμές, η αλήθεια είναι αυτή που θα σας πω τώρα, την οποία μπορείτε να τη διαπιστώσετε από τα έγγραφα που έχει είτε η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών είτε το Ναυτικό. Με απλά λόγια, το υποβρύχιο παρουσιάζει έντονες κλίσεις όταν πλέει με ταχύτητα δέκα κόμβων, το ύψος κύματος είναι μεγαλύτερο από τρία μέτρα και το μήκος κύματος είναι περίπου ίσο με το μήκος του υποβρυχίου, δηλαδή περίπου 65 με 70 μέτρα. Αυτή είναι η αλήθεια για την κλίση του υποβρυχίου. Και οι κλίσεις που παίρνει είναι μεγάλες.
Από το σημείο αυτό και μετά υπήρξαν προσπάθειες από τη γερμανική πλευρά αλλά και από «κύκλους» του ΓΕΝ να θεωρηθούν τα αποτελέσματα της άτυπης δοκιμής ως επιτυχημένα. Η αλήθεια είναι ότι ακόμη και σήμερα είναι άγνωστη η συμπεριφορά του υποβρυχίου σε έντονο κυματισμό, παρά τις περί του αντιθέτου εκφρασθείσες απόψεις. Και βέβαια ακόμη και σήμερα δεν έχει επιλυθεί το κρισιμότερο πρόβλημα των υποβρυχίων τύπου 214, που είναι το σύστημα αναερόβιας πρόωσης, και το οποίο κατασκευάζεται από τη γερμανική εταιρεία SIEMENS».