Σε περιδίνηση έχει περιέλθει πάλι το πρόγραμμα των πυρομαχικών 120 χιλ. των νέων αρμάτων μάχης LEO2HEL από την Γερμανική Εταιρεία Rheinmetall Waffen und Munitione Gmbh (RWM), μέσω διακρατικής συμφωνίας που χρονίζει από το έτος 2003! Αποτέλεσμα τα υπερσύγχρονα άρματα μάχης να παραμένουν …άοπλα.
Πολλά είναι τα ερωτηματικά σχετικά με την μη ευόδωση της εν λόγω προμήθειας παρά την σοβαρή επιχειρησιακή ανάγκη του ΓΕΣ. Οφείλεται στην ανικανότητα Ελλήνων Υπηρεσιακών παραγόντων, στην ευθυνοφοβία τους λόγω της περιρρέουσας σκανδαλολογίας, στο αναποτελεσματικό υφιστάμενο νομικό πλαίσιο περί αμυντικών προμηθειών, στην φερόμενη οικονομική κρίση….Όποια κι αν είναι η αιτία το ζητούμενο παραμένει η επίλυση του κρίσιμου προβλήματος εξοπλισμού των αρμάτων μάχης.
Χωρίς καμμία πρόθεση να παρασυρθούμε σε σενάρια σκανδαλολογίας παραθέτουμε πρόσφατα τεκμηριωμένα γεγονότα που αποδεικνύουν ότι κάτι δεν πάει καλά με τη συγκεκριμένη προμήθεια και ότι τελικά ο γυαλός δεν είναι στραβός αλλά μάλλον οι Γερμανοί στραβά αρμενίζουν…
Συγκεκριμένα στις 2 Φεβ 2011 με το υπό στοιχεία έγγραφο Φ.620/2/88/Σ.58 ο Έλληνας Ακόλουθος Άμυνας στο Βερολίνο διαβιβάζει προς το ΓΕΣ την από 31 -1 -2011 προσφορά της RWM (η εν λόγω προσφορά υπεβλήθη από την RWM στην Γερμανική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αμυντικής Τεχνολογίας και Προμηθειών – BWB) με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί τεράστια σύγχυση μεταξύ των επισήμως εμπλεκομένων στην εν λόγω προμήθεια (ΥΠΕθΑ/ΓΔΑΕΕ – BWB) διότι αφενός μεν ο Έλληνας Ακόλουθος Άμυνας του Βερολίνου διαβίβασε μόνο προς το ΓΕΣ και όχι προς την ΓΔΑΕΕ, την προσφορά της RWM και όχι την προσφορά της BWB (σ.σ η αντίστοιχη Γερμανική ΓΔΑΕΕ), παρά το γεγονός ότι στο έγγραφό του αναφερόταν σε σχετικό έγγραφο της ΓΔΑΕΕ (Φ.621.048/98493/Σ.4565/16-12-2010).
Αφετέρου δε η προσφορά που διαβίβασε δεν συνάδει με την ισχύουσα διαδικασία περί διακρατικών προμηθειών δηλαδή έχει λάβει χώρα ευθεία παραβίαση της διακρατικής διαδικασίας δεδομένου ότι μόνο η BWB εξουσιοδοτείται να συζητά με την Γερμανική εταιρεία και φυσικά ο Έλληνας Ακόλουθος Άμυνας με την BWB και με τις υπόλοιπες Γερμανικές Κρατικές Αρχές αλλά σε κάθε περίπτωση δεν θα πρέπει να υπάρχει επικοινωνία του με την εταιρεία. Στο σημείο αυτό δύο γεγονότα πιθανόν να έχουν συμβεί :
α. Είτε ο Έλληνας Ακόλουθος Άμυνας στο Βερολίνο «να πιέστηκε» από το ΓΕΣ προκειμένου να έλθει σε επαφή με την Γερμανική Εταιρεία αγνοώντας το ισχύον νομικό πλαίσιο και ως καταδρομέας το έπραξε οπότε στην περίπτωση αυτή το σφάλμα βαρύνει τον ίδιο αλλά και αυτούς που τον διέταξαν (αν τον διέταξαν) είτε
β. Ο Γερμανός υπεύθυνος του Ελληνικού προγράμματος από την Εταιρεία RWM μη έχοντας εμπιστοσύνη στη Γερμανική διαδικασία προσπάθησε έμμεσα να πιέσει την BWB κάτι το οποίο καταδεικνύει ερασιτεχνισμό και άγνοια του ισχύοντος νομικού πλαισίου περί διακρατικών προμηθειών.
Στη συνέχεια ο Έλληνας Αξιωματικός Σύνδεσμος στην BWB (που ούτως ή άλλως υπάγεται διοικητικά στον Ακόλουθο Άμυνας του Βερολίνου) στις 7 Απρ 2011 με την Φ.600.4/7/18/Σ.16 διαβίβασε στη ΓΔΑΕΕ (ορθώς) την τελική μορφή της Διακρατικής Συμφωνίας (Q/T43G/B0029/BB080) που αναφέρεται στην προμήθεια πυρομαχικών 120 χιλ. καθώς και την αντίστοιχη προσφορά της εταιρείας Rheinmetall Waffen und Munitione Gmbh. Εξυπακούεται ότι ο ανωτέρω λειτούργησε σύννομα και με βάση τις ισχύουσες διαδικασίες περί ΕλληνοΓερμανικών Διακρατικών Συμφωνιών.
Το περίεργο στην υπόθεση είναι ότι η προσφορά της RWM που διαβίβασε προς το ΓΕΣ ο Ακόλουθος Άμυνας Βερολίνου φέρει ως ημερομηνία την 31 Ιαν 2011, ενώ η αντίστοιχη προσφορά της RWM που διαβίβασε ο Αξκός Σύνδεσμος στην BWB φέρει ως ημερομηνία την 29 Μαρ 2011.
Η μεν πρώτη αναφέρεται σε 9000 βλήματα DM63 και 3000 βλήματα DM12A2 ενώ η δεύτερη σε 1500 βλήματα DM63, 7500 βλήματα DM63A1 και 3000 βλήματα DM12A2.
Σύμφωνα με τα όσα γνωρίζουμε το ΓΕΣ έχει ζητήσει 9000 DM63 και 3000 DM12A2. Γιατί άραγε η RWM προσφέρει 7500 DM63A1; Μήπως πρέπει να κρυφτούν μέσω του DM63A1 επιπλέον κόστη; Σε κάθε περίπτωση …στη γωνία περιμένει ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ κ. Γ. Καρατζαφέρης,ο οποίος για κάποιους λόγους παρακολουθεί πολύ στενά την υπόθεση.
Για τους απλούς παρατηρητές των γεγονότων η παραπάνω ενέργεια της RWM πέραν του ότι είναι αυθαίρετη, καταδεικνύει δύο ακόμα πράγματα : είτε είναι ερασιτέχνες είτε δεν αντιμετωπίζουν με σοβαρότητα το όποιο αίτημα της Ελληνικής πλευράς.
Ακολούθως η μεν πρώτη προσφορά (RWM 31/1/2011) έχει συνολική τιμή 50.280.000 Ευρώ η δε δεύτερη (RWM 29/3/2011) έχει συνολική τιμή 50.520.000 Ευρώ.
Το αξιοπερίεργο της δεύτερης προσφοράς είναι η προσφερόμενη τιμή των βλημάτων DM63 και DM63A1 η οποία είναι η ίδια και για τους δύο τύπους πυρομαχικών και ανέρχεται σε 5370 Ευρώ ανά βλήμα ενώ στην πρώτη προσφορά τα DM63 προσφέρθηκαν έναντι 5295 Ευρώ ανά βλήμα (αναφερθήκαμε παραπάνω για κρυφά κόστη).
Ευνόητο βεβαίως είναι το γεγονός ότι οι προσφερθείσες από την RWM τιμές ξεπερνούν κατά πολύ τις εκτιμήσεις των επιτελών του ΥΠΕΘΑ αναφορικά με την τιμή κάθε βλήματος και συνεπώς του συνολικού κόστους της προμήθειας (οι εκτιμήσεις του ΥΠΕΘΑ για το κόστος ήταν 10-15% χαμηλότερα).
Πέραν των ανωτέρω και σύμφωνα με πληροφορίες από αρμόδιες πηγές του Πενταγώνου η πρόταση της RWM είναι απαγορευτική δεδομένου ότι η Γερμανική πλευρά ζητά άπαξ την καταβολή του συνόλου του ποσού (50.520.000 Ευρώ) στον αλληλόχρεο λογαριασμό της Commerzbank, στο Koblenz Γερμανίας.
Σαφώς και το παραπάνω αίτημα αποτελεί πρόβλεψη της ισχύουσας Διακρατικής Συμφωνίας, πλην όμως κατά το παρελθόν το Ελληνικό Δημόσιο διαπραγματεύτηκε και πέτυχε την αποπληρωμή Διακρατικών Συμφωνιών σύμφωνα με τις παραδόσεις των υλικών. Μέχρι σήμερα αυτό φαίνεται να μην έχει επιτευχθεί προς όφελος του Ελληνικού Δημοσίου πλην όμως θεωρούμε αυτονόητο ότι ο κ. ΥΕΘΑ πριν την κατακύρωση της προμήθειας θα το εξασφαλίσει.
Ερωτηματικό φυσικά παραμένει το θέμα της συμβάσεως αντισταθμιστικών ωφελημάτων ως απόρροια της κύριας προμήθειας όπου αφενός μεν το ΥΠΕΘΑ/ΓΔΑΕΕ με το υπό στοιχεία Φ.095.1/56270/Σ.1532/15 Απρ 2011 συγκρότησε επιτροπή για την διεξαγωγή διαπραγματεύσεων με την Εταιρεία RWM για την κατάρτιση κοινά αποδεκτού σχεδίου σύμβασης αφετέρου δε στο υποβληθέν σχέδιο συμβάσεως (Q/T43G/B0029/BB080) από την BWB δεν γίνεται μνεία και ορθώς για Αντισταθμιστικά Ωφελήματα (ΑΩ) δεδομένου ότι δεν μπορεί ένα κράτος (εν προκειμένω η Γερμανία) να προσφέρει ΑΩ όμως στην προσφορά της RWM με ημνια 31/1/2011 σαφώς αναφέρεται η μη παροχή ΑΩ καθώς επίσης και η μη βιομηχανική συμμετοχή.
Εάν θυμόμαστε καλά η RWM οφείλει ΑΩ και για τα 5000 βλήματα 120χιλ. που αγοράστηκαν στο πλαίσιο της προμήθειας των 183 αρμάτων LEO2A4, επομένως η πιστωτική αξία των οφειλόμενων ΑΩ εκ μέρους της Γερμανικής Εταιρείας έναντι του Ελληνικού Δημοσίου θα είναι το ποσό της παρούσης προμήθειας στο ύψος που αυτό τελικά συμφωνηθεί προσαυξημένο με το αντίστοιχο οφειλόμενο ποσό της προαναφερθείσης Διακρατικής Συμφωνίας στο πλαίσιο της οποίας η RWM δεν είχε τότε προσφέρει ΑΩ δεδομένου ότι το ποσό της προμήθειας δεν υπερέβαινε το ποσό των 10.000.000 Ευρώ που προέβλεπαν οι Κατευθυντήριες Οδηγίες για ΑΩ του 1996.
Από τη παράθεση των παραπάνω στοιχείων φαίνεται ότι το πρόγραμμα των πυρομαχικών εισέρχεται σε νέα φάση αναταράξεων και κλυδωνισμών. Δυστυχώς, κατά την άποψή μας, λόγω εσφαλμένων χειρισμών της όλης διαδικασίας από την Γερμανική πλευρά και κυρίως από την Εταιρεία RWM δεν φαίνεται το πρόγραμμα να συμβασιοποιείται σε σύντομο χρονικό διάστημα και τούτο αποδεικνύεται από την πρόθεση του ΥΠΕΘΑ να στείλει έγγραφο προς την Γερμανική πλευρά κατ’ αρχήν ζητώντας την μείωση των προσφερομένων τιμών.
Ένα είναι σίγουρο : στη φάση αυτή θα έχουμε την υποβολή οικονομικής προσφοράς από το Ισραήλ κάτι το οποίο αναμένεται να δημιουργήσει πρόσθετες αναταράξεις στην εξελικτική πορεία της όλης προμήθειας με αποτέλεσμα οι Γερμανοί να κατηγορούν για μια ακόμα φορά την Ελληνική πλευρά και ειδικότερα την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ κάτι που έπραξαν και στο παρελθόν και για τους κκ Ε. Βασιλάκο και Γ. Ζορμπά.