Στους αιθέρες της Λιβύης και στη πυρακτωμένη από τους τόνους βομβών που έχουν πέσει έρημο δεν «παίζεται» μόνο η επόμενη μέρα μιας χώρας. Οι αεροπορικές επιθέσεις από τα υπερσύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη αποτελούν μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για τις μεγάλες αεροαναυπηγικές βιομηχανίες ,αμερικανικές και ευρωπαϊκές να δείξουν τις δυνατότητες των «προϊόντων» τους!
Σε κάθε πόλεμο η παγκόσμια πολεμική βιομηχανία έχει κάτι να παρουσιάσει,για να προσελκύσει πελατεία. Θυμάστε το πρώτο πόλεμο στο Κόλπο.Τον πρώτο τηλεοπτικό πόλεμο,όπου τα συστήματα Patriot, έγιναν γνωστά και οικεία ακόμη και …στις νοικοκυρές. Αμέσως μετά το πόλεμο ,έκαναν τρελές πωλήσεις και μία από τις χώρες που έσπευσε να τους προμηθευτεί ήταν και η Ελλάδα.
Σύντομα μάθαμε και για τις «έξυπνες» βόμβες οι οποίες έκανα «χειρουργικά» χτυπήματα,χωρίς να κινδυνεύουν άμαχοι. Στη πράξη βέβαια,στους βομβαρδισμούς στη Γιουγκοσλαβία πολλές «έξυπνες» βόμβες έστειλαν στο θάνατο εκατοντάδες άμαχους.
Τώρα έχουμε τη Λιβύη. Σε μια εποχή που η οικονομική κρίση έχει προκαλέσει προβλήματα και στους αμυντικούς βιομηχανικούς κολοσσούς,ο πόλεμος αυτός μοιάζει πολύ βολικός,ειδικά για τους μεγάλους κατασκευαστές μαχητικών αεροσκαφών. Γιατί την ίδια ώρα μεγάλοι διαγωνισμοί για την επιλογή νέων μαχητικών βρίσκονται σε εξέλιξη. Μόνο η Ινδία για παράδειγμα έχει 12 δις δολάρια να δαπανήσει για το επόμενο μαχητικό της αεροσκάφος. Η Βραζιλία ,ψάχνει κι αυτή το επόμενο αεροπλάνο της. Το ίδιο η Ελβετία ,η Βουλγαρία και βέβαια πάντα ψάχνει η Ελλάδα!
Τι το καινούργιο «λανσάρεται» στη Λιβύη; Οι Ευρωπαίοι τόλμησαν να στείλουν για πρώτη φορά σε πραγματικές αποστολές το Eurofighter. Το πιο φιλόδοξο στρατιωτικό αεροναυπηγικό πρόγραμμα,δοκιμάζεται σε πραγματικές επιχειρήσεις. Το αμυντικό περιβάλλον της Λιβύης ιδανικό. Αεράμυνα για κλάματα που πλέον δεν υπάρχει ούτε κι αυτή. Τι μπορεί να πάει στραβά για το πραγματικά καλό αεροσκάφος που κατασκευάζουν Γερμανοί,Βρετανοί,Ισπανοί και Ιταλοί;
Οι αγορές που στοχεύει; Εννοείται η ελληνική αφού από το 1999 υπάρχει απόφαση ΚΥΣΕΑ,για προμήθεια 60 αεροσκαφών. Πιθανοί πελάτες η Ινδία και η Ελβετία.
Ο Γάλλος πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί,είναι γνωστό ότι έχει πολύ φιλικές σχέσεις με τον Σερζ Ντασσό,τον ιδιοκτήτη του ομόνυμου αεροναυπηγικού κολοσσού. Η ΝΤΑΣΣΟ,πηρε το ρίσκο να μην μπει στο πρόγραμμα του Eurofighter και να προχωρήσει στη σχεδίαση και κατασκευή ενός άλλου μαχητικού του Rafale. Εξαιρετικό αεροπλάνο ,έχει ένα πρόβλημα. Εκτός από τα 60 αεροπλάνα που έχει αγοράσει η Γαλλία ,δεν υπάρχει άλλος πελάτης. Η Ελλάδα είναι ο διακαής πόθος του Νικολά Σαρκοζί,ο οποίος αυτή τη περίοδο κυνηγάει τη πώληση του μαχητικού σε Ινδία και Βραζιλία. Και στις δύο περιπτώσεις τα πράγματα είναι δύσκολα. Οι αποστολές των Rafale στη Λιβύη ξεκίνησαν πριν καν ολοκληρωθούν οι συνομιλίες των ηγετών στο Παρίσι,το περασμένο Σάββατο και από τότε δεν έχουν σταματήσει. Οι Γάλλοι θέλουν να ακουστεί παντού οι επιτυχίες του Rafale -αν υπάρξουν- με την εκτόξευση των Scalp,πυραύλων που ήδη μας έχουν πουλήσει.Το Rafale είναι υποψήφιο για αγορά -με μικρές πιθανότητες- σε Ελβετία,Ινδία,Βραζιλία.
Οι αμερικανοί αυτή τη περίοδο δεν έχουν νέο προϊόν να διαφημίσουν. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν έχουν στο νου τους να πουλήσουν. Το F -18 είναι το αεροσκάφος που «σπρώχνουν» για πώληση στη Βραζιλία . Η Boeing δεν κρύβει την επιθυμία της να σπάσει το μονοπώλιο των F-16 της Lockheed Martin στην Ελλάδα και μοιάζει αποφασισμένη γι΄ αυτό. Το F-18 απολύτως αναβαθμισμένο, έχει αφήσει πίσω το F- 16 και περιμένει την απόφαση της Βραζιλίας. Στο μεταξύ πήρε παραγγελία από το αμερικανικό ΠΝ ,που δεν μπορεί να περιμένει άλλο το καθυστερημένο F-35 της Lockheed.
Οι ανταγωνιστές προσπαθούν πάνω από τη Λιβύη να παρουσιάσουν όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά τα αεροσκάφη τους. Μεταξύ τους περιμένουν το λάθος ή την αστοχία του αντιπάλου,για να μπορέσουν να «ψήσουν» τους υποψήφιους πελάτες. Άρα κι εμάς…