* Του Κώστα Σαρικά
Στην τελική ευθεία και με τις βασικές παραμέτρους της συμφωνίας να έχουν ουσιαστικά «κλειδώσει» βρίσκεται η διαπραγμάτευση του Πολεμικού Ναυτικού με την κατασκευάστρια εταιρεία Naval Group για την αγορά της 4ης φρεγάτας Belharra. Οι συνεχείς επαφές που έχουν οι δύο πλευρές από τις αρχές Δεκεμβρίου εντατικοποιήθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες και πλέον δείχνει εφικτός ο στόχος της τελικής συμφωνίας εντός τριμήνου όπως αρχικά είχε εκτιμηθεί καθώς είχαν προηγηθεί προπαρασκευαστικές συναντήσεις.
Ήταν 19 Σεπτεμβρίου όταν ο Νίκος Δένδιας ανακοίνωσε από το Λοριάν στη Γαλλία λίγα λεπτά μετά την καθέλκυση της φρεγάτας «ΝΕΑΡΧΟΣ» την απόφαση της Ελλάδας να αρχίσει διαπραγματεύσεις για την απόκτηση από το Πολεμικό Ναυτικό και 4ης φρεγάτας Belharra.
Στόχος είναι ο Στόλος να παραλάβει το πλοίο ακόμα έως και το 2029.Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη έχει αποφασιστεί να ονομαστεί «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ» γεγονός που συνεπάγεται τον παροπλισμό της F-465 φρεγάτας S «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ» η οποία καθελκύστηκε το 1979, υπηρέτησε στο Βασιλικό Ολλανδικό Ναυτικό έως το 2003 όταν και αποκτήθηκε από την Ελλάδα.
Η διαπραγμάτευση η οποία ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη στηρίζεται στην σύμβαση απόκτησης των πρώτων τριών φρεγατών Belharra με μοναδική διαφοροποίηση στη διαμόρφωση το γεγονός ότι πρόκειται να εξοπλιστεί και με τους στρατηγικούς πυραύλους μακρού πλήγματος Scalp Naval.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr το κόστος που αφορά το πλοίο στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και η υποστήριξη του θα είναι για κάποιες δεκάδες εκατομμύρια αυξημένο σε σχέση με το κόστος των πρώτων τριών πλοίων, ενώ η απόκτηση των Scalp Naval μεταφράζεται σε αυξημένο κόστος και των όπλων που θα διαθέτει στη «φαρέτρα» του το πλοίο αλλά σε λογικό επίπεδο χωρίς να «εκτροχιάζει» το πρόγραμμα.
Η διαμόρφωση της 4ης Belharra θα περιλαμβάνει 24 αντιαεροπορικούς Aster-30 και 8 Scalp Naval με τα Στρατηγικά βλήματα να κοστίζουν διπλάσια σε σχέση με τους πυραύλους Aster-30. Η τελική τιμή της φρεγάτας εκτιμάται μεταξύ 1,1 και 1,2 δισ. ευρώ με τους Γάλλους πάντως να προσφέρουν αποπληρωμή σε βάθος χρόνου όπως έχει ζητήσει η ελληνική πλευρά.
Την ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης θα ακολουθήσει η υπογραφή της σύμβασης ώστε να αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για τη ναυπήγηση του πλοίου στα γαλλικά ναυπηγεία. To Marine Nationale έχει ήδη παραλάβει και δοκιμάζει την πρώτη FDI «Amiral Ronarc’h» ενώ έχει παραγγείλει ακόμη τέσσερις.
Το ελληνικό πρόγραμμα αφορά τρεις Belharra με την πρώτη φρεγάτα «ΚΙΜΩΝ» να αναμένει την έναρξη εν όρμω και στη συνέχεια εν πλω δοκιμών, τη φρεγάτα «ΝΕΑΡΧΟΣ» να βρίσκεται ήδη στη θάλασσα και τη φρεγάτα «ΦΟΡΜΙΩΝ» εντός της dry-dock δεξαμενής.
Ήδη η «Amiral Ronarc’h» ολοκλήρωσε και τον δεύτερο γύρο δοκιμών, ο οποίος αναμένεται να διήρκησε τρεις εβδομάδες, ενώ σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα ακολουθήσουν ακόμα δύο γύροι δοκιμών, μέχρι η φρεγάτα να παραδοθεί στο γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό. Τα πρώτα κρίσιμα Sea Trials φαίνεται ότι ολοκληρώθηκαν χωρίς προβλήματα, με τους κατασκευαστές αλλά και το Marine Nationale να εμφανίζονται απόλυτα ικανοποιημένοι. Άμεση εικόνα από τις δοκιμές έχει ήδη το Πολεμικό Ναυτικό καθώς Στελέχη του κλιμακίου που βρίσκεται στο Λοριάν παρακολούθησαν τις δοκιμές πάνω στο γαλλικό πλοίο ενώ και το Ναυτικό Επιτελείο έχει συνεχή ενημέρωση από τους Γάλλους για την εξέλιξη των sea trials αλλά και το χρονοδιάγραμμα έναρξης των δοκιμών της φρεγάτας «ΚΙΜΩΝ».