Σκάνδαλο με τα καταδρομικά κλάσης Ticonderoga του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού έφερε στο φως της δημοσιότητας χθες Τρίτη (17.12.2024) το Γραφείο Λογοδοσίας της Κυβέρνησης των ΗΠΑ (GAO), που αποκάλυψε μια σπατάλη ύψους σχεδόν 2 δισεκατομμυρίων, ενώ άσκηση σκληρή κριτική στην πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του U.S Navy.
Ειδικότερα, «το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ δεν διαχειρίστηκε σωστά το πρόγραμμα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των 11 καταδρομικών κλάσης Ticonderoga», λέει το GAO και σημειώνει ότι τα τελευταία χρόνια το Κογκρέσο και το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό διαφωνούσαν σχετικά με την σημασία και τον ρόλο των πανίσχυρων πολεμικών πλοίων λόγω της ηλικίας τους και του υψηλού κόστους συντήρησής τους.
Τα κύρια σημεία της έκθεσης
Τελικά, οι Αμερικανοί νομοθέτες αποφάσισαν ότι τα καταδρομικά κλάσης Ticonderoga πρέπει να αναβαθμιστούν για να διατηρηθεί η ισχύς πυρός των αμερικανικών ναυτικών δυνάμεων, ωστόσο το U.S Navy δεν σχεδίασε ένα ορθολογικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, το οποίο κατά την διάρκεια της εκτέλεσής του προκάλεσε διάφορα ζητήματα, σύμφωνα με την έκθεση του GAO, που αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «προέκυψαν 9.000 αλλαγές συμβάσεων, με αποτέλεσμα να αυξηθεί το κόστος και να καθυστερήσουν τα χρονοδιαγράμματα του προγράμματος».
«Από το 2015, το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό ξόδεψε συνολικά 3,7 δισεκατομμύρια δολάρια για τον εκσυγχρονισμό μόνο 7 από τα 11 καταδρομικά Ticonderoga, ενώ μόνο τρία από αυτά τα επτά πλοία θα ολοκληρώσουν τον εκσυγχρονισμό και κανένα δεν θα αποκτήσει πέντε παραπάνω έτη λειτουργίας, όπως προβλέπεται. Μάλιστα, το U.S Navy σπατάλησε 1,84 δισεκατομμύρια δολάρια εκσυγχρονίζοντας τα άλλα τέσσερα καταδρομικά που έχουν τώρα έχουν είτε αποσυρθεί είτε έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας» τονίζει η έκθεση του GAO.
Ακόμα, το Γραφείο Λογοδοσίας της κυβέρνησης των ΗΠΑ επισημαίνει ότι «αφού κανένα από τα 11 Ticonderoga δεν θα έχει παράταση μέσης ζωής πέντε ετών, όπως είχε προγραμματιστεί, τότε το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό θα χάσει ουσιαστικά 55 χρόνια υπηρεσίας από λειτουργικά και επιχειρησιακά καταδρομικά».
Στην έκθεση γίνεται ενδεικτική αναφορά στις περιπτώσεις των καταδρομικών USS Gettysburg και USS Vicksburg, δύο από τα τρία καταδρομικά κλάσης Ticonderoga που πρόλαβαν να αναβαθμιστούν, χωρίς ωστόσο να αποφύγουν νέα προβλήματα λόγω κακής ποιότητας εργασιών από τις εταιρείες που ανέλαβαν συμβόλαια για τον εκσυγχρονισμό τους.
«Πρόχειρες δουλειές»
Το USS Gettysburg τέθηκε σε λειτουργία το 1991 και υπέστη μια αναβάθμισης ύψους 600 εκατομμυρίων δολαρίων, ωστόσο το πλήρωμα ανέφερε προβλήματα στα συστήματα πρόωσης, στα ηλεκτρονικά του συστήματα αλλά και αστοχίες σε διάφορα ανταλλακτικά για την υποστήριξη και συντήρησή του, κάτι που σημαίνει ότι οι εργασίες για την παράταση της επιχειρησιακής του ζωής απέτυχαν, με το U.S Navy να εξετάζει την απόσυρσή του το 2026.
Στην περίπτωση του USS Vicksburg, «πραγματοποιήθηκαν πρόχειρες εργασίες με αποτέλεσμα να προκληθούν ζημιές στην κατασκευή του σόναρ που έχει το καταδρομικό, με αποτέλεσμα να αυξηθεί το κόστος επισκευής και να υπάρξουν νέες καθυστερήσεις στην παράδοση του πλοίου». ανέφερε ο GAO στην έκθεση, δημοσιεύοντας σχετικές φωτογραφίες.
Αξιωματούχοι του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού δήλωσαν χαρακτηριστικά ότι το U.S Navy έχει μειώσει και υποβαθμίσει τα εργαλεία που είχε ώστε να υποχρεώνει τους εργολάβους να τηρούν τα υψηλά επίπεδα και στάνταρ στις εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης των πολεμικών του πλοίων, επειδή το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ εξαρτάται από τις εταιρείες αυτές.
Με πληροφορίες από: Bloomberg