*Του Κώστα Σαρικά
Πλοία που έχουν «γράψει» χιλιάδες μίλια υπηρεσίας και πλησιάζουν στο τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής. Προσωπικό με «παγωμένες» αποδοχές το οποίο έως και τις μισές ημέρες του χρόνου βρίσκεται εν πλω. Αποστολές και ανάγκες που συνεχώς αυξάνονται μεταξύ των οποίων και υψηλού ρίσκου όπως στην επιχείρηση «ASPIDES».
Αυτά είναι τα δεδομένα για την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού τα οποία καλείται να διαχειριστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο προκειμένου να βρει λύσεις. Πρόκειται για μια εξαιρετικά δύσκολη εξίσωση με τρεις μεταβλητές κάθε μία από τις οποίες έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες. Με τις δυνατότητες του Ναυτικού Επιτελείου να είναι περιορισμένες, καθώς τόσο το ζήτημα απόκτησης καινούργιων πλοίων όσο και της στήριξης του προσωπικού, αφορά τις δημοσιονομικές δυνατότητες και προτεραιότητες της πολιτικής ηγεσίας ενώ και ανάγκες και αποστολές αφορούν τα Εθνικά συμφέροντα.
Στην προσπάθεια να δοθεί οικονομική «ανάσα» στα μάχιμα πληρώματα εντάσσεται η Ειδική Αποζημίωση Στόλου, η οποία καθιερώθηκε με ΚΥΑ τον περασμένο Ιούνιο και αφορά τα Στελέχη στο Πολεμικό Ναυτικό που υπηρετούν σε Πολεμικά Πλοία. Με την καταβολή της αποζημίωσης να γίνεται ανάλογα με τον τύπο του Πολεμικού Πλοίου αλλά και τον βαθμό όσο και τα καθήκοντα που έχει κάθε Στέλεχος.
Η αύξηση αφορά τις καθαρές μηνιαίες αποδοχές των Στελεχών και θα ανέρχεται σε ποσοστό 15-25% με αναδρομική ισχύ από 1η Ιουνίου 2024. Ενδεικτικά, ο Αντιπλοίαρχος Κυβερνήτης θα λάβει αύξηση περί τα 460€, για τον Πλωτάρχη Κυβερνήτη η αύξηση θα κυμαίνεται στα 380€, ο Σημαιοφόρος θα δει επιπλέον 250€ στον μισθό του, ο Κελευστής 220€, ενώ οι ΕΠΟΠ-ΟΒΑ θα λάβουν αύξηση περίπου στα 210€. Ταυτόχρονα, η ημερήσια αποζημίωση εκτός έδρας, τα γνωστά «πλεύσιμα» θα καταβάλλονται επιπλέον και ανάλογα με τον τύπο αποστολής στην οποία συμμετέχει το προσωπικό.
Την ίδια ώρα, το Πολεμικό Ναυτικό έχει να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της παλαιότητας των πλοίων του. Ο Στόλος διαθέτει στο οπλοστάσιο του συνολικά 13 μεγάλες Μονάδες Επιφανείας, από τις οποίες οι 9 είναι οι φρεγάτες S των 40 και πλέον χρόνων υπηρεσίας και οι υπόλοιπες 4 οι MEKO, οι οποίες ήδη αγγίζουν τις τρεις δεκαετίες επιχειρησιακής ζωής χωρίς ουδέποτε να έχουν εκσυγχρονιστεί. Και μάλιστα καλούνται πλέον να αναλαμβάνουν «high risk» αποστολές στο πλαίσιο της συμμετοχής στην Ευρωπαϊκή Επιχείρηση «ASPIDES» στον Κόλπο του Άντεν. Εκεί όπου καταφέρνουν έως τώρα να ανταπεξέλθουν με επιτυχία αντιπαραβάλλοντας στην παλαιότητα των πλοίων τη ναυτοσύνη και την καλύτερη δυνατή εκμετάλλευση όλων των συστημάτων του πλοίου, όπως το anti-drone σύστημα και το ισχυρό πυροβόλο των 127mm.
Ταυτόχρονα το Πολεμικό Ναυτικό συμμετέχει τα τελευταία χρόνια με φρεγάτες τόσο στην Ευρωπαϊκή Επιχείρηση «IRINI» ανοιχτά της Λιβύης όσο και στην Επιχείρηση «UNIFIL» του ΟΗΕ στην Ανατολική Μεσόγειο. Οι αποστολές όμως που καλείται να λάβει μέρος δεν περιορίζονται στις παραπάνω αλλά πολύ συχνά Μονάδες του Στόλου καλούνται να δώσουν το «παρών» σε Συμμαχικές ασκήσεις στη Μεσόγειο Θάλασσα ή ακόμα και σε συνοδείες αεροπλανοφόρων στο πλαίσιο των δράσεων του ΝΑΤΟ στην περιοχή.
Και φυσικά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού αλλά και οι ασκήσεις του Στόλου δεν μπορούν να σταματήσουν. Οι βολές Κατευθυνόμενων Βλημάτων στις αρχές Ιουλίου στο Ιόνιο κατέδειξαν ότι παρά τα προβλήματα τόσο τα γερασμένα πλοία όσο κυρίως το προσωπικό ανταποκρίθηκαν με άριστο τρόπο.
Με δεδομένο όμως ότι τα πλοία φορτώνουν χρόνια και οι τρεις καινούργιες φρεγάτες Belharra ακόμα και όταν παραληφθούν από το Πολεμικό Ναυτικό θα χρειαστούν αρκετά μεγάλο διάστημα μέχρι να αρχίσουν να αναλαμβάνουν αποστολές, το Ναυτικό Επιτελείο καλείται να διαχειριστεί μια κατάσταση έντονης πίεσης.
Ήδη υπάρχουν σκέψεις για πρόταση απόσυρσης των πλοίων από τις Επιχειρήσεις «IRINI» και «UNIFIL» ή για περιορισμένη συμμετοχή, καθώς θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι η συμμετοχή στην Επιχείρηση «ASPIDES» θα συνεχιστεί με αντικατάσταση στα μέσα Σεπτεμβρίου της φρεγάτας «ΨΑΡΑ» από την φρεγάτα «ΣΠΕΤΣΑΙ».