*Του Κώστα Σαρικά
Τρία αναβαθμισμένα μαχητικά F-16 Viper αναμένεται να παραδοθούν εντός Ιουλίου από την ΕΑΒ στην Πολεμική Αεροπορία, ενώ στόχος είναι εντός Αυγούστου να έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες σε ακόμη δύο «οχιές», προκειμένου και αυτά να προστεθούν στο οπλοστάσιο της HAF.
Έπειτα από το «καμπανάκι» που χτύπησε το Αεροπορικό Επιτελείο, η προσπάθεια των τεχνικών της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας και της κατασκευάστριας εταιρείας Lockheed Martin στα υπόστεγα της ΕΑΒ στην Τανάγρα είναι να καλύψουν το χαμένο έδαφος. Στόχος είναι να περιοριστεί η διολίσθηση του προγράμματος και να επανέλθουν σταδιακά στο αρχικό χρονοδιάγραμμα παράδοσης των αναβαθμισμένων μαχητικών στις Πολεμικές Μοίρες.
Τα πέντε Viper πρόκειται να παραδοθούν στην 340 Πολεμική Μοίρα «ΑΛΕΠΟΥ» με τον αριθμό των αναβαθμισμένων μαχητικών να φτάνει έως τα τέλη Αυγούστου συνολικά τα 24. Αεροσκάφη τα οποία σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό θα έπρεπε ήδη από τους πρώτους μήνες του 2024 να είχαν παραληφθεί από την Πολεμική Αεροπορία. Πλέον όμως το πρόγραμμα έχει κινδυνεύει να εκτροχιαστεί αν δεν αναστραφεί η κατάσταση στα υπόστεγα της Τανάγρας.
Στελέχη της ΕΑΒ περιγράφουν την κατάσταση ως «λερναία ύδρα», καθώς το κύμα των παραιτήσεων στερεί από το πρόγραμμα πολύτιμα εργατικά χέρια και μάλιστα εξειδικευμένα καθώς οι τεχνικοί που εργάζονται στην αναβάθμιση των μαχητικών έχουν περάσει εκπαίδευση η οποία διαρκεί αρκετούς μήνες πριν φτάσουν στη γραμμή παραγωγής.
Σχεδόν καθημερινά, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, μια παραίτηση τεχνικού φτάνει στα γραφεία της Διοίκησης με αποτέλεσμα να δημιουργούνται κενά στη γραμμή παραγωγής, τα οποία δεν μπορούν να καλυφθούν τουλάχιστον άμεσα. Οι χαμηλοί μισθοί οι οποίοι προβλέπονται από τις συμβάσεις ορισμένου χρόνου για τις ΔΕΚΟ, όπως η ΕΑΒ, φέρνουν μαζικές παραιτήσεις, καθώς η πιστοποίηση που διαθέτουν οι τεχνικοί τους δίνει τη δυνατότητα άμεσης εύρεσης εργασίας με πολύ πιο υψηλές αμοιβές. Την ώρα μάλιστα που δίπλα τους στο ίδιο πρόγραμμα εργάζονται τεχνικοί που έχουν προσληφθεί μέσω εργολάβων από την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin, των οποίων οι αμοιβές είναι διπλάσιες.
Η ΕΑΒ προχωρά μεν σε νέες προσλήψεις, ωστόσο οι νέοι τεχνικοί απαιτείται να περάσουν εκπαίδευση ενώ υπάρχουν μεγάλες ανάγκες και σε άλλα προγράμματα εκτός από την αναβάθμιση των μαχητικών F-16 σε διαμόρφωση Viper. H Πολεμική Αεροπορία πάντως έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν διαθέτει πλεονάζον τεχνικό προσωπικό προκειμένου να συνδράμει, ενώ ήδη έχει συνεισφέρει με εξειδικευμένα στελέχη στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Viper.
Όπως ήδη έχει αναφέρει το Onalert.gr, το προσωπικό της ΕΑΒ πλέον δεν επαρκεί ώστε να εργάζεται σύμφωνα με τον προγραμματισμό ταυτόχρονα και στα 12 slots, στα οποία εκτελούνται οι εργασίες αναβάθμισης με αποτέλεσμα μαχητικά να παραμένουν πολύ μεγαλύτερο διάστημα στα υπόστεγα.
Ταυτόχρονα προβλήματα δημιουργούνται και στον σχεδιασμό που κάνουν οι Πολεμικές Μοίρες F-16 αλλά και συνολικά το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας για την διαχείριση των μαχητικών και τη συμμετοχή τους σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες και ασκήσεις.
Οι πρώτες καθυστερήσεις στις παραδόσεις καταγράφηκαν εδώ και περίπου ένα χρόνο, ενώ από τις αρχές του 2024 το πρόβλημα οξύνθηκε με το πρόγραμμα να βγαίνει εκτός σχεδιασμού, καθώς – παρά το γεγονός ότι στα υπόστεγα προβλέπεται να εργάζονται καθημερινά συνολικά 150 τεχνικοί όλων των ειδικοτήτων – ο αριθμός τους από την αρχή υλοποίησης του προγράμματος των F-16 Viper ήταν πάντα χαμηλότερος.