*Του Κώστα Σαρικά
Κορυφαία προϋπόθεση σε κάθε νέα σύμβαση για αγορά οπλικών συστημάτων αποτελεί η υποστήριξη σε μεγάλο βάθος χρόνου με ξεκάθαρους όρους, σύμφωνα με τη ρητή εντολή της ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ και φυσικά εξαίρεση δεν μπορεί να αποτελέσει το πρόγραμμα απόκτησης 14 ελικοπτέρων έρευνας – διάσωσης τύπου AW-139 από την Πολεμική Αεροπορία, το οποίο βρίσκεται πλέον στη φάση της τελικής διαπραγμάτευσης, έπειτα από την ομόφωνη έγκριση του ΣΑΓΕ τον περασμένο Δεκέμβριο.
Η διαδικασία επεξεργασίας του προγράμματος βρίσκεται σε εξέλιξη από την αρμόδια για τα εξοπλιστικά Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων και παρά τη σχετική καθυστέρηση λόγω γραφειοκρατικών κυρίως κωλυμάτων, θεωρείται ότι είναι θέμα χρόνου να ολοκληρωθούν οι σχετικές διαπραγματεύσεις, διότι είναι άμεση η ανάγκη αντικατάστασης των γερασμένων AB-205 και ΑΒ-205 Α1 με τα παγκοσμίως «best seller» ελικόπτερα έρευνας-διάσωσης AW-139.
Και μπορεί το Αεροπορικό Επιτελείο να καταβάλει πολύ σοβαρή προσπάθεια να αυξήσει τις διαθεσιμότητες στα εξαιρετικά αξιόπιστα Super Puma, ελικόπτερα με μηδενικό δείκτη ατυχημάτων, ωστόσο δεν παύουν να αποτελούν λύση για περιορισμένο ακόμη χρονικό διάστημα. Έτσι η προετοιμασία της επόμενης μέρας στον κρίσιμο, όχι μόνο για την Πολεμική Αεροπορία, τομέα της έρευνας και διάσωσης αποτελεί μια εκ των προτεραιοτήτων της νέας ηγεσίας.
Το πακέτο υποστήριξης των 14 ελικοπτέρων SAR (Search and Rescue) εκ των οποίων τα τέσσερα σε διαμόρφωση Combat (CSAR), εξασφαλίζει διαθεσιμότητα που θα ξεπερνά το 75% και 4.000 ώρες πτήσης κάθε έτος για συνολικά 7 χρόνια με δυνατότητα επέκτασης. Ουσιαστικά, τουλάχιστον 10 από τα 14 ελικόπτερα θα είναι διαθέσιμα ενώ ο αριθμός στις Ώρες Πτήσης υπερκαλύπτει τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας προκειμένου να ολοκληρώσει όλες τις αποστολές, οι οποίες μπορούν να ανατεθούν στα ελικόπτερα έρευνας και διάσωσης.
Το κόστος, οι παραδόσεις και το περιεχόμενο της σύμβασης
Επιπλέον, στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται η εκπαίδευση ιπτάμενων με την προμήθεια ενός Full Flight Simulator όπως επίσης των τεχνικών αλλά και των διασωστών με την παράδοση του συνόλου των εργαλείων και εξαρτημάτων που απαιτούνται για τις εργασίες συντήρησης. Το γεγονός ότι η συμφωνία απόκτησης των AW-139 θα είναι διακρατική (government to government) όπως άλλωστε έχει ζητήσει η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ για όλα τα εξοπλιστικά προγράμματα, δίνει μια σειρά από επιπλέον πλεονεκτήματα.
Ειδικότερα, ευνοϊκούς όρους αγοράς και τιμές ίδιες με αυτές που αγοράζει η αεροπορία της κατασκευάστριας χώρας, υλικοτεχνική υποστήριξη από την ιταλική Πολεμική Αεροπορία, διαχείριση του προγράμματος από την αρμόδια, για τα εξοπλιστικά προγράμματα, αρχή του ιταλικού Υπουργείου Άμυνας και διαλειτουργικότητα σε ζητήματα εκπαίδευσης και κοινών επιχειρήσεων.
Η παράδοση των πρώτων ελικοπτέρων υπολογίζεται σε περίπου δύο χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης με το συνολικό κόστος του πακέτου, στο οποίο περιλαμβάνεται και η υποστήριξη για 7 χρόνια, να κυμαίνεται στα 450 εκατομμύρια ευρώ.
Η διαθεσιμότητα είναι το «κλειδί»
Πρόκειται για πλεονεκτήματα, τα οποία άλλωστε έφεραν το ελικόπτερο τύπου AW-139 στην κορυφή της λίστας έναντι των υπόλοιπων ανταγωνιστών, καθώς η υποστήριξη των οπλικών συστημάτων που αγοράζονται από τις Ένοπλες Δυνάμεις αποτελεί εδώ και πολλές δεκαετίες την «αχίλλειο φτέρνα» των σχετικών εξοπλιστικών προγραμμάτων.
Η υποστήριξη των ελικοπτέρων, όπως ήδη έχει αναφέρει το Onalert.gr, στηρίζεται σε ένα συντονιστικό Κέντρο το οποίο λειτουργεί σε 24ωρη βάση 365 ημέρες το χρόνο και παρέχει τη δυνατότητα στους πελάτες επικοινωνίας είτε για την άμεση αποστολή ανταλλακτικών είτε για τεχνική βοήθεια με στόχο τη συνεχή διαθεσιμότητα, η οποία σύμφωνα με την Leonardo στο AW-139 αγγίζει το 90%.
Επιπλέον, σύμφωνα με το κατασκευαστή το κόστος χρήσης τους ανά ώρα πτήσης είναι χαμηλότερο τουλάχιστον κατά 1.000 ευρώ σε σχέση με όλα τα ανταγωνιστικά ελικόπτερα ίδιου τύπου. Με αποτέλεσμα, το συνολικό κέρδος για μια αεροπορία που θα χρησιμοποιεί 14 ελικόπτερα σε βάθος 20 ετών να υπολογίζεται στα 180 εκατομμύρια ευρώ, ένα ποσό το οποίο μπορεί να καλύψει άλλες ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας.