*Του Κώστα Σαρικά
Μπορεί η φρεγάτα «ΥΔΡΑ» να είναι το γηραιότερο και τεχνολογικά υποδεέστερο από τα τέσσερα πλοία που συμμετέχουν στην Επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ερυθρά Θάλασσα, όμως το ελληνικό καράβι κατεβαίνει στην περιοχή για να αποδείξει και πάλι ότι το πνεύμα νικητή στο αήττητο Πολεμικό Ναυτικό παραμένει αναλλοίωτο.
Αργά χθες το βράδυ, η πρώτη φρεγάτα ΜΕΚΟ του Στόλου έλυσε κάβους από το Ναύσταθμο της Σαλαμίνας και χάθηκε στο σκοτάδι του Αιγαίου. Όπως ακριβώς έκανε το καλοκαίρι του 2020 μαζί με το σύνολο των Μονάδων του Στόλου, όταν έλαβε διαταγή να αναπτυχθεί στο Αρχιπέλαγος και να τεθεί σε πολεμική ετοιμότητα.
Η συμμετοχή στην Επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» για το πλήρωμα της ελληνικής φρεγάτας εκλαμβάνεται και αυτή τη φορά με τον ίδιο τρόπο. Ως μια πολεμική αποστολή υψηλού κινδύνου, στην οποία τα μειονεκτήματα του πλοίου λόγω παλαιότητας θα πρέπει να αντισταθμιστούν με αυξημένη επαγρύπνηση, ευελιξία και την ναυτοσύνη που διακρίνει διαχρονικά τα ελληνικά πληρώματα εδώ και χιλιάδες χρόνια.
Το βλέμμα άλλωστε του Κυβερνήτη, αλλά και του συνόλου των μελών του πληρώματος το μεσημέρι στο Ναύσταθμο κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, ήταν αποκαλυπτικό. Στελέχη αποφασισμένα να φέρουν σε πέρας τη δύσκολη αποστολή και να αποδείξουν ότι τις κρίσιμες στιγμές το υψηλό ηθικό αποτελεί το θεμέλιο της επιτυχίας.
Οι κίνδυνοι που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν στην αφιλόξενη Ερυθρά Θάλασσα με τα χιλιάδες τετραγωνικά μίλια έκταση, στην οποία μόνο η Αίγυπτος αποτελεί φιλική προς την Ελλάδα χώρα, είναι δεδομένοι. Βαλλιστικοί πύραυλοι, μη επανδρωμένα drones και ασύμμετρες απειλές δεν στοχεύουν μόνο τα εμπορικά πλοία που επιχειρούν να περάσουν από την «καυτή» περιοχή αλλά και τα πολεμικά πλοία που βρίσκονται εκεί προκειμένου να τα προστατεύσουν.
Η φρεγάτα «ΥΔΡΑ» κατεβαίνει στην Ερυθρά Θάλασσα με ότι πιο ισχυρό υπάρχει στο οπλοστάσιο του Στόλου και την επιπλέον συνδρομή των συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου και παρεμβολών τα οποία εγκαταστάθηκαν πρόσφατα στο πλοίο. Οι δοκιμές την περασμένη εβδομάδα έδειξαν ότι το σύνολο των οπλικών και ηλεκτρονικών συστημάτων λειτουργεί άριστα και κυρίως τα Στελέχη τα οποία έχουν επωμιστεί να σηκώσουν το βάρος χειρισμού τους διαθέτουν στο έπακρο την εκπαίδευση που απαιτείται.
Οι πολύτιμες εμπειρίες που συνέλλεξαν από την παρατεταμένη κρίση του 2020, όταν για πολλούς μήνες παρέμειναν εν πλω παρακολουθώντας και στοχεύοντας τον τουρκικό στόλο, αποτελούν παρακαταθήκη. Πλοία και πληρώματα δοκιμάστηκαν στα όρια και κέρδισαν το στοίχημα παραδίδοντας μαθήματα ναυτοσύνης και επαγγελματισμού, όπως άριστα θα θυμάται ακόμη το πλήρωμα της τουρκικής φρεγάτας «KEMAL REIS».
H φρεγάτα «ΥΔΡΑ» απέπλευσε νύχτα χωρίς τυμπανοκρουσίες και έβαλε πλώρη για να συναντήσει τα υπόλοιπα τρία πανίσχυρα πλοία της Ευρωπαϊκής αρμάδας, ώστε να κινηθούν όλα μαζί προς το Σουέζ και την Ερυθρά Θάλασσα.
Δείτε τον απόπλου της φρεγάτας από το Ναύσταθμο Σαλαμίνας:
Σε μια αποστολή εντελώς διαφορετική, από την οποία, όπως τόνισε ο Νίκος Δένδιας, η Ελλάδα ως ναυτική δύναμη και παράγοντα σταθερότητας δεν θα μπορούσε να απουσιάζει. Πόσο μάλλον όταν μεγάλος αριθμός εμπορικών πλοίων τα οποία κινούνται στην περιοχή είτε διαθέτουν Ελληνική σημαία είτε ανήκουν σε εταιρείες ελληνικών συμφερόντων.
Με το μεγάλο στοίχημα να είναι ότι το Πολεμικό Ναυτικό μπορεί να αναλάβει αποστολές σε περιοχές μακριά από το φιλόξενο Αιγαίο. Και να αποδείξει ότι δίκαια ο Ελληνικός Στόλος απαιτεί καινούργια ισχυρά πλοία που θα του δίνουν τη δυνατότητα να υπερασπιστεί κάθε γωνιά της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης, την οποία διεκδικεί στην ανατολική Μεσόγειο.