Του Κώστα Αλατζά
Χωρίς τελικές αποφάσεις έληξε η χθεσινή ευρεία σύσκεψη στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας κατά την οποία συζητήθηκε η πρόταση της Lockheed Martin, προϋπολογισμού περίπου 500 εκατομμυρίων, για τη συμμετοχή των ελληνικών αμυντικών εταιριών στο βιομηχανικό έργο και τη δημιουργία δομών υποστήριξης του προγράμματος των stealth μαχητικών αεροσκαφών 5ης γενιάς F-35, που προτίθεται να υλοποιήσει η χώρα τα επόμενα χρόνια.
Όπως σας είχε ενημερώσει το OnAlert, το αντικείμενο της σύσκεψης ήταν αν η ελληνική πλευρά θα απαντήσει θετικά ή όχι στην πρόταση της Lockheed Martin να ενσωματωθούν τα έργα μέσω των προγραμμάτων SSI στην τελική αμερικανική πρόταση (LOA) που αναμένει η Αθήνα για να πραγματοποιήσει την αγορά των 20 υπερσύγχρονων F-35. Το δίλλημα τίθεται καθαρά για οικονομικούς λόγους καθώς αν η απάντηση της Αθήνας είναι θετική τότε ο προϋπολογισμός του προγράμματος απόκτησης των 20 υπερσύγχρονων F-35 αυξάνεται δραστικά, ξεπερνώντας τα 3,6 δις ευρώ τα οποία θα προστεθούν στα 14,4 δις που έχουν προϋπολογιστεί για αποφασισμένα εξοπλιστικά προγράμματα.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η πολιτική ηγεσία δεν κατέληξε σε κάποια απόφαση καθώς εκρίθη ότι το θέμα θα πρέπει να επανεξεταστεί περαιτέρω, μετά τις επιφυλάξεις που φέρονται να διατύπωσαν στις εισηγήσεις τους το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΑ. Οι αντιρρήσεις αφορούν κυρίως το κόστος της πρότασης της Lockheed Martin, το οποίο θεωρείται υψηλό.
Για αυτό το λόγο προτείνεται η κατασκευή μέρους των υποδομών να γίνουν από την Πολεμική Αεροπορία και συγκεκριμένα την Υπηρεσία Έργων Πολεμικής Αεροπορίας (ΥΠΕΠΑ) προκειμένου να εξοικονομηθούν πόροι. Η υλοποίηση των έργων μέσω των προγραμμάτων SSI της Lockheed Martin είναι ακριβότερη αλλά καθιστά ευκολότερη και συντομότερη την υλοποίηση του προγράμματος.
Μπορεί να συνδυαστούν οι δύο επιλογές
Στον αντίποδα η υλοποίηση των έργων υποδομής μέσω διαγωνισμών του δημοσίου θεωρείται πιο συμφέρουσα οικονομικά, αλλά με βάση την εμπειρία πιο χρονοβόρα. Πηγές του Πενταγώνου δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο τα έργα να διαχωριστούν. Ένα μέρος να εκτελεστεί από τη Lockheed Martin και το υπόλοιπα από την Πολεμική Αεροπορία. Σε κάθε περίπτωση, τονίζουν πηγές του ΓΕΕΘΑ και του ΓΕΑ, η απόφαση ανήκει στην πολιτική ηγεσία.
Τα SSI (Security, Supply, Information), τα οποία ουσιαστικά έχουν αντικαταστήσει τα προγράμματα Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (Α.Ω) που στο παρελθόν η υλοποίηση τους αποδείχθηκε ημιτελής και σκανδαλώδης, περιλαμβάνουν δύο κατηγορίες έργων. Η πρώτη περιλαμβάνει τα έργα υποδομής της Πολεμικής Αεροπορίας που αφορούν στην τεχνική υποστήριξη, τη συντήρηση και την αναβάθμιση των stealth μαχητικών καθώς επίσης και την εγκατάσταση ενός συστήματος κυβερνοασφάλειας το οποίο διασφαλίζει το απόρρητο των πληροφοριών που σχετίζονται με τον προγραμματισμό της συντήρησης, την απόδοση και την ετοιμότητα των αεροσκαφών (συστήματα ALIS και ODIN).
Η δεύτερη κατηγορία περιλαμβάνει δραστηριότητες που αφορούν το βιομηχανικό έργο κατασκευής των F-35 και μεταφέρουν τεχνογνωσία στις ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες ώστε να μπορούν να διεκδικήσουν συμβάσεις στο πλαίσιο του προγράμματος.