Του Κώστα Αλατζά
Η αναφορά του πρωθυπουργού στον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού στην τελετή ονοματοδοσίας της 7ης και τελευταίας πυραυλακάτου που παραδόθηκε από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας μετά από πολυετή καθυστέρηση, δείχνει αν μη τι άλλο ότι το πρόγραμμα ναυπήγησης κορβετών μετατίθεται σε δεύτερο χρόνο.
Την ίδια ώρα, όπως πληροφορείται το OnAlert, οι επιτελείς του Πολεμικού ναυτικού εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο άσκησης του δικαιώματος αγοράς επιπλέον μιας Belharra στην ίδια τιμή με τις πρώτες τρεις.
Στον συνολικότερο προγραμματισμό της ανανέωσης του στόλου, ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ περιλαμβανόταν εξ αρχής στις βασικές προτεραιότητες του ΠΝ.
Εντούτοις, η προοπτική απόκτησης τεσσάρων κορβετών η οποία συνδέθηκε από την κυβέρνηση με την ανασυγκρότηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας φάνηκε να «παγώνει» το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ, καθώς οι διατιθέμενες πιστώσεις μετά την αγορά των Bellharra δεν αρκούν να τρέξουν παράλληλα οι κορβέτες με τις ΜΕΚΟ.
Με τα νέα δεδομένα, οι πιστώσεις για τα υπόλοιπα εξοπλιστικά προγράμματα του ΠΝ ανέρχονται πλέον σε 2 δις από 2,5 δις που υπολογίζονταν αρχικά. Το Πολεμικό Ναυτικό επιθυμεί την ταχύτερη δυνατή ανανέωση του στόλου. Όμως η διάσωση των ναυπηγείων Ελευσίνας εξακολουθεί να αποτελεί «γόρδιο δεσμό» για την κυβέρνηση, επομένως ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ φαίνεται να προκρίνεται ως προτεραιότητα έναντι της ναυπήγησης νέων κορβετών.
Και τέταρτη Belharra
Η ιεράρχηση των εξοπλιστικών προτεραιοτήτων απασχόλησε τη τελευταία συνεδρίαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ). Όπως αναφέρουν πηγές του ΠΝ με δεδομένα τις μειωμένες πιστώσεις και την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας εξετάστηκε το ενδεχόμενο άσκησης του δικαιώματος για την απόκτηση και τέταρτης γαλλικής φρεγάτας Bellharra.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, αν η ελληνική πλευρά ασκήσει την option που προβλέπεται στη σύμβαση προμήθειας των τριών Belharra μέχρι τον ερχόμενο Ιούλιο, θα διασφαλίσει την ίδια τιμή με τις τρεις πρώτες και σύντομο χρόνο παράδοσης.
Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ και ναυπηγεία
Η απόκτηση μίας επιπλέον γαλλικής φρεγάτας και ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ καλύπτονται από τα εναπομείναντα εξοπλιστικά κονδύλια, ωστόσο τίθεται το ερώτημα αν θα υπάρχει στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών συμμετοχή της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς και το πρόγραμμα των ΜΕΚΟ θα μπορούσε να στηρίξει την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία. Σήμερα όμως τα δύο μεγαλύτερα ναυπηγεία, της χώρας είναι ουσιαστικά ανενεργά. Τα ναυπηγεία Ελευσίνας βρίσκονται σε φάση εξυγίανσης ενώ στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), που έχτισαν τις ΜΕΚΟ του ΠΝ, ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες μεταβίβασής τους στην εταιρία του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου.