Μετράει αντίστροφα η Ρωσία για την επιχειρησιακή λειτουργία και ανάπτυξη του A-100, του νέου προηγμένου αεροσκάφους AWACS ή ΑΣΕΠΕ (αερομεταφερόμενο σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου) που αναμένεται να αντικαταστήσει τα παλαιά αεροσκάφη τύπου Beriev A-50, καθώς ολοκληρώθηκαν με επιτυχία η πρόσφατη δοκιμαστική πτήση του.
Στο πλαίσιο αυτό, υψηλόβαθμος αξιωματούχους της εταιρείας που έχει αναλάβει το πρόγραμμα ανάπτυξης του νέου αεροσκάφους δήλωσε ότι η θετική πορεία των δοκιμών «ανοίγει τον δρόμο» για την ολοκλήρωση των κρατικών δοκιμών φέτος, γεγονός που θα επιταχύνει την διαδικασία ένταξης του A-100 στον στόλο αεροσκαφών AWACS της ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων TASS, επικαλούμενο δηλώσεις αξιωματούχων της αμυντικής βιομηχανίας, το A-100 ενσωματώνει νέες προηγμένες τεχνολογίες σε ραντάρ, συστήματα παρακολούθησης και εντοπισμού απειλών, τα οποία στο σύνολό τους τέθηκαν σε λειτουργία στο πλαίσιο των δοκιμών, που ολοκληρώθηκαν με επιτυχία.
Οι δυνατότητες του νέου ρωσικού αεροσκάφους AWACS
Το αεροσκάφος A-100 έχει κατασκευαστεί με βάση την άτρακτο του αεροσκάφους Il-76MD-90A, διαθέτει τον πιο προηγμένο ραδιοτεχνικό εξοπλισμό, έχει μεγάλη επιχειρησιακή εμβέλεια και θα αποτελεί τον «ακρογωνιαίο λίθο» του μελλοντικού στόλου αεροσκαφών ΑΣΕΠΕ των ρωσικών αεροπορικών δυνάμεων, ενώ θα πλαισιώνεται από τα προσφάτως αναβαθμισμένα αεροσκάφη τύπου A-50U.
Αν οι περιγραφές της Rostec σχετικά με την απόδοση του A-100 είναι ακριβείς, το νέο αεροσκάφος AWACS της Ρωσίας πρέπει να προσφέρει τεράστια απόδοση,εξοπλισμένο με ισχυρά πανοραμικά ραντάρ παρακολούθησης και υπερσύγχρονους υπολογιστές, που θα έχουν τη δυνατότητα σάρωσης του εναέριου χώρου για εκατοντάδες χιλιόμετρα προς κάθε κατεύθυνση, προσδιορίζοντας τους στόχους και στέλνοντας πλήρη δεδομένα στόχευσης σε συστήματα άμυνας που τους επιτρέπουν να καταρρίψουν τους στόχους.
Έτσι τα αεροσκάφη νέας γενιάς με αυτές τις δυνατότητες μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εναέρια διοικητικά κέντρα που διευκολύνουν τον έλεγχο των εναέριων, επίγειων και ναυτικών επιχειρήσεων. Με το νέο ραντάρ AESA, το A-100 θα προσφέρει τεράστια βελτίωση στην ικανότητα ανίχνευσης τόσο στον αέρα όσο και στο έδαφος, σε σύγκριση με τα σημερινά A-50 και A-50U. Ωστόσο, δεν είναι σαφές πόσο καλά θα συγκριθεί το νέο σύστημα με τα υπάρχοντα δυτικά συστήματα όπως το E-3 Sentry της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ.