Η Γαλλία και η Γερμανία έχουν ενεργοποιήσει μία νέα προσπάθεια για την επίλυση του αδιεξόδου σχετικά με την ανάπτυξη ενός νέου μαχητικού αεροσκάφους.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο αμυντικό πρόγραμμα της Ευρώπης, που έχει προκαλέσει εντάσεις μεταξύ του Βερολίνου και του Παρισιού, όπως δήλωσαν χθες, πηγές από την αμυντική βιομηχανία και τον τομέα της ασφάλειας.
Με οικονομικό κόστος μεγαλύτερο των 100 δισεκατομμυρίων ευρώ (120,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων) το Μελλοντικό Σύστημα Εναέριας Μάχης (FCAS) φέρνει μαζί, τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ισπανία για την ανάπτυξη και την παραγωγή μιας σειράς όπλων, με στόχο την εμβάθυνση της ευρωπαϊκής συνεργασίας τον τομέα της άμυνας.
Η Dassault Aviation, η Airbus και η Indra εμπλέκονται στο πρόγραμμα, με στόχο την αντικατάσταση των γαλλικών αεροσκαφών Rafale και των γερμανικών και ισπανικών μαχητικών Eurofighter από το 2040.
Η Γερμανίδα καγκελάριος Άγγελα Μέρκελ και ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν ενεργοποίησαν το φιλόδοξο αμυντικό πλαίσιο συνεργασίας το 2017, όταν η ΕΕ είχε συνταραχθεί από την απόφαση της Βρετανίας να εγκαταλείψει την ευρωπαϊκή οικογένεια, ενώ υπήρχε διαφοροποίηση απόψεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο και για άλλα ζητήματα, όπως η διαχείριση της μεταναστευτικής κρίσης.
Ωστόσο, η πρωτοβουλία της αμυντικής συνεργασίας βούλιαξε από την έλλειψη εμπιστοσύνης, αλλά και τα διαφορετικά οράματα μεταξύ του Βερολίνου και του Παρισιού, αλλά και τη διαμάχη μεταξύ των εμπλεκόμενων εταιριών, σχετικά με τα ποσοστά αναθέσεων του κατασκευαστικού έργου, όπως δήλωσαν οι πηγές στο Reuters.
Καμία από τις πηγές δε σχολίασε τα όσα έγιναν γνωστά.
Στις αρχές Φεβρουαρίου, η Μέρκελ και ο Μακρόν απέτυχαν να διευθετήσουν το ζήτημα, αφήνοντας ανοιχτή την καταβολή της επόμενης δόσης πληρωμών, τουλάχιστον 5 δισεκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με τα όσα δήλωσαν οι πηγές.
Χθες, αμυντικοί αξιωματούχοι από τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία, όπως επίσης και από τη Dassault, την Airbus και την Indra συναντήθηκαν στο Παρίσι, σε μια προσπάθεια επίλυσης του αδιεξόδου, όπως δήλωσαν οι πηγές.
Μέρος της διαμάχης εντοπίζεται γύρω από τα πνευματικά δικαιώματα.
Η Γαλλία, που εκπροσωπείται από τη Dassault εμφανίζεται ιδιαίτερα ευαίσθητη σχετικά με την πρόσβαση (των άλλων εταίρων) στην αλυσίδα εφοδιασμού αεροπορικού πυρηνικού πλήγματος που διαθέτει.
Η Airbus εκπροσωπεί στο αναφερόμενο πρόγραμμα, τα γερμανικά συμφέροντα, επιδιώκοντας μία δίκαιη βιομηχανική κατανομή, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Η Ισπανία, εντάχθηκε επίσημα την προηγούμενη χρονιά, κάνοντας περισσότερη πολύπλοκη την κατάσταση της κατανομής του κατασκευαστικού έργου, ενώ σε δύο από τα επτά ζητήματα του πλαισίου της κοινής αμυντικής συνεργασίας, φαίνεται να έχει καταγραφεί αδιέξοδο.
Πηγή: Reuters / ΑΠΕ-ΜΠΕ