Του Κώστα Αλατζά
Στις 17 Δεκεμβρίου αναμένεται να προωθηθεί στη Βουλή ο νόμος πλαίσιο προκειμένου να προχωρήσει η αγορά των γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών Rafale, συνολικού κόστους 2,4 εκατομμυρίων ευρώ.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του OnAlert, οι διαβουλεύσεις της Πολεμικής Αεροπορίας και της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Επενδύσεων και Εξοπλισμών (ΓΔΑΕΕ) ολοκληρώθηκαν και στις 17 του μηνός ο νόμος πλαίσιο για την προμήθεια 18 συνολικά Rafale αναμένεται να εισαχθεί για ψήφιση στην ολομέλεια της Βουλής.
Η Ελλάδα θα αποκτήσει 12 μεταχειρισμένα και 6 καινούρια αεροσκάφη τελευταίας έκδοσης F-3R. Η αγορά των αεροσκαφών θα ανέρχεται στα 2 δις ευρώ ενώ η προμήθεια του οπλισμού θα αγγίξει τα 400 εκατομμύρια ευρώ.
Αμέσως μετά τη ψήφιση του νόμου πλαισίου και μέχρι τα τέλη του έτους θα ακολουθήσει η υπογραφή της σύμβασης με την κατασκευάστρια εταιρία Dassault. Στις αρχές του έτους Έλληνες πιλότοι και τεχνικοί αναμένεται να μεταβούν στη Γαλλία για εκπαίδευση στον νέο τύπο αεροσκαφών.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στόχος του υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι τα πρώτα δύο μεταχειρισμένα Rafale να έρθουν στην Ελλάδα τον Ιούνιο 2021. Από κει και πέρα κάθε μήνα η γαλλική πλευρά θα παραδίδει και ένα αεροσκάφος.
Τι περιλαμβάνει ο νόμος πλαίσιο
Ο νόμος πλαίσιο θα περιλαμβάνει ένα άρθρο και τα δύο παραρτήματα για την απόκτηση των αεροσκαφών και του οπλισμού τους. Όπως έχει ήδη γράψει το OnAlert, η νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας κρίθηκε απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση του προγράμματος προκειμένου να γίνουν αλλαγές στον υφιστάμενο νόμο (Ν. 3978) περί προμηθειών.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η νομοθετική ρύθμιση μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνει τη μείωση από 10% σε 2%, επί τους συνολικού κόστους της αγοράς, του ύψους της εγγυητικής επιστολής που υποχρεούται ο προμηθευτής να καταθέσει για την καλή εκτέλεση του έργου. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η κατασκευάστρια εταιρία των Rafale, γαλλική Dassault για την πώληση των 18 μαχητικών αεροσκαφών, συνολικού προϋπολογισμού 2,4 δις ευρώ δε θα υποχρεούται να καταβάλει εγγυητική τραπεζική επιστολή της τάξεως των 240 εκατομμυρίων ευρώ, αλλά μόλις 48 εκατομμύρια ευρώ για την καλή εκτέλεση του έργου.
Επίσης, όπως πληροφορείται το OnAlert, η νομοθετική ρύθμιση τροποποιεί τις ρήτρες που προβλέπει ο υφιστάμενος νόμος για τις καθυστερήσεις στα εξοπλιστικά προγράμματα. Στο εξής, δεν θα ενεργοποιούνται ρήτρες πληρωμής για καθυστερήσεις μικρότερες των τριών μηνών στην υλοποίηση του προγράμματος, ενώ το ύψος της ρήτρας δεν θα υπερβαίνει το 6% του κόστους των υλικών των οποίων δεν θα έχει ολοκληρωθεί η παράδοσή τους.