Ο χειμώνας θα βρει τους πιλότους της Luftforsvaret προστατευμένους μέσα στα cockpit των αμερικανικών stealth μαχητικών F-35, καθώς, για πρώτη φορά, ο βόρειος σύμμαχος των ΗΠΑ ανακοίνωσε την επίτευξη IOC (Initial Operational Capability) για τον στόλο του.
Τα μαχητικά πέμπτης γενιάς των ΗΠΑ έχουν κατακλύσει την Ευρώπη, με τους συμμάχους, τον ένα μετά τον άλλο, να τα επιλέγουν ως την καλύτερη λύση για τις εναέριες απειλές.
Τελευταίος σύμμαχος που «ενεργοποιεί» τις δυνατότητες των μαχητικών είναι η Νορβηγία και γίνεται η τρίτη ευρωπαϊκή χώρα που επιτυγχάνει αρχική επιχειρησιακή διαθεσιμότητα για τα Lightning II μετά το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιταλία.
Το Όσλο διεξήγαγε δοκιμές τα τελευταία δύο χρόνια στα F-35, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να είναι η δυνατότητα των μαχητικών να «αντέξουν» το βόρειο ψύχος. Σύμφωνα με πληροφορίες, το αλεξιπροχώριο από Kevlar που φέρουν τα νορβηγικά F-35 Α για να επιβραδύνουν κατά την προσγείωσή τους στους βραχείς, παγωμένους διαδρόμους των αεροπορικών βάσεων της χώρας, δεν λειτουργούσε εξ αρχής όπως θα έπρεπε. Το πρόβλημα όπως φαίνεται λύθηκε και πλέον τα μαχητικά έλαβαν το «πράσινο φως».
Το πρόβλημα των «εργατοωρών»
Ο παγωμένος καιρός δεν είναι το μόνο που «απειλούσε τα νορβηγικά F-35. Μέρος της νορβηγικής βουλής δεν ήθελε τα μαχητικά για οικονομικούς λόγους. Για να δώσει απαντήσεις σε μια συνεχιζόμενη διαμάχη σχετική με το κόστος των F-35, επιτροπή του κοινοβουλίου της Νορβηγίας ζήτησε από τον υπουργό Άμυνας, Φρανκ Μπάκε-Γιένσεν, να αναφέρει την τιμή των μαχητικών αεροσκαφών με βάση την τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία του δολαρίου.
«Όλη η διαδικασία είναι χρονοβόρα (περίπου 5 μήνες) και αφορά τόσο τους Νορβηγούς όσο και τους Αμερικανούς παράγοντες. Οι πόροι για τη διεξαγωγή των ετήσιων αναλύσεων αβεβαιότητας υπολογίζονται σε περίπου 10.000 εργατοώρες», είχε δηλώσει τότε ο Μπάκε-Γιένσεν, σύμφωνα με όσα ανέφερε η εφημερίδα Dagbladet.
Η διαδικασία απαιτούσε έναν πυρήνα περίπου 10 ανθρώπων που εργάζονται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ η πιο εργασιακά εντατική ανάλυση απαιτούσε περίπου 30 άτομα.
«Νομίζω ότι είναι πολύ συνετό να κάνουμε μια διεξοδική δουλειά για την παρακολούθηση του κόστους, των κινδύνων και των δημοσιονομικών αναγκών. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα με κόστος που ξεπερνά τα 85 δισεκατομμύρια ΝΟΚ (10 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ) και με ετήσιες πληρωμές άνω των 7 δισεκατομμυρίων ΝΟΚ (820 εκατομμύρια δολάρια)» κατέληξε.
Σύμφωνα με πληροφορίες από: Flight Global