Άλλη μία τροπολογία για τη «διάσωση» των τεσσάρων γερμανικών υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού που χτίστηκαν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) εδώ και σχεδόν μία δεκαετία αλλά παραμένουν ακόμη επιχειρησιακά ανέτοιμα, κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή.
Με τη νομοθετική ρύθμιση διατίθενται επίσης πιστώσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό ώστε να ολοκληρωθεί η κατασκευή και ναυπήγηση των δύο πυραυλακάτων που επρόκειτο να παραλάβει το Πολεμικό Ναυτικό από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας (ΝΒΕΕ Α.Ε). το 2018.
Η εν λόγω τροπολογία περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο «Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις» του υπουργείου Ανάπτυξης και την υπογράφουν οι υπουργοί Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εθνικής Άμυνας.
Ειδικότερα, με την τροπολογία καταβάλλεται στα Ναυπηγεία το ποσό των 21,5 εκατομμυρίων ευρώ για την ολοκλήρωση των εργασιών που απαιτούνται προκειμένου να είναι επιχειρησιακά έτοιμα 3 υποβρύχια, τύπου 214 (Παπανικολής) και ένα, τύπου 209 καθώς και για την πληρωμή των 750 εργαζομένων των ΕΝΑΕ μέχρι τον Μάρτιο 2020. Επιπλέον, διατίθεται στα Ναυπηγεία Ελευσίνας το ποσό των 7,6 εκατομμυρίων ευρώ για τη ολοκλήρωση του προγράμματος ναυπήγησης των πυραυλακάτων του ΠΝ και την πληρωμή των μισθών των 550 εργαζομένων.
Μιλώντας στην ολομέλεια της Βουλής ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος ανέφερε ότι πρόκειται για παράταση του προγράμματος για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού.
«Στον Σκαραμαγκά αφορά την συνέχεια εργασιών σε τέσσερα υποβρύχια και στην Ελευσίνα όσον αφορά την ολοκλήρωση του προγράμματος κατασκευής δύο πυραυλακάτων, η πρώτη εκ των οποίων παραδίδεται οσονούπω και η δεύτερη θα παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό εντός του 2020».
Ο κ. Παναγιωτόπουλος ανέφερε ότι η ρύθμιση αυτή, διασφαλίζει κάποιον εργασιακό βίο και στην ουσία δίνει πίστωση χρόνου στην συνέχιση της λειτουργίας των ναυπηγείων ενόσω παράλληλα εξελίσσεται η διαδικασία εξεύρεσης επενδυτή για τη συνέχιση της λειτουργίας των δύο μεγάλων Ναυπηγείων της χώρας.
Δείτε απόσπασμα της ομιλίας του Υπουργού Εθνικής Άμυνας στη Βουλή:
Όπως αναφέρει η τροπολογία το ποσό των 21,5 εκατομμυρίων ευρώ εκτιμάται ότι θα καλύψει το κόστος των αναγκαίων εργασιών «αποκατάστασης των διαπιστωθέντων προβλημάτων των 4 Υ/Β, μέρος των οποίων οφείλεται στην έλλειψη επαρκούς συντήρησης αυτών με αποκλειστική ευθύνη των ΕΝΑΕ για το χρονικό διάστημα που προηγήθηκε της εμπλοκής του ΠΝ στην αποπεράτωση τους».
Υπενθυμίζεται ότι τα υποβρύχια «Πιπίνος», «Ματρώζος», «Κατσώνης» κατασκευάστηκαν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά την περίοδο 2011-2012, ενώ την ίδια περίοδο ολοκληρώθηκε και ο εκσυγχρονισμός του «Ωκεανός».
Όμως, από το 2012 έως το 2014 τα ΕΝΑΕ παρέμειναν κλειστά μετά τις καταδικαστικές αποφάσεις της ευρωπαϊκής επιτροπής ανταγωνισμού για τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις που είχαν λάβει τα ναυπηγεία στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Με τον Ν.4258/14 αποφασίστηκε να αναλάβει το Πολεμικό Ναυτικό την ολοκλήρωση των απαραίτητων εργασιών και δοκιμών στα υποβρύχια.
Από τότε μέχρι σήμερα προσωπικό του ΠΝ, οι εργαζόμενοι των ΕΝΑΕ και οι εταιρίες με υποκατασκευαστικό έργο στο πρόγραμμα των υποβρυχίων πραγματοποιούν εργασίες και δοκιμές οι οποίες, όπως αναφέρεται στη τροπολογία, κρίνονται επιτυχείς, ωστόσο για την ολοκλήρωση τους απαιτούνται επιπλέον πιστώσεις.
Η σημερινή τροπολογία είναι η τέταρτη στη σειρά, τη τελευταία πενταετία, που αποδεσμεύει κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό προκειμένου τα ακριβοπληρωμένα υποβρύχια να είναι εξ’ ολοκλήρου επιχειρησιακά έτοιμα.
Με την παρούσα τροπολογία διατίθεται επίσης το ποσό των 7,6 εκατομμυρίων ευρώ από τις πιστώσεις του Προγράμματος Επενδύσεων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στα Ναυπηγεία Ελευσίνας (ΝΒΕΕ Α.Ε), προκειμένου να ολοκληρωθεί η κατασκευή και ναυπήγηση των πυραυλακάτων Νο 6 και Νο 7.
Οι πυραυλάκατοι έπρεπε να έχουν παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό το 2018, αλλά αυτό δε συνέβη. Η διοίκηση των ναυπηγείων, οι εργαζόμενοι και το ΠΝ συμφώνησαν να δοθεί νέα παράταση για την ολοκλήρωση της κατασκευής και ναυπήγησης της πυραυλακάτου, η οποία συνοδεύτηκε με τη διάθεση επιπλέον 36 εκατομμύρια ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό.