Η Ιταλία δεν θα έρθει σε ρήξη με τους εταίρους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ εξαιτίας των σχεδίων της να υπογράψει μια συμφωνία με την Κίνα στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της «Μία ζώνη, Ένας δρόμος», δήλωσε ο Ιταλός πρωθυπουργός Τζουζέπε Κόντε.
Η πρωτοβουλία “Belt and Road” είναι ένα σχέδιο της Κίνας για την ενώσει με την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική. Η Ιταλία πρόκειται να υπογράψει ένα μνημόνιο συμφωνίας σχετικά την επόμενη εβδομάδα στη διάρκεια της επίσκεψης στη Ρώμη του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ.
«(Η προτεινόμενη συμφωνία είναι) αποκλειστικά οικονομική και εμπορική, απολύτως συμβατή με τη θέση μας στο ΝΑΤΟ και το ευρωπαϊκό σύστημα», εξήγησε ο Κόντε μιλώντας στην ιταλική εφημερίδα Corriere della Sera.
Η Ιταλία είναι η πρώτη χώρα των G7 που συμμετέχει στην πρωτοβουλία αυτή, ενώ οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες την αντιμετωπίζουν με επιφυλάξεις καθώς θεωρούν ότι είναι ένα μέσο για την Κίνα να επεκτείνει τη σφαίρα επιρροής της παγκοσμίως.
Παράλληλα ο Κόντε υπογράμμισε ότι η κυβέρνησή του θα επιδείξει «τη μέγιστη προσοχή» προκειμένου να υπερασπιστεί τα εθνικά συμφέροντα της Ιταλίας, «να προστατεύσει τις στρατηγικές της υποδομές, περιλαμβανομένων των τηλεπικοινωνιών και να αποφύγει τις επιθετικές επενδύσεις και τη μεταφορά γνώσης και υψηλής τεχνολογίας».
Σε ξεχωριστές δηλώσεις του στην ίδια εφημερίδα ένας εκπρόσωπος της ομάδας συμβούλων εθνικής ασφάλειας του Λευκού Οίκου, ο Γκάρετ Μαρκίς, προειδοποίησε ότι η συμφωνία Ιταλίας- Κίνας αποτελεί «πολιτικό κίνδυνο».
«Σε κάποιες καταγεγραμμένες περιπτώσεις η Κίνα κατάφερε να λάβει ως παράπλευρες εγγυήσεις στρατηγικούς πόρους χωρών που δεν κατάφεραν να αποπληρώσουν τα χρέη τους», επεσήμανε.
Παράλληλα η Corriere ανέφερε στο άρθρο της ότι ο Λευκός Οίκος έχει προειδοποιήσει την Ιταλία ότι δεν θα μπορεί πλέον να ανταλλάσσει πληροφορίες μαζί της, όπως για παράδειγμα εκθέσεις των υπηρεσιών ασφαλείας, αν η Ρώμη αγοράσει εξοπλισμό από τον κινεζικό όμιλο τηλεπικοινωνιών Huawei.
Επίσης οι ΗΠΑ έχουν απειλήσει ότι θα σταματήσουν να στέλνουν ευαίσθητα προϊόντα στα λιμάνια της Τεργέστης και της Γένοβας, αν επιτραπεί στην Κίνα να χτίσει εκεί υποδομές.