Με το Barbaros να καμουφλάρει την παρουσία του, διακόπτοντας εδώ και 19 ώρες, την εκπομπή σήματος μέσω του συστήματος AIS, τα ελληνικά μάτια στην περιοχή, η Φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς, καταγράφει κάθε κίνηση τόσο του τουρκικού ερευνητικού όσο και της φρεγάτας TCG Giresun (F-491), που το συνοδεύει. Στο ελληνικό πεντάγωνο αναλύουν τα δεδομένα στο σύνολο τους, και όχι με γνώμονα “τη φωτογραφία της στιγμής”, προκειμένου να διαμορφώσουν την τακτική τους, στην οποία δεν αποκλείεται -εάν απαιτηθεί- να δοθεί εντολή διεύρυνσης των ελληνικών δυνάμεων.
Προς ώρας το στίγμα της τουρκικής παρουσίας είναι διακριτό εντός της Κυπριακής ΑΟΖ, στην περιοχή η οποία δεσμεύτηκε παράνομα μέσω της Navtex, προκαλώντας την αντίδραση της Αθήνας, καθώς περιλαμβάνει και τμήμα της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Το νοτιοανατολικό άκρο της περιοχής που προβλέπει η τουρκική παράτυπη Navtex, απέχει περίπου 100 χιλιόμετρα από τους δύο πρώτους στόχους γεωτρήσεων στο τεμάχιο 10. Το δυτικό άκρο της περιοχής απέχει 220 χιλιόμετρα από τη Ρόδο και το ανατολικό άκρο 150 χιλιόμετρα από τις ακτές της Πάφου.
Άλλωστε αρκετά βορειότερα, και με εγγύτητα στον ναύσταθμο του Ακσαζ, καταγράφεται μια ενισχυμένη παρουσία τουρκικών μονάδων, η οποία δεν είναι ανησυχητική, αλλά δεν τροφοδοτεί εφησυχασμό. Oπως επίσης και οι πληροφορίες περί ισχυρής ή διακριτής παρουσίας τουρκικών υποβρυχίων στην περιοχή όπου πλέει το Barbaros. Από την άλλη είναι σαφές ότι στον ελληνικό σχεδιασμό υπάρχει μια ξεκάθαρη επιδίωξη κι αυτή δεν είναι άλλη από το να καταστεί σαφές προς την τουρκική πλευρά ότι δεν θα έχει τα περιθώρια για ένα remake των γεγονότων στο Οικόπεδο 3 της ΑΟΖ.
Άλλωστε ισχυρότατη είναι η παρουσία στα νότια της Κύπρος ρωσικών και αμερικανικών μονάδων, καθώς επίσης και άλλων χωρών, που τύποις είναι ανεπτυγμένες στο πλαίσιο προγραμματισμένων επιχειρησιακών δραστηριοτήτων, αλλά επί της ουσίας αποτελούν τα μάτια των υπερδυνάμεων στην περιοχή.
Στο μεταξύ, όλα δείχνουν ότι είναι θέμα ωρών ή ελάχιστων ημερών, για να βάλει πλώρη προς το σημείο γεώτρησης και το τουρκικό γεωτρύπανο Fatih (Πορθητής). Χθες, το γεωτρύπανο μετακινήθηκε σε άλλο –μακρύτερο προς το λιμάνι της Αττάλειας– σημείο του αγκυροβολίου και τα δρομολόγια από το λιμάνι προς το γεωτρύπανο σκαφών μεταφοράς προσωπικού και εφοδίων ήταν συνεχή – πέραν των δέκα.
Την ίδια ώρα, έντονη ήταν και η δραστηριότητα των τριών σκαφών υποστήριξης (των νορβηγικών Siem Sophie, Siem Louisa, Siem Sasha) που κινήθηκαν χθες επανειλημμένα εντός – εκτός λιμανιού για φόρτωση εφοδίων και υλικών για την υποστήριξη των πρώτων σταδίων της γεώτρησης. Να σημειωθεί ότι χθες το βράδυ το Fatih κινήθηκε και πάλι πιο κοντά στο λιμάνι, πιθανότατα λόγω καιρικών συνθηκών.