Δεν ανατρέπουν τον σχεδιασμό της Πολεμικής Αεροπορίας, οι συγκεχυμένες αναφορές και οι διαρκώς ανατρεπόμενες προβλέψεις για την ένταξη των F-35 στον αεροπορικό στόλο της Τουρκίας.
Με όρους επιχειρησιακούς και όχι πανικού, οι επιτελείς της είναι αποφασισμένοι να μείνουν στο αρχικό πλάνο και στην διακηρυγμένη απόφαση για μεθοδικά βήματα που θα διατηρήσουν σε υψηλό επίπεδο την αποτρεπτική ισχύ και ταυτόχρονα την ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο.
Με αυτές τις συντεταγμένες η αναβάθμιση του στόλου των F-16 είναι κομβική, αποτελώντας την γέφυρα για τη μετάβαση στην επόμενη εποχή που θα περιλαμβάνει την πρόσκτηση ενός αεροσκάφους 5ης γενιάς, αλλά δεν αποτελεί το μοναδικό βήμα. Η αντιμετώπιση της εξ’ανατολών, stealth απειλής απαιτεί και άλλα, “όπλα”, έξυπνα, που θα δώσουν και την απαραίτητη πίστωση χρόνου, που θα υπακούει και στις δημοσιονομικές ανάγκες.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας, έχει ως προίκα το απόσταγμα της μελέτης των “δικών της παιδιών” που συστηματικά εδώ και χρόνια επεξεργάζονται την παράλληλη λύση για την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του F-35. Η αξιοποίηση της τεχνολογίας των παθητικών ραντάρ βρίσκεται στα νέα όπλα που η ηγεσία θέλει να εντάξει στην φαρέτρα της. Εδώ και κάποιες ημέρες έχει υποβληθεί μια πρόταση που ανταποκρίνεται, τουλάχιστον με βάση τις θεωρητικές προδιαγραφές του, σε αυτήν την απαίτηση.
Προ ημερών πραγματοποιήθηκε στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, συνάντηση των εκπροσώπων της εταιρείας «Hensoldt Sensors GmbH», κ. Martin Russ (Sales Director) και κ. Νικόλαου Καλαμπούκα, με τους αρμόδιους επιτελείς του ΓΕΑ. Σκοπός της συνάντησης ήταν η παρουσίαση συστήματος επιτήρησης της εταιρείας βασισμένο σε τεχνολογία παθητικής παρακολούθησης στόχων με την επωνυμία «Twinvis».
Το παθητικό σύστημα ραντάρ TwInvis, παρουσιάσεστηκε σε ζωντανή λειτουργία, κατά τη διάρκεια της φετινής Διεθνούς Έκθεσης Αεροδιαστημικής (ILA) στο Βερολίνο. Το νέο όνομα προϊόντος «TwInvis» αποτελείται από «twin» + «αόρατο», καθώς ούτε το ίδιο το TwInvis ούτε οι στόχοι που πρέπει να ανιχνευθούν εκπέμπουν τυχόν σήματα από μόνοι τους, πράγμα που σημαίνει ότι είναι «αόρατα». Το σύστημα TwInvis, το οποίο μπορεί να ενσωματωθεί σε όχημα παντός εδάφους ή φορτηγό, δεν εκπέμπει τα δικά του σήματα για την παρακολούθηση της εναέριας κυκλοφορίας, αλλά απλά αναλύει «παθητικά» τις ηχώ των σημάτων από ραδιοφωνικούς ή τηλεοπτικούς σταθμούς.
«Οι νέοι ανεπτυγμένοι, εξαιρετικά ευαίσθητοι ψηφιακοί δέκτες μας καθιστούν τώρα δυνατό για ένα σύστημα TwInvis να παρακολουθεί μέχρι και 200 αεροσκάφη σε 3D σε ακτίνα 250 χιλιομέτρων. Αυτό ήταν αδιανόητο ακόμη και πριν από λίγα χρόνια », είχε δηλώσει ο διευθύνων σύμβουλος της HENSOLDT Thomas Müller. «Αυτό θα ανοίξει εντελώς νέες επιλογές για εφαρμογή σε τομείς όπως η αεράμυνα, η προστασία μεγάλων εκδηλώσεων ή ο έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας.»
Λειτουργώντας ως απλοί δέκτες, τα παθητικά συστήματα ραντάρ ανιχνεύουν τα αεροσκάφη αναλύοντας τα σήματα που αντικατοπτρίζουν από τις υπάρχουσες εκπομπές τρίτων. Το σύστημα TwInvis της HENSOLDT, φέρεται κατά τους κατασκευαστές του, να υπερέχει με μια πολύ ακριβή εικόνα του καλυμμένου εναέριου χώρου, που επιτυγχάνεται με την ταυτόχρονη ανάλυση ενός μεγάλου αριθμού ζωνών συχνοτήτων. Για παράδειγμα, μπορούν να αναλυθούν ταυτόχρονα έως και 16 πομποί FM (αναλογικό ραδιόφωνο) συν 5 συχνότητες που χρησιμοποιούνται από διάφορους πομπούς DAB και DAB + (ψηφιακό ραδιόφωνο) καθώς και DVB-T και DVB-T2 (ψηφιακή επίγεια τηλεόραση) . Επιπλέον, η νέα γενιά λογισμικού της HENSOLDT θα προσφέρει πρωτοφανείς επιδόσεις όσον αφορά την εμβέλεια και την ακρίβεια της ανίχνευσης.
Σε αστικές εφαρμογές, τα παθητικά συστήματα ραντάρ καθιστούν εφικτό τον οικονομικό έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας χωρίς πρόσθετες εκπομπές και χωρίς τη χρήση συχνοτήτων μετάδοσης, οι οποίες είναι ελλιπείς. Σε στρατιωτικές εφαρμογές, το σύστημα επιτρέπει την επιτήρηση ευρείας περιοχής χρησιμοποιώντας δικτυωμένους δέκτες, προσφέροντας παράλληλα το πλεονέκτημα ότι τα παθητικά συστήματα ραντάρ δεν μπορούν να εντοπιστούν από τον εχθρό και είναι πολύ δύσκολα να μπουν. Επιπλέον, δεν απαιτείται καμία συμφωνία με οποιαδήποτε άλλη δημόσια αρχή, καθώς δεν υπάρχει ακτινοβολία, η οποία επιτρέπει στο σύστημα να είναι έτοιμο γρήγορα για ανάπτυξη σε νέες τοποθεσίες και επίσης να χρησιμοποιείται σε αστικές περιοχές. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένα άλλο πλεονέκτημα της νέας τεχνολογίας: το σύστημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε χώρους όπου η κάλυψη ήταν ανεπαρκής, ιδιαίτερα / για παράδειγμα, στις ορεινές περιοχές.