Μια στενότερη στρατιωτική και βιομηχανική σχέση μεταξύ Πεκίνου και Μόσχας θα μπορούσε να ανοίξει την πόρτα για την κατασκευή stealth μαχητικών κάθετης απογείωσης και για τις δύο δυνάμεις.
Καθώς το Πολεμικό Ναυτικό της Κίνας συνεχίζει την ταχεία ανάπτυξη του, τα προβλήματα είναι αναμενόμενα, αφού πρόσφατες αναφορές υποδηλώνουν ότι υπήρξαν σοβαρές αστοχίες με το πρώτο μαχητικό για αεροπλανοφόρα, το J-15. Πράγματι, το Ναυτικό έχει υποστεί τις πρώτες απώλειες πιλότων του σε εκπαιδευτικές ασκήσεις και δοκιμές.
Βεβαίως, οι δραστηριότητες των αεροπλανοφόρων είναι εγγενώς επικίνδυνες, επομένως δεν είναι καθόλου απρόσμενες αυτές οι αποτυχίες, ωστόσο, δημιουργούνται ερωτήματα για το μέλλον της κινεζικής ναυτικής αεροπορίας.
Ο κινεζικός στρατιωτικός τύπος είναι γεμάτος με αναφορές τα τελευταία χρόνια σχετικά με το αν είτε το J-20 είτε το J-31 θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση για το αεροσκάφος επόμενης γενιάς του Κινεζικού Πολεμικού Ναυτικού. Υπήρξαν επίσης πολύ σημαντικοί υπαινιγμοί για ένα κινεζικό πολεμικό drone, παρόμοιο με το US Navy X-47, το οποίο θα μπορούσε να εκτοξεύεται από τα αεροπλανοφόρα.
Έχει παρατηρηθεί συχνά ότι τα ελικόπτερα του Πολεμικού Ναυτικούς της Κίνας, κυρίως τα μοντέλα Z-18 και Z-20, που θα αναπτυχθούν μέσα στην επόμενη δεκαετία θα έχουν εξίσου σημαντικό ρόλο στην μεταβαλλόμενη στρατιωτική ισορροπία στην περιοχή της Ασία και του Ειρηνικού.
Αυτά τα νέα ελικόπτερα θα λειτουργούν σε συνδυασμό με άλλα ελικόπτερα όπως το Type – 075 ελικόπτερο αεροπλανοφόρου που αυτή τη στιγμή μάλλον κατασκευάζεται. Αυτό όμως που ταλανίζει το ενδιαφέρον πολλών τον τελευταίο καιρό είναι αν το Πεκίνο πρόκειται να σχεδιάσει το δικό του μαχητικό σύντομης απογείωσης – κάθετης προσγείωσης (STOVL), δηλαδή ένα δικό του F-35B.
Πριν από λίγα χρόνια, το Πεκίνο εισήγαγε ένα ρωσικό πρωτότυπο Yak-141 STOVL για να το μελετήσει. Το 2017, όμως η κατάσταση έγινε πιο ενδιαφέρουσα καθώς κυκλοφόρησε στον κινεζικό Τύπο μια συνέντευξη ενός από τους κορυφαίους πιλότους δοκιμών STOVL αεροσκαφών, του Αντρέι Σινίτσιν, με τον εκπληκτικό τίτλο “ Ξεπερνώντας το F-35B”.
Ωστόσο, μεγάλο μέρος της συνέντευξης με τον πρώην σοβιετικό πιλότο δοκιμών θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως προειδοποίηση για την Κίνα να αποφύγει τα αεροσκάφη STOVL, καθώς εξηγούσε πως αυτή η τεχνολογία είναι εξαιρετικά περίπλοκη, ενώ οι πιλότοι πρέπει να έχουν ένα ασυνήθιστο επίπεδο ψυχολογικής αντοχής για να αντέξουν την πρόκληση να ελέγχουν αυτά τα μοναδικά αεροσκάφη.
Στη συνέχεια ο πιλότος παραδέχεται ότι οι εξελίξεις στην τεχνολογία έχουν διευκολύνει τους πιλότους σε κάποιο βαθμό, αλλά αναφέρει επίσης ότι οι πιλότοι αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας στα μάτια και στο σώμα τους, προβλήματα που σχετίζονται με τις δυνάμεις G σε ελιγμούς προσγείωσης και απογείωσης.
Εάν οι Κινέζοι χρειάζονταν περισσότερες προειδοποιήσεις, ο Σινίτσιν λέει ότι το Yak-38 δεν μπορεί να συγκριθεί με τις επιδόσεις των αεροσκαφών Su-25 στο Αφγανιστάν.
Εντούτοις υπάρχουν και κάποια σημεία που μπορούν να έχουν θετικό μέλλον. Το κύριο πλεονέκτημα των αεροσκαφών STOVL, φυσικά, είναι ότι απαιτούν μόνο μια μικρή ζώνη απογείωσης.
Ο πρώην σοβιετικός πιλότος δοκιμών εξηγεί ότι η τεχνολογία STOVL απαιτεί τεράστια δέσμευση χρόνου και πόρων μιας χώρας. Σε άλλο σημείο ο σοβιετικός πιλότος αναφέρει πως όσον αφορά την έρευνα και την καινοτομία, η Σοβιετική Ένωση ήταν δέκα χρόνια μπροστά από τη Δύση, κάτι που μπορεί να φανεί από το γεγονός ότι F-35B χρησιμοποιεί μερικές τεχνολογικές καινοτομίες από το Yak-141 και ότι ορισμένα από τα σχεδιαστικά του στοιχεία έχουν εξαιρετικές ομοιότητες, ενώ καταλήγει λέγοντας πως η η Ρωσία θα παράγει μια νέα γενιά jet που σχεδιάζει να ξεπεράσει το F-35B σε δυνατότητες, κάτι που αναφέρθηκε και σε άλλες ρωσικές πηγές.
Από τη συγκεκριμένη συνέντευξη δημιουργούνται κάποια ερωτήματα. Τι θα συμβεί αν η Ρωσία και η Κίνα συνδυάσουν τις προσπάθειές τους σε ένα μαχητικό STOVL; Ένας τέτοιος συνδυασμός θα έβαζε κινεζικούς πόρους και μεθοδικό σχεδιασμό μαζί με την άφθονη ρωσική εμπειρία και την ιδιοφυΐα τους στο σχεδιαστικό τομέα .
Το κέρδος θα είναι προφανές και για τις δύο χώρες. Ωστόσο, ένα αεροσκάφος STOVL δεν είναι ένα απλό έργο και το απαιτούμενο επίπεδο εμπιστοσύνης και συνεργασίας θα ήταν πράγματι αποθαρρυντικό.
Είναι αλήθεια ότι η Μόσχα και το Πεκίνο έχουν ήδη αποφασίσει να συνεργαστούν σε ένα ελικόπτερο βαρέων μεταφορών και σε άλλα προγράμματα, αλλά ακόμα δεν είναι σαφές αν οι Κινέζοι γίγαντες θα προτιμήσουν την εμβάθυνση της στρατιωτικής και οικονομικής συνεργασίας τους με τους Ρώσους.
Δείτε ένα εξαιρετικό βίντεο από τις δυνατότητες του F-35B :