Την περασμένη εβδομάδα, το Τόκιο δώρισε δύο περιπολικά σκάφη στη Σρι Λάνκα, σύμφωνα με το ChannelNewsAsia. Τα σκάφη κοστίζουν πάνω από 11 εκατ. δολ.
Ο Ινδικός Ωκεανός ήταν πάντα στρατηγικής σημασίας θαλάσσιος διάδρομος, διευκολύνοντας το εμπόριο μεταξύ Μέσης Ανατολής και Αφρικής, καθώς επίσης και μεταξύ Αφρικής και Ασίας. Η σημασία του έχει γίνει μεγαλύτερη τα τελευταία χρόνια, καθώς η Κίνα συνεχίζει να αναπτύσσεται. Η Κίνα είναι ο βασικός εμπορικός ανταγωνιστής που η Ιαπωνία έχει στην Ασία, ενώ αποτελεί πρόκληση για τις ΗΠΑ καθώς και για τη συνεχιζόμενη κυριαρχία της στον Ινδικό Ωκεανό και τη Νότια Κινεζική Θάλασσα.
Η κίνηση από ιαπωνικής πλευράς έγινε έναν χρόνο αφότου η κινεζική CM Port έκανε μία πληρωμή ύψους 584 εκατ. δολ. στη Σρι Λάνκα, στο πλαίσιο συμφωνίας ύψους 1,12 δισ. δολ. για τη λειτουργία του λιμανιού Hambantota στη χώρα. Η συμφωνία, που υπεγράφη τον Ιούλιο του 2017, επιτρέπει στη CM Port να έχει τη λειτουργία του λιμανιού για 99 χρόνια.
Τα 1,12 δισ. δολ. θα χρησιμοποιηθούν για τη μείωση του χρέους της Σρι Λάνκα προς την Κίνα.
Η Κίνα ξεκίνησε την επέκτασή της στη Σρι Λάνκα το 2007, όταν το Πεκίνο ενεπλάκη στη σύγκρουση με τους Τίγρεις Ταμίλ, παρέχοντας στον πρόεδρο Ρατζαπάκσα τη διπλωματική και στρατιωτική στήριξη που χρειαζόταν. Ακολούθησαν δάνεια με υψηλό επιτόκιο και μεγάλα κατασκευαστικά πρότζεκτ, που οδήγησαν στην υπερχρέωση της Σρι Λάνκα έναντι της Κίνας.
Το χρέος της Σρι Λάνκα ήταν στο 77,60% του ΑΕΠ το 2017, πολύ υψηλότερο από τον μέσο όρο του 69,69% μεταξύ 1950 and 2017, σύμφωνα με το TradingEconomics.
Σήμερα το έλλειμμα του προϋπολογισμού της Σρι Λάνκα βρίσκεται περίπου στο 5,5% του ΑΕΠ.
Τώρα, είναι μια πολύ κακή στιγμή η Σρι Λάνκα να χρεωθεί περισσότερο. Η χώρα ήδη ζει πάνω από τις δυνάμεις της, όπως φαίνεται από τα συνεχιζόμενα ελλείμματα τρεχουσών συναλλαγών, που ήταν περίπου 2,60% του ΑΕΠ το 2017.
H Σρι Λάνκα πήρε μέτρα για να αντιμετωπίσει το αυξανόμενο χρέος της προς την Κίνα, υπογράφοντας συμφωνίες που αντάλλαξαν χρέος με ίδιες μετοχές. Έτσι, κατέστησε την Κίνα ιδιοκτήτη σημαντικών έργων υποδομών, όπως είναι το μεγάλο λιμάνι στη Σρι Λάνκα, που λειτουργεί σαν σημείο-κλειδί για τον Πεκίνο στον Ινδικό Ωκεανό.
Ωστόσο, η επιθετική απόπειρα της Κίνας να ελέγξει το εμπόριο στη Νότια Κινεζική Θάλασσα και στον Ινδικό Ωκεανό έχει αρχίσει να προκαλεί την οργή της Ιαπωνίας και της συμμάχου της Ινδίας.
Οι δύο χώρες έκαναν κοινές ναυτικές ασκήσεις στη Malabar, στον Κόλπο της Βεγγάζης, μόλις τον προηγούμενο χρόνο. Συνασπίστηκαν για να προτείνουν την ιδέα ενός «Διαδρόμου Ανάπτυξης Ασίας-Αφρικής» (AAGC) σαν εναλλακτική στον Δρόμου του Μεταξιού της Κίνας.
Τώρα το Τόκιο ενδιαφέρεται να ενισχύσει τις άμυνες της Σρι Λάνκα. Η κίνηση που έκανε είναι κυρίως συμβολική, και όχι ουσίας, και μπορεί να αποδειχθεί ότι ήταν πολύ μικρή και ότι έγινε πολύ αργά.
«Εκτός από το ότι άργησε, η Ιαπωνία δεν έχει τους οικονομικούς πόρους ώστε να φτάσει την Κίνα» σχολίασε ο Stathis Giannikos, Γενικός Διευθυντής του Pushkin Institute.
Οι επενδυτές πάντως θα παρακολουθούν την κατάσταση, καθώς η πρόσφατη κίνηση της Ιαπωνίας έχει δημιουργήσει άλλο ένα μέτωπο μεταξύ των δύο δυνατών εθνών της Ασίας, αυξάνοντας το γεωπολιτικό ρίσκο για όσους σκέφτονται να κάνουν επενδύσεις στην περιοχή.
Οι χρηματοπιστωτικές αγορές πάντως φαίνεται να αγνοούν τους ενδεχόμενους κινδύνους.
Τελικά, οι αγορές λειτουργούν με τη θεμελιώδη αξία των επενδύσεων και όχι με βάση του γεωπολιτικούς κινδύνους.
Πηγή: Capital