Το «πάγωμα» των διαπραγματεύσεων για το πρόγραμμα αναβάθμισης των 85 μαχητικών αεροσκαφών της Πολεμικής μας Αεροπορίας στην σύγχρονη έκδοση Viper, είναι μια από τις παρενέργειες του «λουκέτου» στην κυβέρνηση των ΗΠΑ
«Βρισκόμαστε στην ευτυχή-αν μπορεί να την χαρακτηρίσει κανείς έτσι- θέση να μην λειτουργεί η κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής και να λειτουργεί η ελληνική διοίκηση.» έλεγε χαρακτηριστικά πηγή του υπουργείου Εθνικής Άμυνας που παρακολουθεί από κοντά τις διαπραγματεύσεις με την αμερικανική πλευρά. Αναφορικά με τον ορίζοντα επανεκκίνησης των συζητήσεων η ίδια πηγή αρκέστηκε να σημειώσει: «Η οριστική άρση στο καθεστώς αναστολής λειτουργίας θα επανεκκινήσει την διαδικασία.»
Η διαπραγμάτευση
Το αρχικό χρονοδιάγραμμα πάντως το οποίο έθετε ως επιδίωξη, τουλάχιστον την ολοκλήρωση των συζητήσεων στο οικονομικό σκέλος, είχε ούτως ή αλλως μετατεθεί για μετά τα τέλη Ιανουαρίου. Ακόμη και το ραντεβού της 8ης Ιανουαρίου πήγε πιο πίσω παρότι οι αμερικανοί διαπραγματευτές επιζητούσαν οι διαβουλεύσεις να πραγματοποιηθούν μέσω τηλεδιάσκεψης, κάτι φυσικά που δεν απεδέχθη η ομάδα της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων.
Η αμερικανική πλευρά κατά τις πρώτες συζητήσεις που έγιναν με το νέο έτος έδειχνε ανυποχώρητη στο ζήτημα της υψηλής προκαταβολής που ανερχόταν έως και στο 50% του συνολικού μπάτζετ του προγράμματος, ήτοι με βάση το ποσό έγκρισης από το Κογκρέσο άνω των 800 εκατομμυρίων δολαρίων. Από την άλλη πλευρά οι έλληνες διαπραγματευτές επιμένουν στο βασικό πλάνο που θέτει ως ταβάνι στο οικονομικό το 1,1 δις και αποπληρωμή σε βάθος δεκαετίας.
Παράλληλα όμως οι Έλληνες διαπραγματευτές θέλουν να εξελίσσεται και η συζήτηση για το ποιοτικό κομμάτι που αφορά την αναβάθμιση αυτή καθαυτή. Τόσο στο κομμάτι των «μετατροπών και των προσθηκών» όσο και στο κομμάτι της υποστήριξης και των ανταλλακτικών. Ταυτόχρονα όπως είχε γίνει γνωστό η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων έχει ζητήσει από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας διευκρινίσεις για τους τρεις τύπους των F-16 που προκρίθηκαν, μετά την εισαγωγή στη δεύτερη φάση των συζητήσεων, να αναβαθμιστούν.
Μια διαδικασία πάντως που σύμφωνα με ορισμένες πηγές του ελληνικού Πενταγώνου είναι καθαρά τυπική και σε καμμία δεν επηρεάζει τον αριθμό των 85 μαχητικών που θα μπουν στο πρόγραμμα. Άλλωστε όπως σημείωνε υψηλόβαθμος αξιωματούχος «δεν θα είχε κανέναν νόημα η αναβάθμιση εάν μιλάμε για λιγότερα από 85 αεροσκάφη»