«Προσγειώνονται» εντός της προσεχούς εβδομάδας οι αμερικανοί «μνηστήρες» του προγράμματος αναβάθμισης του στόλου των F-16 της Πολεμικής μας Αεροπορίας.
Οι κολοσσοί Lockheed Martin και Boeing ερίζουν για να αποσπάσουν το YES των παραγόντων του ελληνικού Πενταγώνου στις διαπραγματεύσεις που θα ξεκινήσουν καταρχήν σε χαμηλό επίπεδο και εν συνεχεία στο ανώτερο.
Η «σφήνα» πάντως της Boeing φαίνεται ότι καταρχήν προσθέτει και ένα διαπραγματευτικό χαρτί στα χέρια της κυβέρνησης στις παράλληλες διαβουλεύσεις που ξεκίνησαν, αρκετά νωρίτερα, με την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin.
Και ενώ παράγοντες του ελληνικού πενταγώνου δεν απέκλειαν, την εκδήλωση ενδιαφέροντος-αν δεν έχει ήδη συμβεί- και από τρίτο μνηστήρα, η πρόταση της Boeing προσδίδει άλλο ενδιαφέρον στην υπόθεση.
Άλλωστε με βάση όσα δημοσιοποιήθηκαν, η Boeing προτείνει αναβάθμιση και των 123 αεροσκαφών με κόστος ισόποσο με το ανώτατο πλαφόν που έχει θέσει η ελληνική πλευρά, και επιπλέον ρίχνει στο τραπέζι και τον «άσσο» της προμήθειας αεροσκαφών F-15.
Το ποσό αυτό μάλιστα ανέρχεται το 50% των κονδυλίων που πρέπει να καταβληθούν στην κατασκευάστρια Lockheed Martin για την αναβάθμιση του ίδιου αριθμού αεροσκαφών. Ταυτόχρονα το χρονοδιάγραμμα παράδοσης είναι σαφώς πιο βραχύ από το αντίστοιχο που προτείνει η έτερη διεκδικήτρια.
Πολλοί έσπευσαν να αμφισβητήσουν ευθέως και εν τη γενέσει της την συγκεκριμένη πρόταση. Κάτι που δεν φαίνεται να ισχύει για τα στελέχη που μετέχουν στις διαπραγματεύσεις.
Όπως άλλωστε σημείωνε στο onalert, υψηλόβαθμη πηγή του ελληνικού πενταγώνου, που έχει γνώση των διαπραγματεύσεων αλλά και της προετοιμασίας που έχει κάνει η ελληνική πλευρά: «τίποτα δεν μπορεί να απορριφθεί εκ των προτέρων, εάν δεν μελετηθεί και αξιολογηθεί βήμα-βήμα, κομμάτι-κομμάτι.»
Και σε αυτό το πεδίο ήδη είναι έτοιμος- όπως γλαφυρά ανέφερε η ίδια πηγή ενημέρωσης- «ολόκληρος τόμος ερωτημάτων και παρατηρήσεων» και συμπλήρωνε ότι «δεν πρόκειται να διεξαχθούν αόριστες και γενικόλογες συζητήσεις επί των προθέσεων αλλά επί του πραγματικού που θα πρέπει να αποδεικνύεται»
Στο αντίπαλο στρατόπεδο εκείνο της Lockheed Martin, τα στελέχη της ενημέρωσαν ότι είναι έτομα να μπουν στο πρώτο αεροπλάνο για Αθήνα και να ξεκινήσουν τις συζητήσεις στο επικρατέστερο της αναβάθμισης των τριών εκδόσεων των αεροσκαφών που προκρίνει η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας.
Σε αυτό το μέτωπο τα πράγματα δεν είναι ευκολα με δεδομένες τις υψηλές οικονομικές απαιτήσεις της «μητέρας» των F-16 αλλά δεν αποτελούν και αχαρτογράφητα νερά για τους ανθρώπους της πολεμικής αεροπορίας που θα συμμετάσχουν στις διαπραγματεύσεις:
«Την Lockheed την ξέρουμε και μας ξέρει 30 χρόνια πια. Γνωρίζει ότι γνωρίζουμε τι ζητάμε. Γνωρίζουμε ότι γνωρίζει τι χρειαζόμαστε», ήταν το χαρακτηριστικό λογοπαίγνιο.
Με αυτά τα δεδομένα επιβεβαιωνόταν πλήρως οι προβλέψεις για μετάθεση του αρχικού χρονοδιαγράμματος για την υπογραφή του σχετικού MOU(Memorandum Of Understanding) έως τα τέλη Δεκεμβρίου.
Οι παράγοντες του ελληνικού πενταγώνου πάντως εμφανίζονταν ενοχλημένοι για το κλίμα που έχουν δημιουργήσει οι δημόσιες τοποθετήσεις αλλά και οι διαρροές. Όπως σημείωναν «μόνο ζημιά κάνει. θα βλάψει παρά θα ενισχύσει την προσπάθεια για να πιάσει τόπο κάθε ευρώ που θα δοθεί»
Αντεπαρέβαλαν μάλιστα σε δηκτικό τόνο ότι είναι οι ίδιες πηγές που ασκούσαν κριτική από τις αρχές του έτους για καθυστερήσεις στην αποστολή του LOR(Letter of Request) όταν όχι απλώς είχε αποσταλεί αλλά είχε ήδη παραληφθεί από την αμερικανική εταιρεία.