Μάχη με τις φλόγες και τους δυνατούς ανέμους (σχεδόν πέντε μποφόρ φτάνει η έντασή τους) δίνουν οι πυροσβέστες που προσπαθούν να θέσουν υπό έλεγχο τη φωτιά στην Ανατολική Μάνη, που ξέσπασε το περασμένο Σάββατο (01.07.2017) αλλά αναζωπυρώθηκε και κατέστρεψε περιουσίες.
Η Πολεμική Αεροπορία σήμερα έστειλε δύο αεροσκάφη CL-215 για την κατάσβεση της πυρκαγιάς στην Μάνη. Επιπλέον η Πολεμική Αεροπορία εχει διεξάγει 64 Εξόδους απο τις 30/6/17 – 02/7/17, συνολικά 136,3 ώρες, σε επιχειρήσεις αεροπυρόσβεσης.
Ο εναέριος Στόλος των πυροσβεστικών αεροσκαφών της ΠΑ είναι το πλέον αποτελεσματικό όπλο εναντίον των πυρκαγιών.
Όμως το εναέριο σύστημα πυρόσβεσης πάσχει στη χωρά μας με κύρια αιτία την έλλειψη σύγχρονων και κατάλληλων αεροσκαφών και τα περιορισμένα κονδύλια για την αντικατάσταση των υφιστάμενων παλαιών τύπων. Ταυτόχρονα οι προσπάθειες που γίνονται για την ενίσχυση του αεροπορικού Στόλου των πυροσβεστικών μέσων με μισθωμένα ελικόπτερα αποδεικνύονται και ανεπαρκή αλλά και ακριβά στο κόστος ενοικίασης.
Η ΠΑ διαθέτει σήμερα περί τα 13 με 14 αεροσκάφη CL-215, 8 CL-415 και 22 Μ-18Β/ΒS Dromader. Οι αριθμοί αυτοί ενισχύθηκαν το 2016 και με 4 CH-47DG/SD της ΑΣ του 4ου ΤΕΑΣ τα οποία φέρουν ειδικό κάδο, ενώ στον ίδιο επιστρατεύθηκαν και τα 2 AS 332L1 του Πυροσβεστικού Σώματος τα οποία μπορούν να φέρουν κάδο 3405 λίτρων.
Ποιες είναι οι πραγματικές δυνατότητες;
Παρά το γεγονός ότι οι αριθμοί μπορεί να φαντάζουν μεγάλοι εντούτοις κανένα πρακτικά αεροσκάφος από τα ανωτέρω ή ελικόπτερο δεν είναι κατάλληλο για αποστολές αεροπυρόσβεσης και μάλιστα της έντασης που παρατηρούνται στην Ελλάδα.
Σε ότι αφορά τα CL-215 τα αεροσκάφη έπρεπε να είχαν αποσυρθεί εδώ και χρόνια από την ενεργό υπηρεσία, καθώς έχουν ξεπεράσει κάθε όριο πτητικής εκμετάλλευσης με 40 χρόνια συνεχών επιχειρήσεων. Το συμβάν με την αναγκαστική προσγείωση του CL-215 στη Λακωνία είναι ακόμη μια απόδειξη του επικίνδυνου της κατάστασής τους, ενώ δεν θρηνήσαμε θύματα εξαιτίας των έμπειρων και ψύχραιμων χειριστών που επέβαιναν σε αυτά.
Αντιθέτως τα CL-415 αν και πρακτικά είναι το ίδιο αεροσκάφος με τα CL-215, συνιστούν νεότερη έκδοση με πλεονέκτημα τους ισχυρότερους κινητήρες και σύγχρονο πιλοτήριο που εξασφαλίζουν αξιοπιστία με ικανότητα μεταφοράς νερού 6 τόνων. Πρόκειται δηλαδή για τα πλέον ικανά μέσα για αυτήν την αποστολή που διαθέτει η ΠΑ.
Τα 22 α/φη Μ-18Β/ΒS Dromader είναι μικρά αεροσκάφη εξαιρετικά περιορισμένων δυνατοτήτων που αγοράστηκαν το 1984 με την όποια συμβολή τους να περιορίζεται σε επιτήρηση δασικών εκτάσεων.
Επιπλέον την τελευταία πενταετία η ενοικίαση εναέριων μέσων κόστισε στο ελληνικό Δημόσιο πάνω από 180 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο θα μπορούσε να είχε δαπανηθεί για την αγορά νέων αεροσκαφών.
Τα πολύτιμα για τις Ε.Δ, ελικόπτερα τύπου CH-47DG/SD Chinook συνδράμουν στο παραπάνω έργο χωρίς να είναι σχεδιασμένα για επιχειρήσεις κατάσβεσης πυρκαγιών.
Χρησιμοποιούνται μόνο ως συμπληρωματικά των λοιπών κατάλληλων ιπταμένων πυροσβεστικών μέσων, σε έσχατη ανάγκη με επιπτώσεις στην υποβάθμιση του επιπέδου της επιχειρησιακής εκπαίδευσης, της ικανότητας εκτέλεσης επιχειρησιακών αποστολών και ταυτόχρονη φθορά υλικού που υποφέρει ήδη από μειωμένες διαθεσιμότητες. Ότι συμβαίνει δηλαδή και με τις αερομεταφορές που επίσης έχουν επιφορτιστεί να εκτελούν ελλείψει αρμόδιου κρατικού φορέα και εξειδικευμένων μέσων..