Τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Τουρκικός Στρατός στον τομέα των αρμάτων μάχης αποτυπώνονται στην νέα προσπάθεια της γειτονικής χώρας να εκσυγχρονίσει περισσότερα άρματα μάχης τύπου Leopard 2A4 και M60Α3.
Σύμφωνα με την ανάλυση που υπογράφει ο Γιώργος Τσιμπούκης επικαλούμενος τα διεθνή ΜΜΕ η Τουρκία σκάφτεται σοβαρά να προχωρήσει σε ένα τρίτο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού αρμάτων μάχης μετα τα ανάλογα προγράμματα που εφαρμόστηκαν σε 171 Leopard 1A1 και σε 170 M60A3 την περασμένη δεκαετία.
Από αυτά τα προγράμματα η τουρκική βιομηχανία απέκτησε σημαντική τεχνογνωσία κυρίως από το Ισραήλ που ανέλαβε τον εκσυγχρονισμό των 170 Μ60, ενώ σημαντικά κονδύλια δαπανήθηκαν για την ανάπτυξη του Συστήματος Ελέγχου Πυρός Volkan από την τουρκική εταιρεία Aselsan για τον εκσυγχρονισμό των Leopard 1A1.
Όπως αναφέρεται στο σχετικό δημοσίευμα του defencenews.com η Τουρκία μελετά την δυνατότητα εκσυγχρονισμού 100 αρμάτων μάχης Leopard 2Α4 και 300 M60Α3.
Αν και δεν αναφέρεται ποια εταιρεία θα αναλάβει τα δύο αυτά προγράμματα εκτιμάται ότι για τον εκσυγχρονισμό των γερμανικών αρμάτων, η Τουρκία θα αναθέσει τις εργασίες στην γερμανική εταιρεία Rheinmetall, η οποία μαζί με την τουρκική ιδιωτική εταιρεία BMC, ο ιδιοκτήτης της οποίας διατηρεί εξαιρετικές φιλικές προσωπικές σχέσεις με τον Ερντογάν και την Μαλαισιανή εταιρεία Etika Strategi έχει συγκροτήσει την κοινοπραξία RBSS.
Από την άλλη πλευρά η κρατική εταιρεία Aselsan έχει παρουσιάσει εδώ και χρόνια ένα πακέτο εκσυγχρονισμού του γερμανικής κατασκευής άρματος μάχης το οποίο έχει κωδικοποιηθεί ώς Leopard 2A4NG.
Η κρατική τουρκική εταιρεία έχει ήδη παρουσιάσει ένα πρωτότυπο της συγκεκριμένης πρότασης, η οποία περιλαμβάνει αναβάθμιση των ηλεκτροπτικών, σύστημα INS, νέο Σύστημα Ελέγχου Πυρός, διασυνδέσεις των υποσυστημάτων με το σύστημα ελέγχου πυρός των επικοινωνιών, νέα χειριστήρια για το πλήρωμα ηλεκτρικό σύστημα περιστροφής του πύργου, ολοκληρωμένο σύστημα C4I/BMS τουρκικής κατασκευής, αισθητήρες προειδοποίησης εκπομπής δέσμης laser, περιμετρικές κάμερες για τον οδηγό, σύστημα κατάσβεσης πυρκαγιάς.
Στον τομέα του οπλισμού το πακέτο εκσυγχρονισμού περιλαμβάνει με τον νέο σταθεροποιημένο τηλεχειριζόμενο πυργίσκο SARP εξοπλισμένο με πολυβόλο των 12,7 χλστ τοποθετημένο στον πύργο του άρματος, ενώ όσον αφορά την προστασία του άρματος το Leopard 2A4NG διαθέτει νέα προστιθέμενη θωράκιση της γερμανικής εταιρείας IBD Deisenroth Engineering.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της ιστοσελίδας το κόστος εκσυγχρονισμού ανα άρμα θα κυμανθεί μεταξύ 2-3 εκατ. δολάρια, με αποτέλεσμα το συνολικό κόστος των δύο προγραμμάτων του εκσυγχρονισμού των Leopard 2A4 και των Μ60 να κυμαίνεται μεταξύ 900 εκατ.-1,2 δις δολάρια.
Το δημοσίευμα δεν αναφέρει ποια εταιρεία θα αναλάβει τον εκσυγχρονισμό των 300 M60Α3, αφού το προηγούμενο πρόγραμμα που είχε εφαρμοστεί πριν από πολλά χρόνια στα 170 άρματα Μ60 του Τουρκικού Στρατού το είχε αναλάβει η ισραηλινή εταιρεία Israeli Military Industries (IMI).
Παράλληλα με αυτά τα προγράμματα, το Υφυπουργείο Αμυντικής Βιομηχανίας της Τουρκίας θα πρέπει να επιλέξει την εταιρεία που θα υλοποιήσει το σύνθετο πρόγραμμα κατασκευής της πρώτης παρτίδας των 250 αρμάτων μάχης τύπου Altay.
Αν και το συγκεκριμένο άρμα αναπτύχτηκε από την εταιρεία OTOKAR, οι άσχημες σχέσεις του αποβιώσαντα ιδιοκτήτη της εταιρείας Rahmi Koç με τον νύν Πρόεδρο της Τουρκικής Δημοκρατίας, μπορεί να οδηγήσουν την παραγωγή του άρματος στην εταιρεία BMC της οποίας ο ιδιοκτήτης διατηρεί εξαιρετικές σχέσεις με τον Ερντογκάν.
Μάλιστα πρόσφατα το τουρκικό κράτος παραχώρησε στην BMC συνολικά 222 εκτάρια στην περιοχή Sakarya ώστε η εταιρεία να κατασκευάσει ένα νέο εργοστάσιο και να μεταφέρει τις κατασκευαστικές της δραστηριότητες από την Σμύρνη όπου εδρεύει σήμερα.
Το συνολικό κόστος κατασκευής του νέου εργοστασίου θα φτάσει τα 430 εκατ. δολάρια ποσό υπερβολικά τεράστιο για μια εταιρεία, η οποία αυτή την περίοδο ολοκληρώνει τις παραδόσεις των 620 MRAP Kirpi και των 1391 στρατιωτικών φορτηγών που οι Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις παρήγγειλαν τα προηγούμενα χρόνια, των 100 Kirpi που παρήγγειλε η Τυνησία, ενώ η πλέον πρόσφατη παραγγελία για το συγκεκριμένο όχημα προέρχεται από το Τουρκμενιστάν που μόλις στις 31 Οκτωβρίου υπέγραψε σύμβαση για 100 Kirpi.
Το βασικό πρόβλημα αναφορικά με αυτό το ενδεχόμενο, είναι ότι η εταιρεία αυτή δεν διαθέτει σχετική εμπειρία για την κατασκευή αρμάτων μάχης και ενδέχεται η ανάληψη του συμβολαίου παραγωγής του Altay από την BMC να επιφέρει νέες καθυστερήσεις στο συγκεκριμένο πρόγραμμα παραγωγής.
Πιθανόν εξαιτίας αυτού του ενδεχομένου ο Τουρκικός Στρατός να επιθυμεί την παράλληλη αναβάθμιση των 100 αρμάτων μάχης Leopard 2Α4 και των 300 M60Α3, ώστε να διατηρήσει μια αξιόλογη σύγχρονη αρματική δύναμη υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, ακόμη και αν προκύψουν καθυστερήσεις ή προβλήματα παραγωγής με το Altay.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα του Τουρκικού στρατού είναι ότι σήμερα διαθέτει μόλις 500 σύγχρονα άρματα μάχης με πυροβόλο των 120 χλστ τα οποία θα πρέπει να είναι κατανεμημένα σε Ταξιαρχίας σε δύο εντελώς απομακρυσμένες η μια από την άλλη γεωγραφικές περιοχές, τον Έβρο και τα σύνορα με τη Συρία και το Ιράκ.
Τους τελευταίους μήνες ο Τουρκικός Στρατός χρειάστηκε να μεταφέρει τα σύνορα με τη Συρία και το Ιράκ από την Ανατολική Θράκη, δεκάδες άρματα μάχης M60T Sabra MkII και 80 Leopard 2A4.
Αριθμός αρμάτων μάχης τύπου M60T Sabra MkII επιχειρεί ήδη στην Συρία στο πλαίσιο της Επιχείρηση Ασπίδα του Ευφράτη, ενώ ορισμένα M60T βρίσκονται στα φυλάκια που ο Τουρκικός Στρατός έχει δημιουργήσει στο Β. Ιράκ.
Τουλάχιστον τρία M60T Sabra MkII έχουν καταστραφεί από το ISIS, ενώ το μέλλον διαγράφεται αβέβαιο λόγω της συνεχιζόμενης εμπλοκής της Τουρκίας και στις δύο πολεμικές συγκρούσεις στην Συρία και στο Ιράκ.
Ουσιαστικά αυτή την στιγμή το 1/3 περίπου των σύγχρονων τουρκικών αρμάτων μάχης εξοπλισμένων με πυροβόλο των 120 χλστ βρίσκεται δεσμευμένο είτε μέσα στα εδάφη της Συρίας και του Ιράκ, είτε στα σύνορα με την Συρία με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τις οροφές των αρμάτων μάχης των μονάδων που βρίσκονται στον Έβρο.
Πηγή: viadiplomacy.gr