Η Κίνα, οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία και πάνω από 10 ακόμη χώρες της περιοχής Ασίας – Ειρηνικού υπέγραψαν ένα σύμφωνο για τη ναυσιπλοΐα, το οποίο έχει στόχο να αποφευχθεί κάθε ενδεχόμενο πρόβλημα στην επικοινωνία μεταξύ πολεμικών πλοίων ικανό να οδηγήσει σε συμπλοκές.
Αυτός «ο κώδικας για τις αναπάντεχες συναντήσεις στην θάλασσα», που υπογράφηκε σήμερα στην παραθαλάσσια κινεζική πόλη Τσινγκντάο, αναμένεται να μειώσει τον κίνδυνο «να δημιουργηθούν καταστάσεις οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε συγκρούσεις στις πολυσύχναστες θαλάσσιες οδούς», έγραψε η κινεζική κρατική εφημερίδα China Daily.
Η Κίνα έχει εμπλακεί σε πολλές διενέξεις για θέματα εδαφικής κυριαρχίας με τους γείτονές της στην Ανατολική Σινική Θάλασσα και στη Νότια Σινική Θάλασσα, κυρίως με την Ιαπωνία, οι οποίες έχουν οδηγήσει στην κατ’ επανάληψη αποστολή μαχητικών αεροσκαφών των δύο χωρών, χωρίς ωστόσο να έχει ξεσπάσει μια σύρραξη.
Τον περασμένο χρόνο το Τόκιο είχε καταγγείλει ότι μια κινεζική φρεγάτα είχε «κλειδώσει» στο ραντάρ ελέγχου πυρός —το τελικό στάδιο πριν να ανοίξει πυρ—, ένα αντιτορπιλικό και ένα ελικόπτερο της Ιαπωνίας κοντά σε ένα διαφιλονικούμενο αρχιπέλαγος, κατηγορία που διέψευσε το Πεκίνο.
Η Κίνα θεωρεί επίσης ότι απειλείται από την παρουσία του αμερικανικού στόλου στην περιοχή, η οποία ενισχύεται.
Τον περασμένο Δεκέμβριο, ένα αμερικανικό καταδρομικό, το Cowpens, είχε αποφύγει παρά λίγο να συγκρουστεί με ένα πλοίο του κινεζικού στόλου που εμπόδιζε τη διέλευσή του, σύμφωνα με το Πεντάγωνο.
«Είναι ένα ιδανικό εργαλείο προκειμένου η Κίνα να πάρει στα χέρια της τον έλεγχο — των κανόνων ναυσιπλοΐας» εκτίμησε ο Γκάρι Λι, ένας αναλυτής στο αμερικανικό ερευνητικό ινστιτούτο IHS, το οποίο βλέπει στο σύμφωνο αυτό «έναν εξαντλητικό κώδικα συμπεριφοράς, ο οποίος καλύπτει όλες τις καταστάσεις, έναν μηχανισμό αποκλιμάκωσης».
Η συμφωνία υπογράφηκε κατά τη διάρκεια του Ναυτικού Συμποσίου των κρατών του Δυτικού Ειρηνικού, στο οποίο συμμετέχουν κάθε δύο χρόνια περισσότερα από 20 κράτη, περιλαμβανομένης της Ιαπωνίας, των ΗΠΑ, της Κίνας και των Φιλιππίνων.