Κανείς δεν μπορεί παρά να εύχεται να λειτουργήσει στο 100% η λύση που ανακοίνωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος για τα υποβρύχια του ΠΝ. Οι λόγοι προφανείς. Το ΠΝ “καίγεται” για τα υποβρύχια και οι φορολογούμενοι θέλουν τα χρήματα που πλήρωσαν να πιάσουν τόπο.
Και είναι χωρίς καμία αμφιβολία απολύτως θετική εξέλιξη ότι υπάρχει μια προοπτική λύσης, μετά από τόσα χρόνια απραξίας.
Όμως η επιθυμία να βρεθεί λύση δεν μπορεί να διαγράψει τα ερωτήματα που υπάρχουν και τα οποία θα πρέπει κάποια στιγμή να απαντηθούν.
Ποια είναι αυτά τα ερωτήματα; Τα διατυπώνουμε με την βοήθεια αξιωματικών οι οποίοι γνωρίζουν καλά το θέμα.
1.Ποιος θα πληρώσει την επανεργοποίηση του ναυπηγείου; Τα 75 εκατ. που συζητάμε ότι θα πληρωθούν είναι αυτά που υπολείπονται να πληρωθούν για τις εργασίες ολοκλήρωσης των υποβρυχίων . Η επανεργοποίηση του ναυπηγείου υπολογίζεται σ΄ ένα ποσό μεταξύ 10 και 40 εκατομμυρίων.
2.Με δεδομένο ότι το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά έχει υποστεί σημαντικές ζημιές που θα ολοκληρωθούν οι εργασίες; Στα ΕΝΑΕ ή μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι εγκαταστάσεις του ναυστάθμου;
3. Ποιος θα είναι υπευθυνος για αυτες; Το ΠΝ; Και τι σχέση εργασιακή θα υπάρχει με τα ΕΝΑΕ; Οι εργαζομενοι θα πληρωθούν τα χρωστούμενα;
4. Τα χρεη των ΕΝΑΕ πριν κλεισει το ναυπηγειο (σε εργολαβους Ελληνες και ξένους, ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΙΚΑ κλπ) ήταν τοτε περιπου 40 εκατ. Μερικά ενδεχομένως ρυθμίστηκαν άλλα όχι. Αυτά ποιος θα τα πληρώσει τωρα;
5. Τις ζημιές στα Υ/Β ποιος θα τις πληρώσει; Για παράδειγμα είναι δεδομένο ότι τα υποβρύχια χρειάζονται σίγουρα νέες συστοιχίες μπαταριών . Ποιος θα αναλάβει το κόστος;
6. Ποιός θα κάνει τις δοκιμές στη θάλασσα; Υπάρχει το απαιτούμενο προσωπικό στα Ναυπηγεία; Οι πληροφορίες λένε πως όχι. Αν αναλάβει η HDW τότε το κόστος ανεβαίνει σημαντικά.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ένα πλήρωμα των Γερμανών για 8 μήνες κόστιζε το 2012 περί τα 11-12 εκατομμυρια.
7. Με την τωρινή κατάσταση, είναι αμφίβολο αν φτάνουν τα 75 εκατομμύρια για να τελειώσουν τα υποβρύχια και είναι μέγα ερώτημα ποιος θα βάλει το χέρι στην τσέπη.
Ελπίζουμε ότι όλα αυτά τα ερωτήματα έχουν ήδη απασχολήσει και σε μεγάλο βαθμό ίσως να έχουν λυθεί. Διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος η μοναδικη ρεαλιστική λύση που παρουσιάστηκε τα τελευταία χρόνια για τα υποβρύχια να “μπατάρει”.
Διαβάστε ακόμη:
Ο Α/ΓΕΝ στον Σκαραμαγκά για «πρώτη επιθεώρηση»,ο Αβραμόπουλος και το χιούμορ Βενιζέλου