Μια ιδιαίτερα συγκινητική συνάντηση είχε ο Υφυπουργός Εξωτερικών Άκης Γεροντόπουλος, κατά την διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψης του στην Αλεξάνδρεια.
Στον Ελληνικό Ναυτικό Όμιλο συναντήθηκε με τον ομογενή από την αιγυπτιακή πόλη κ.Δημήτριο Γαβαλά, τον μοναδικό επιζόντα του αντιτορπιλικού «Αδρίας», το οποίο πρωταγωνίστησε στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Συγκεκριμένα, πριν 70 χρόνια, στις 22 Σεπτεμβρίου 1943 και ενώ το «Αδρίας» βρίσκονταν κοντά στην Κάλυμνο, προσέκρουσε σε γερμανική νάρκη και από την έκρηξη αποκόπηκε η πλώρη του. Παρά τις πολύ σοβαρές ζημιές, κατόρθωσε και έφθασε στην κοντινή τουρκική ακτή Γκιουμουσλούκ, με απώλειες 21 νεκρούς και 30 τραυματίες. Μετά από επισκευές που κράτησαν 40 μέρες, την 1η Δεκεμβρίου 1943 και ουσιαστικά κομμένο στην μέση, απέπλευσε για την Αλεξάνδρεια όπου έφτασε στις 6 Δεκεμβρίου και έγινε δεκτό μέσα σε κλίμα ενθουσιασμού από τον συμμαχικό Στόλο και όλους τους κατοίκους.
Ο κ.Γαβαλάς, που όπως είπε στον κ.Γεροντόπουλο είναι πλέον ο μοναδικός εν ζωή από όσους επέβαιναν στο αντιτορπιλικό μας «Αδρίας», έφερε στο μυαλό του τις ηρωϊκές στιγμές που διαδραματίστηκαν πριν από 70 χρόνια. Του αφηγήθηκε μάλιστα πως αν και κομμένο στη μέση, με τις υπεράνθρωπες προσπάθειες του πληρώματος έφτασε από τα τουρκικά παράλια στην Αλεξάνδρεια προκαλώντας τεράστιο ενθουσιασμό.
Η ιστορία του ΑΔΡΙΑ
Το βράδυ της 22ας Οκτωβρίου 1943 το Αντιτορπιλικό «Αδρίας» διατάχθηκε να πλεύσει από Κω προς Κάλυμνο επιχειρώντας αντιπερισπασμό και παραπλάνηση εναντίον εχθρικών μονάδων επιφανείας. Στις 21:36 τρομερή έκρηξη συγκλόνισε τον πλοίο.
Ο Κυβερνήτης, Αντιπλοίαρχος Ιωάννης Τούμπας, ο οποίος βρισκόταν στη γέφυρα εκτινάχθηκε ψηλά και ξανάπεσε βαρύς πάνω σ΄ αυτό, ενώ επάνω του έπεφταν διάφορα συντρίμμια.
Αν και τραυματισμένος δεν έχασε τις αισθήσεις του. Εικόνα χαλασμού τον περιέβαλε. Ο «Αδρίας» πήρε αμέσως κλίση 10-20 μοίρες προς τα δεξιά. Ολόκληρο το πρωραίο τμήμα είχε αποκολληθεί και στο πλοίο είχε ξεσπάσει πυρκαγιά από βραχυκύκλωμα. Νεκροί , τραυματίες και κομμένα μέλη του πληρώματος ήταν διάσπαρτα παντού. Επειδή όμως η κλίση του πλοίου γινόταν όλο και μεγαλύτερη, ο κυβερνήτης αποφάσισε να πλεύσει το γρηγορότερο στις εγγύτερες τουρκικές ακτές, στον όρμο Γκιουμουσλούκ.
Στην διάρκεια αυτού του πλου, ο γιατρός του «Αδρία», ανθυποπλοίαρχος Καποδίστριας, επίδενε τα τραύματα των τραυματιών, υπό πρωτόγονες συνθήκες. Το ηθικό των ανδρών, ήταν εξαιρετικά υψηλό. Μοναδικό παράδειγμα θάρρους, υψηλού πνεύματος και θυσίας, ήταν η περίπτωση του δίοπος μηχανικού Παπαφραντζέσκου, ο οποίος είχε τραυματιστεί σοβαρότατα στο αριστερό χέρι του και ο γιατρός ήταν υποχρεωμένος να το κόψει κάτω από τον αγκώνα, χωρίς αναισθητικό. Όταν ο τραυματίας Παπαφραντζέσκος αντιλήφθηκε τον κυβερνήτη, να εισέρχεται στο χώρο της χειρουργικής επεμβάσεως, γυρνάει και λέει στον Κυβερνήτη του, για να του δώσει θάρρος:
«Μη στεναχωριέστε, κύριε Κυβερνήτα. Καλά είμαι. Τι είναι ένα χέρι για την Πατρίδα; Τίποτα!».
Έπειτα από επισκευές, που διήρκεσαν περίπου 40 μέρες, στις 21:00 της 1ης Δεκεμβρίου 1943 ο «Αδρίας» ξεκίνησε το ταξίδι της επιστροφής, πλέοντας με την πρύμη του. Στις 14:08, της 6ης Δεκεμβρίου 1943, ανήμερα του Αγ. Νικολάου, προστάτη των ναυτικών μας, το εναπομείναν τμήμα του θρυλικού «Αδρία» εισήρχετο περήφανα στο λιμάνι της Αλεξανδρείας.
«Επιστρέφομεν εις την Αλεξάνδρειαν, ύστερα από απουσία σαράντα μόνον ημερών, αλλά μας φαίνεται πως ελλείπαμε χρόνια ολόκληρα» .
Μοναδική υπήρξε η υποδοχή από τα συμμαχικά πλοία που ναυλοχούσαν στο λιμένα της Αλεξάνδρειας. Χίλια καπέλα σηκώνονται στον αέρα, ενώ από χίλια στόματα υψώνεται στον ουρανό το επιφώνημα «Ούρρα, Ούρρα, Ούρρα».
Ο Βρετανός Ναύαρχος της Ανατολικής Μεσογείου εξέπεμψε ακολούθως το παρακάτω σήμα προς το πλήρωμα του «Αδρία»:
«Επιθυμώ να εκφράσω εκ μέρους του Βρετανικού Β.Ν. τον θαυμασμό μας και την εκτίμησή μας προς τους Έλληνες αξιωματικούς και ναύτες. Οι πράξεις τους ήταν σύμφωνες με τις ανώτερες παραδόσεις του Ναυτικού και θα διατηρηθούν για πάρα πολύ καιρό στη μνήμη μας».
A.V. WILLIS
Αντιναύαρχος
Τέλος, ο Βρετανός Αρχηγός Στόλου της Μεσογείου, στο σχετικό σήμα του, μεταξύ άλλων υπογράμμιζε τα εξής:
«Παρακολούθησα με θαυμασμό τον γεμάτο αποφασιστικότητα τρόπο, με τον οποίο ο Κυβερνήτης του πλοίου κατέστησε το κατεστραμμένο πλοίο του ικανό να πλεύσει και το επανέφερε για τόσα μίλια και με τόσες δυσκολίες. Ελπίζω ότι οι γενναίοι Αξιωματικοί και άνδρες του θα βρουν γρήγορα κάποιο άλλο πλοίο, με το οποίο θα συνεχίσουν τον αγώνα και ότι ο «Αδρίας» θα είναι και πάλι μια μέρα έτοιμος για υπηρεσία στο Β.Ν.».
Διαβάστε ακόμη:
«Φλογισμένα κύματα» ανοιχτά της Κρήτης – «Καυτή βροχή» πυραύλων στο «Θαλάσσιο Γρύπα»