Η σοβαρότητα της χώρας και η αξιοπιστία της δεν μπορεί να κρίνεται μόνο από το αν θα πληρώνουμε τις δόσεις στους δανειστές.
Το κράτος δεν μπορεί να σταματά να λειτουργεί όταν προκηρύσσονται εκλογές.
Το κράτος, λέμε δεκαετίες τώρα, πρέπει να έχει συνέχεια.
Η ανάπτυξη για την οποία οι πολιτικοί μας έχουν ζαλίσει, δεν έρχεται με μαγικό ραβδάκι, ούτε με ευχολόγια και τηλεοπτικές δηλώσεις.
Νομίζουμε ότι σ΄ αυτά τα βασικά δεν μπορεί κάποιος να διαφωνήσει. Οι εκλογές που ποροκηρύχθηκαν δεν μπορεί να σημαίνουν ότι …το κλείνουμε το μαγαζί. Όμως όπως φαίνεται την ΕΑΒ ,την πιο σημαντική κατά την γνώμη μας αμυντική -κι όχι μόνο βιομηχανία- την πάμε για λουκέτο.
Η διαφαινόμενη κυβερνητική απόφαση να μην ενεργοποιήσει το πρόγραμμα που ανέμενε τι και πως η ΕΑΒ για να “ανασάνει” , αυτό της επανεργοποίησης των P 3 Orion, καταρρίπτει όλα όσα αναφέραμε στην αρχή. Δεν υπάρχει καμία σοβαρότητα,το κράτος έχει πάψει να λειτουργεί. δεν έχει καμία συνέχεια όχι μόνο μετά από εναλλαγή κυβερνήσεων ακόμη και υπουργών και την ανάπτυξη να την ακούτε μόνο ως …κρύο ανέκδοτο.
Πως έχει το θέμα για να καταλάβουμε όλοι.
Το 2009 οι κυβερνώτες την χώρα και οι διοικούντες τις ΕΔ αποφάσισαν να καθηλώσουν τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας! Τα οποία είχαν ακόμη ώρες πτήσης. “Θα πάρουμε καινούργια”, έλεγαν κάποιοι τότε! Νέα αεροσκάφη δεν πήραμε και η χώρα που διακηρύσσει ότι έχει τεράστιο πρόβλημα με την παράνομη μετανάστευση ,θέλει να ανκηρύξει ΑΟΖ και όπως δυστυχώς διαπιστώσαμε μέσα στις γιορτές ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί να αντιμετωπίσει μια ναυτική τραγωδία, είναι από το 2009 χωρίς αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας!
Πριν από περίπου ένα χρόνο το ΥΠΕΘΑ και το ΓΕΝ εξέτασαν όλες τις πιθανότητες και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι έτσι όπως έχουν έρθουν τα πράγματα για να έχουμε σχετικά σύντομα αεροσκάφη -σε ενάμιση χρόνο περίπου τα δύο πρώτα- η προσφορότερη λύση ήταν να αναλάβει το πρόγραμμα η κατασκευάστρια εταιρεία. Υπήρξαν άλλες προτάσεις; Εγκαίρως όχι κι όταν ήρθε μια πρόταση για αεροσκάφη από την Αυστραλία εξετάστηκε αλλά κρίθηκε ασύμφορη. Ανεξάρτητα από το ποιος είχε δίκιο η ελληνική κυβέρνηση μέσω απόφασης ΚΥΣΕΑ και με υπουργικές υπογραφές και βούλες συμφώνησε να προχωρησει τάχιστα το πρόγραμμα. Στο ΠΝ άνοιξαν …σαμπάνιες και άρχισαν να συγκροτούν πληρώματα για τα αεροσκάφη. Στα υψηλά κλιμάκια του ΠΝ έλεγαν ότι η λύση των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας ήταν εξίσου σημαντική με την λύση των υποβρυχίων. Το θέμα είχε μπει στην λίστα των ελάχιστων που είχαν επιλυθεί από την κυβέρνηση. Βασική αιτία ήταν ότι όλο το πρόγραμμα θα γινόταν στην ΕΑΒ η οποία θα κέρδιζε 100 πολύτιμα εκατομμύρια.
Με το που έφυγε ο Αβραμόπουλος από το ΥΠΕΘΑ και ανέλαβε ο Νίκος Δένδιας ,κανείς δεν θεωρούσε ότι το θέμα των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας θα επέστρεφε στο φάκελο των εκκρεμοτήτων. Όπως λένε οι πληροφορίες αν δεν έχει ήδη επιστρέψει εκεί οδεύει, “λόγω εκλογών”!!! Δεν γνωρίζουμε τι σημαίνει αυτό αλλά έτσι ακούμε.
Τι πραγματικά σημαίνει αυτό για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας;
1. Η Ελλάδα θα παραμείνει οριστικά χωρίς αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας! Η συμφωνία με την αμερικανική πλευρά έχει ισχύ για μερικές μέρες ακόμη . Μετά το πρόγραμμα ματαιώνεται. Και συνεπώς θα πρέπει να σκεφτούμε για άλλες λύσεις για τις οποίες όμως δεν υπάρχουν τα χρήματα. Συνεπώς το ξεχνάμε.
2. Το ρίσκο που αναλαμβάνει η κυβέρνηση και κανένας άλλος για την ΕΑΒ είναι τεράστιο. Και εξηγούμαστε. Η ΕΑΒ “ζει και αναπνέεει” από το έργο που της δίνει η Lockheed Martin με τα F 16 και τα C 130. Πάρα πολλές φορές έχει ακουστεί τα τελευταία χρονια της κρίσης ότι οι αμερικανοί σκέφτονται να αποχωρήσουν και να μεταφέρουν τις εργασίες συντήρησης στην Ασία.Ο λόγος που παραμένει υποθέτουμε ότι είναι ότι θεωρούν πως υπάρχει ενδιαφέρον έστω κι ελάχιστο στην Ελλάδα.Δεν γνωρίζουμε αν μετά και απ΄ αυτό το τελευταίο απίθανο συμβάν θα εξακολουθήσουν να είναι τόσο “ζεστοϊ”. Υποθέτουμε ότι η κυβέρνηση έχει ήδη εναλλακτικό σχέδιο για την ΕΑΒ σε περίπτωση που οι αμερικανοί αποχωρήσουν.
3. Σε τέτοια μεγάλα ζητήματα καλό θα είναι η κυβέρνηση να είναι σε συνεννόηση με την αντιπολίτευση αν αυτό κρίνεται απαραίτητο κι όχι απλά να βάζει -η κυβέρνηση- προβλήματα κάτω από το χαλί. Κάπως έτσι φθάσαμε στα προβλήματα με ελικόπτερα,αεροπλάνα,πλοία,υποβρύχια που δεν έχουν ανταλλακτικά. Ο κάθε ΥΕΘΑ τα ΄βαζε κάτω από το χαλί για τον …επόμενο και κανείς λύση δεν έδινε. Μόνο που οι υπουργοί είναι για να δίνουν λύσεις. Δεν έχουν άλλο αντικέιμενο.
Υποθέτουμε ότι ανάλογα παραδείγμα θα μπορούσαν να αναφέρουν πολλοί συνάδελφοι δημοσιογράφοι από διάφορους τομείς του κρατικού μηχανισμού. Εμείς στο Onalert.gr επικεντρωνόμαστε στην Άμυνα. Νομίζουμε ότι το παράδειγμα των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας είναι το τελευταίο και πιο ενδεικτικό της προχειρότητας με την οποία αντιμετωπίστηκαν ακόμη και τα χρόνια της κρίσης οι όποιες λίγες ευκαιρίες μας παρουσιάστηκαν. Αυτό είναι το μέγα ζήτημα.
ΥΓ.1: Ελπίζουμε …οι εκλογές να μην μπλόκαραν και τα ελικόπτερα Chinook που είναι να παραλάβουμε από τις ΗΠΑ.
ΥΓ.2: Τόσες μέρες γράφαμε ότι η Εθνική Άμυνα πρέπει να μείνει εκτός προεκλογικής περιόδου. Κάτι ξέραμε…