Επιμέλεια : Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗ
Η Εκτελεστική Επιτροπή Αμυντικής Βιομηχανίας (SSIK) της Τουρκίας στην οποία επικεφαλής είναι ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Ερντογάν, έκανε την επιλογή της για ποια από τις τουρκικές εταιρείες θα αναλάβει την κατασκευή του μεγαλύτερου πλοίου των ναυτικών δυνάμεων της Τουρκίας , το ονομαζόμενο »αεροπλανοφόρο»: Στην πραγματικότητα όμως πρόκειται περί ενός πλοίου τύπου LPD (»Αποβατικό Δεξαμενόπλοιο» ή αμφίβιο επιθετικό ) που θα παρέχει υπηρεσίες μείζονος πλωτής στρατιωτικής βάσης με ελικόπτερα.
Η Εκτελεστική Επιτροπή Αμυντικής Βιομηχανίας της Τουρκίας , έκανε λοιπόν την επιλογή της για την κατασκευή του μεγαλύτερου πλοίου των ναυτικών δυνάμεων, της Τουρκιας αξίας 3 δις δολ. Εάν οι συνομιλίες λήξουν θετικά,γράφει, το αποβατικό πλοίο των 19 χιλ. τόνων θα το αναλάβει το ναυπηγείο Σεντέφ (SEDEF ) η οποία ενήργησε στην προσφορά ως εκπρόσωπος της ισπανικής ναυπηγικής εταιρείας Navantia με ένα σχέδιο βάσει του ισπανικού Juan Carlos I, το οποίο προηγουμένως κατασκευάστηκε για το Ισπανικό Πολεμικό Ναυτικό.. Πρόκειται όμως για μια απόφαση που ίσως έχει φόντο τις πολιτικές εξελίξεις στην Τουρκία!
Η υπόθεση παρουσιάζει μέχρι τώρα πολλά σκαμπανεβάσματα:,λόγω της στρατιωτικής,πολιτικής αλλά και επιχειρηματικής σημασίας της απόφασης.
Τον περασμένο Ιανουάριο η Τουρκία ανέβαλε την λήψη απόφασης για το αεροπλανοφόρο -ελικοπτεροφόρο από τη αρμόδια επιτροπή , την οποία όμως λίγο νωρίτερα εμφάνιζε ως βεβαία πρωτοσέλιδο δημοσίευμα.Σύμφωνα λοιπόν με εκείνο το πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της εφημερίδας Habertürk («Χαμπέρτουρκ» με τίτλο « 3 Μάγκες για το Αεροπλανοφόρο», επρόκειτο να γίνει σε λίγες ημέρες σύσκεψη υπό την προεδρία του κ. Ερντογάν στην οποία θα παρθούν,έλεγε, αποφάσεις για την κατασκευή του πλοίου. Η εφημερίδα ανέφερε τότε πως 3 τουρκικοί όμιλοι έχουν παρουσιάσει τα σχέδια τους τις προτάσεις τους για το τουρκικό αεροπλανοφόρο το οποίο θα είναι έτοιμο σε περίπου 6 χρόνια και θα κοστίσει 3 δισεκατομμύρια δολάρια.
Οι όμιλοι που ανταγωνίζονταν
Ήταν, έγραφαν τότε τα ΜΜΕ, ένας»πόλεμος προσφορών» από τρεις μεγάλες τουρκικές εταιρίες προκειμένου να αναλάβουν την κατασκευή .
Οι τρεις που ανταγωνίζονταν για να αναλάβουν αυτό το σημαντικό εγχείρημα ήταν οι όμιλοι Κοτς, Καλκάνογλου και Καλκαβάν.
Συγκεκριμένα οι τρεις εταιρείες που διεκδικούσαν την κατασκευή του είναι:
–Η RMK Marine, ιδιοκτησίας του ομίλου Κοτς, του μεγαλύτερου ομίλου επιχειρήσεων στην Τουρκία και από τους μεγαλύτερους της Ευρώπης·
–Τα ναυπηγεία Ντεζάν, ιδιοκτησίας του Τζενγκίζ Καπτάνογλου, προέδρου του Επιμελητηρίου Θαλάσσιου Εμπορίου·
–Τα ναυπηγεία Σεντέφ που ανήκουν στον πρόεδρο της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Μετίν Καλκαβάν.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, περισσότερες πιθανότητες για την ανάληψη του έργου είχαν από τότε οι όμιλοι Κοτς και Καλκαβάν.
Ο όμιλος Κοτς έχει υποβάλει ένα πολύ ιδιαίτερο σχέδιο, ενώ ο όμιλος Καλκαβάν είχε προτείνει ως μοντέλο το ισπανικό αεροπλανοφόρο «Χουάν Κάρλος» ( L-61) που είχε καταπλεύσει πέρυσι την Κωνσταντινούπολη και το οποίο τώρα φαίνεται ότι προκρίθηκε,, κατά το CNNTurk.
Η σκληρή διαμάχη Ερντογάν -Κότς
Βεβαίως πρέπει να πούμε εδώ ότι αναλυτές αμυντικών και πολιτικών θεμάτων της Τουρκίας εκτιμούν ότι η ανακίνηση του θέματος αυτή την περίοδο εντάσσεται πιθανότατα στον »πόλεμο» που έχει ξεσπάσει στο πολιτικό σκηνικό της Τουρκίας που σίγουρα έχει και επιχειρηματικές πτυχές…Τα ανταγωνιζόμενα ναυπηγεία δεν έχουν, ίσως,τους ίδιους φίλους…
Η διαμάχη του Ερντογάν με τον μεγαλύτερο επιχειρηματικό όμιλο της Τουρκίας Κοτς (KOÇ) με αφορμή τα γεγονότα στο πάρκο Γκεζί είναι γνωστή, έχει πολλές πτυχές και φαίνεται πως δεν θα έχει εύκολο τέλος.Πολλοί διερωτώνται αν έχει παίξει ρόλο η διαμάχη και στην επιλογή αυτή…
Να θυμίσουμε ότι κατά τα γεγονότα στο πάρκο Γκεζί ο ιδιοκτήτης του ομίλου Κoç Μουσταφά Κοτς, είχε δώσει εντολή να ανοίξει τις πύλες του το ξενοδοχείου Divan στην πλατεία Ταξίμ, σε όσους διαδηλωτές διέφευγαν από τα δακρυγόνα που έριχναν οι αστυνομικοί στην πλατεία Ταξίμ κατά τη διάρκεια των επεισοδίων στο πάρκο Γκεζί τον περασμένο Ιούνιο. Αυτή η κίνηση του Κότς θεωρήθηκε από τον Ερντογάν ως στήριξη στους διαδηλωτές και ο τούρκος πρωθυπουργός σε πολλές ομιλίες του έχει κατηγορήσει τον όμιλο πως βοηθά όσους θέλουν να ανατρέψουν την κυβέρνηση. Γι’ αυτό και το τουρκικό δημόσιο φέρεται να ξεκινησε έναν «οικονομικό πόλεμο» εναντίον. Σύμφωνα με τον τουρκικό Τύπο η κυβέρνηση έστειλε 200 οικονομικούς ελεγκτές στις δεκάδες εταιρείες του ομίλου για να βρει στοιχεία που ενοχοποιούν την οικονομική του δράση.
Στην »μάχη» κορβέτες και τανκς!
Το επόμενο επεισόδιο έγινε στις 26 Σεπτεμβρίου όταν η αρμόδια κυβερνητική επιτροπή αποφάσισε την ακύρωση της ύψους 2 δις δολαρίων ΗΠΑ σύμβαση που είχε ανατεθεί τον Ιανουάριο του 2013 για τη ναυπήγηση έξι κορβετών MILGEM από τα ναυπηγεία RMK Marine,που ανήκουν όπως αναφέραμε, σε εταιρία του ομίλου Κοτς.
Σε δίνη μπήκε - πιθανόν εξ αιτίας και της διαμάχης αυτής - και το πρόγραμμα του νέου τουρκικού άρματος μάχης Altay. Τα τέσσερα πρωτότυπα του άρματος μάχης Altay αναπτύχθηκαν και παράχθηκαν από την τουρκική εταιρία Otokar, μέλος του ομίλου Κοτς, στο πλαίσιο σύμβασης ύψους 500 εκατ. δολαρίων. Ενώ θα αναμενόταν ως αυτονόητη η ανάθεση έχουν αρχίσει να βλέπουν το φως της δημοσιότητας σχόλια Τούρκων αξιωματούχων που δηλώνουν ότι παρά το γεγονός ότι σαφώς είναι προτιμητέα η ανάθεση της σύμβασης παραγωγής σειράς στην εταιρία που σχεδίασε, ανέπτυξε και υπέβαλλε σε δοκιμή και αξιολόγηση τα πρωτότυπα, εν τούτοις τεχνικά και νομικά είναι δυνατή η ανάθεση σε άλλο ανάδοχο – πολλοί λένε ότι πρόκειται τουλάχιστον για πίεση.
Ο κύριος 9% του ΑΕΠ!
Βεβαίως ο όμιλος Κοτς δεν είναι εύκολος αντίπαλος. Έχει στην κυριότητα του τα διυλιστήρια της Τουρκίας και έχει συστήσει κοινοπραξίες με μεγάλους διεθνείς κατασκευαστές αυτοκινήτων ενώ έχει πολυσχιδείς παραγωγικές δραστηριότητες, από τις οποίες παραγει το 9% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος της Τουρκίας, εκτελεί το 10% των συνολικών τουρκικών εξαγωγών και συνεισφέρει το 9% των φόρων.
Το LPD θα προσφέρει την δυνατότητα μεταφοράς προσωπικού και οχημάτων, την εκτέλεση επιχειρήσεων με ελικόπτερα νύχτα και μέρα, την παροχή δύναμης πυρός, υπηρεσιών διοίκησης και ελέγχου και επείγουσας ιατρικής βοήθειας, ενώ θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί επίσης και σε επιχειρήσεις αντιμετώπισης θεομηνιών.
Το μήκους 200 μέτρων πλοίο θα έχει ικανότητα να μεταφέρει 13 άρματα μάχης, 27 τεθωρακισμένα αμφίβια επιθετικά οχήματα, 6 τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού, 33 οχήματα διαφόρων τύπων και χρήσεων, 15 ρυμουλκά, 8 ελικόπτερα (τα τέσσερα στο κατάστρωμα πτήσης και τα υπόλοιπα τέσσερα στο κατάστρωμα υποστέγου) και 3 μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV). Στη δεξαμενή νερού του θα μπορούν να φιλοξενούνται δύο σκάφη χόβερκραφτ.
Μελλοντικά θα γίνει αεροπλανοφόρο
Το μεγάλο αυτό πλοίο της Τουρκίας- με το οποίο θέλει να ενισχύσει τη ναυτική ισχύ της και να ανταποκριθεί στον ρόλο της διεθνούς δύναμης που θέλει να διαδραματίσει- αναμένεται να εξοπλιστεί με συστήματα που του επιτρέπουν να πλέει διαρκώς επί 30 ημέρες σε απόσταση 1.700 ναυτικών μιλίων. Τα συστήματα που θα υποστηρίξουν τους χώρους όπου θα βρίσκονται τα αεροσκάφη καθώς και τη μετακίνησή τους θα είναι συμβατά με τα μαχητικά αεροσκάφη JSF (Joint Strike Fighter) τα οποία απονηώνονται και προσνηώνονται καθέτως. Σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες, η Αγκυρα θα προχωρήσει μελλοντικά και στην αγορά τέτοιων αεροσκαφών.- »κλασσικα» JSF έχει ήδη παραγγείλει.
Διαβάστε ακόμη:
Οικονομικός πόλεμος του Ερντογάν με τον όμιλο Κοτς
Ελικοπτεροφόρο σκάφος ονειρεύονται οι Τούρκοι