Η Κίνα κατασκευάζει ένα παγοθραυστικό με πυρηνική ενέργεια για να εξασφαλίσει τα σύνορα της στην Αρκτική.
Παρόλο, που η Κίνα δεν έχει περιοχές της Αρκτικής, αφού τα βόρεια σύνορά της είναι η Κεντρική Ασία και η Σιβηρία και όχι ο Βόρειος Πόλος.
Κι όμως, ης Αρκτική προσφέρει πράγματα που θέλει η Κίνα, όπως πόροι και ναυτιλιακές διαδρομές. Έτσι, η Κίνα έχει ανοίξει προσφορά για παγοθραυστικό με πυρηνική ενέργεια, το οποίο τα κινεζικά μέσα μαζικής ενημέρωσης ισχυρίζονται ότι είναι ένα πρώτο βήμα προς την οικοδόμηση ενός αεροπλανοφόρου πυρηνικής ενέργειας.
Σύμφωνα με τη στρατιωτική ιστοσελίδα του Chinamil, θα είναι το πρώτο παγοθραυστικό με πυρηνική ενέργεια της Κίνας και θα είναι σε θέση να σπάσει τον πάγο, να ανοίξει τις πλωτές οδούς στην πολική περιοχή και να παράγει ηλεκτρική ενέργεια. Κινέζος αναλυτής δήλωσε πως η μονάδα πυρηνικής ενέργειας του πλοίου είναι τεράστια και μπορεί να ενσωματωθεί σε έναν πυρηνικό αεροπλανοφόρο μόλις αναβαθμιστεί.
Αυτό, όμως υποδηλώνει και την προετοιμασία για την αντιμετώπιση του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, που είναι πιο σημαντική από την εξερεύνηση της Αρκτικής.
Ωστόσο, η Κίνα όπως η Ρωσία, οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Νορβηγία και ο Καναδάς, έχουν τοποθετηθεί για τα πλούτη του Βόρειου Πόλου.Το πυρηνικό παγοθραυστικό θα ενταχθεί δίπλα στο πρόσφατο Snow Dragon 2, τον πρώτο εγχώριο παγοθραυστικό της Κίνας, και το παλαιότερο Xuelong, που χτίστηκε στην Ουκρανία.
Η Κίνα δεν θα είναι το πρώτο έθνος που θα έχει πυρηνικά παγοθραυστικά: Πέρυσι, η Ρωσία ξεκίνησε το μεγαλύτερο παγοθραυστικό στον κόσμο, τον πυρηνικό κινητήρα Sibir με τριάντα τρεις χιλιάδες τόνους. Αντίθετα, οι Ηνωμένες Πολιτείες διαθέτουν ένα παγοθραυστικό Ακτοφυλακής, αν και υπάρχουν σχέδια για την κατασκευή περισσότερων.
Αν κάποιο κράτος μπορεί να ισχυριστεί ότι έχει εδαφικό ενδιαφέρον στην Αρκτική, είναι η Ρωσία. Το ενδιαφέρον της Κίνας είναι πιο εμπορικό. Όπως επισημαίνει το Κέντρο ΕΕ-Ασίας, η Κίνα υπέγραψε διεθνείς συνθήκες σχετικά με την Αρκτική ήδη από το 1925.
Η Κίνα κυκλοφόρησε την πρώτη της λευκή βίβλο για την Αρκτικής νωρίτερα φέτος, η οποία περιγράφει την πολιτική του Πεκίνου για την περιοχή, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας του περιβάλλοντος της Αρκτικής, για να διεξάγει επιστημονική έρευνα και να συμμετέχει στη διεθνή διακυβέρνηση της περιοχής.
Αλλά, όπως και άλλα κράτη, η Κίνα κοιτάζει την προοπτική να ανακαλύψει τις πρώτες ύλες που εκτίθενται από την υπερθέρμανση της Αρκτικής. Και, κυρίως, υπάρχει η προοπτική για νέες ναυτιλιακές διαδρομές που είναι η ψυχή μιας οικονομίας που βασίζεται στις εξαγωγές, όπως η Κίνα. η Λευκή Βίβλος αναφέρει χαρακτηριστικά, ότι με το λιώσιμο των πάγων, οι συνθήκες για την ανάπτυξη της Αρκτικής μπορεί να αλλάξουν σταδιακά, προσφέροντας ευκαιρίες για εμπορική χρήση θαλάσσιων διαδρομών και ανάπτυξη πόρων στην περιοχή.
Προσθέτει πως, οι εμπορικές δραστηριότητες στην περιοχή θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην παγκόσμια ναυτιλία, το διεθνές εμπόριο και τον ενεργειακό εφοδιασμό, θα επιφέρουν σημαντικές κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές.
Ακόμη κι αν η Κίνα διαθέτει 900 δισεκατομμύρια δολάρια για να αναστήσει την αρχαία εμπορική διαδρομή του δρόμου μετάλλων μέσω της Κεντρικής Ασίας προς την Ευρώπη, απολαμβάνει τη δυνατότητα ενός “πολικού” δρόμου του μεταξιού. Ένα παγοθραυστικό με πυρηνική ενέργεια ικανό για αποστολές μεγάλης αντοχής θα ήταν ένα ισχυρό πλεονέκτημα.
Παρ ‘όλα αυτά, υπάρχουν ερωτήματα σχετικά με τις πολικές προσπάθειες της Κίνας. Σε ποιες κοντινές βάσεις θα μπορεί να χρησιμοποιήσει ι ο πλωτός στόλος της Αρκτικής της Κίνας για ανανέωση και συντήρηση; Πώς θα αντιδράσει το Πεκίνο σε περίπτωση που η κατάσταση ενταθεί λόγω των απαιτήσεων για φυσικούς πόρους ή για την προστασία των θαλάσσιων διαδρομών?
Ένα παγοθραυστικό, ακόμα και πυρηνικός, δεν την καθιστά αρκτική δύναμη.